Onsdag morgen skrev Medier24 om driftsunderskuddet i Nidaros som øker.
I 2023 hadde Amedia-avisen et driftresultat på nesten minus 6.4 millioner.
I anledning intervjuet, kom Nidaros-sjef Lorns Bjerkan også med et stikk mot konkurrenten Adresseavisen.
Han viser til at Nidaros hadde 35 millioner kroner i kostnader i fjor.
– Jeg synes vi skaper utrolig mye god journalistikk for det pengebeløpet. Vi har en konkurrent som omsetter for en halv milliard årlig, sier Bjerkan til Medier24.
– Penger som går i sirup
Adressa hadde 481 millioner kroner i kostnader i fjor, men leverte et driftsresultat på 18 millioner kroner i pluss.
Satt opp mot hverandre, mener Bjerkan at Nidaros har god grunn til å være stolt over produktet.
– Leserne merker at man får enormt mye journalistikk for pengene. For leserne til Adressa så merker man det kanskje mest på lommeboken, og ikke så mye på journalistikken som leseren bør forvente.
– Du mener Nidaros skviser mer journalistikk ut av ressursene enn Adressa?
– Helt utvilsomt! Der er det mye penger som går i sirup, organisasjon og lange, ulne møter om strategi og vissvass. Jeg ville rådet de å bruke pengene på å melde nyheter idet de skjer.
Foreslår faktasjekk av påstander
Nyhetsredaktør Erlend Hansen Juvik i Adresseavisen svarer på stikket fra lillebror Nidaros.
Han forteller at tilbakemeldingen fra publikum i form av leser- og opplagstall, samt kundetilfredshet, tilsier at de er i stand til å møte leserne i Trondheim og Trøndelag på deres forventninger.
– Ting som prisvinnende gravejournalistikk, daglig papirutgave og nyhetsbemanning døgnet rundt har verdi for det samfunnet vi betjener, sier Hansen Juvik til Medier24.
Han foreslår at Nidaros-redaktørene faktasjekker egne påstander.
– Kostnadene han viser til inkluderer riktignok redaksjonen i Adresseavisen, men gjelder i vesentlig grad en rekke fellesfunksjoner for hele Polaris-konsernet, påpeker nyhetsredaktøren.
Han har forståelse for at Nidaros-redaktøren har fokus på resultater.
– Det har vi også. I siste opplagsoversikt mistet Nidaros rundt 15 prosent av opplaget, mens Adresseavisen økte opplaget med rundt 5 prosent. Såvidt vi kan se er faktisk underskuddet det som har økt mest i Nidaros de siste årene, sier Hansen Juvik og fortsetter:
– Når det er sagt ønsker vi våre kolleger i Nidaros alt godt. Vi skal gjerne ta oss en pause fra viktige diskusjoner dersom de vil komme innom og se hvordan vi lykkes med både lesere og økonomi.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no