Kristin Undheim og Adina Broady Aasebö på Den store annonsørdagen torsdag.

Denne målgruppa må du nå, mener Adina og Kristin: Skriver bok om «superkreftene» til urbane, skandinaviske kvinner

Adina Broady Aasebö og Kristin Undheim har studert dem, og lanserer herved et nytt begrep: De er «passionistas».

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ordet influencere brukes gjerne om dagens bloggere, som kan ha mange tusen følgere. Den norske versjonen opinionsdanner er ikke like mye brukt om bloggerne.

Men det er kanskje de virkelige og viktige opinionsdannerne som nå blir omtalt i en ny bok:

Partner Adina Broady Aasebö i marketing- og mediebyrået InSight og høgskolelektor Kristin Undheim fra Høyskolen Kristiania har studert dem, og skrevet bok om de unge, urbane, skandinaviske kvinnene.

Fordi de tror framtiden tilhører byene, og at byene tilhører kvinnene. De er byenes mektige pionerer, mener Aasebö:

- Her snakker vi om dem som er høyt utdannet, jobber heltid og bor i storbyer. De er overrepresentert på en rekke statistiske variabler, som handler om miljø, etikk, produkter og merkevarer. Og så tenkte vi: Denne målgruppa må vi dykke mer ned i, sier hun til Medier24.

- Fordi de er viktigere enn seg selv og bare sin egen målgruppe?

- Ja, fordi de har både reell beslutningsevne, kan påvirke, er opinionsdannere - og har stor kjøpekraft, mener hun.

Det mangler også litteratur og empiri på denne gruppa, mener Kristin Undheim. Derfor ville de skrive historien.

- De er mektige og innovative. Studiene og litteraturen som fins tror jeg mange kjenner seg lite igjen i. Derfor mener vi dette også er en viktig historie, sier hun.

 

 

Kristin Undheim og Adina Broady Aasebö med det som skal bli forsiden på deres nye bok.

Har studert 500 kvinner i tre byer

De to kvinnene i 40-åra - selv midt i målgruppa - lanserer boka «Passionistas» før jul. Tittelen og begrepet spiller på at dette er damer med engasjemant og passion. Og som er opptatt av langt mer enn fashion.

Med stor pasjon og innlevelse fortalte Adina og Kristin om prosjektet på Latter torsdag, under ANFOs konferanse Den store annonsørdagen.

De har gjort en både kvalitativ og kvantiativ undersøkelse av 500 respondenter i Stockholm, København og Oslo, og forteller altså historiene om disse: Både om enkeltpersoner og om gruppa som helhet.

En gruppe som blant annet kjennetegnes av høy inntekt og både formell og uformell makt. Slik beskrev Adina Broady Aasebö dem i presentasjonen:

- De er hubene både i sine nettverk og i arbeidslivet. De har reell makt, men har også forbrukermakt - til å kreve slutt på palmeolje, få fairtradekaffe, økologisk mat eller mindre emballasje.

  

Ambisjoner og optimale valg

Forfatterne omtaler kvinnene - til sammen rundt 100.000 i disse tre byene - uten klisjeer. At de har makt og ambisjoner er en naturlig selvfølgelighet, slik Kristin Undheim beskriver dem:

- Dette er den mest kritiske kundegruppene dere kan få. Det er kvinner som vil få det meste ut av livet sitt. Både som arbeidstakere, sjefer, mammaer, trenere og venninner. De vil ta optimale valg, og har ambisjoner.

En ting er å nå denne gruppa med eksisterende varer, tjenester og produkter.

Et annet poeng Undheim og Aasebö peker på er at de skaper et nytt marked for nye tjenester.

Og det handler gjerne om tid:

- Det er vanskelig å sjonglere to jobber, unger, hobby, svigermor, en hage som ikke ser ut og et hår som er uregjerlig, beskrev Undheim i presentasjonen. Og videre:

- Det tror vi skaper et marked for nye tjenester og produkter. De vil ha noen som kan hjelpe dem, løse hverdagen og problemene som oppstår. Hvor begynner markedet, når er det rom for kommersielle aktører? I dette rommet tror vi det er stor marked for innovasjoner.

 

Tre gode råd

Men hva skal man gjøre mot målgruppa, og med disse kvinnene? Hele historien og mye god innsikt får du formodentlig i boka når den er klar.

Tre oppsummerende punkter fikk vi også fra Adina og Kristin på DSAD torsdag:

Nummer 1: Følg dem. Omfavne dem og inkludere dem i analyser og strategier, mener Kristin Undheim:

- Dere skal selvsagt se etter alle målgrupper, utdannelser og bostedsadresser. Men disse er uforholdsmessig viktige.

Neste punkt: Engasjer dem. Skap ting både for og med dem, oppfordrer Adina Broady Aasebö:

- Se på løsningene de lager, jobbene de får gjort. Sett det i system, kommersialiser det, dupliser og skalér det.

Og ikke minst, punkt nummer 3, som handler om å ansette dem. Som Undheim sa det:

- Hvis du titter rundt deg og ser mange monotone, blå dresser i det åpne landskapet - for guds skyld, gjør noe med det!

 

Powered by Labrador CMS