I mars 2022 endret Svarttrost Produksjoner strategi fra å være et produksjonsselskap for andre til å fokusere på å bygge egen katalog og egne abonnenter.
I 2023 har inntektene nesten doblet seg, fra 3,7 millioner kroner til 6,1 millioner.
– Vi har passert femsifret antall abonnenter, noe vi er godt fornøyd med, sier Martin Kværnstuen, styreleder i Svarttrost - og tidligere finanssjef i Kahoot.
Men inntektene kommer også med økte kostnader. Selskapet endte opp med et driftsresultat på minus 1,9 millioner kroner. Særlig lønnskostnader har økt, samt avskrivninger.
– Vi gjorde en del nyansettelser i 2022, og vi har holdt kostnadsnivået relativt konstant siden da, forklarer Kværnstuen.
Han påpeker at selskapet startet fra null i 2022 og har gradvis bygget abonnenter over de siste to årene.
– Det er en bevisst strategi å investere i egen abonnementsbase og reklameinntekter på gratislyttinger. Vi har bygget abonnenter gradvis i litt over to år, sier Kværnstuen.
Spyttet inn fersk kapital
I årsregnskapet kommer det fram at selskapet fikk tilført 10,8 millioner kroner i investorkapital.
Kværnstuen opplyser at det er hans eget selskap, KAM Holding, som har spyttet inn pengene, noe som ble vedtatt i desember og registrert i februar.
Han forteller at han er fascinert over forskjellige typer abonnementsmodeller.
– Det som har gjort Svarttrost ekstra spennende er at både Spotify og Apple har egne abonnementsmodeller på sine plattformer, som få i Norge har benyttet seg av, sier han.
– Det er superspennende at de to virkelig største lydplattformene i verden tillater å bygge abonnementsbase oppå sine plattformer. Det gjør at selskap som Svarttrost kan med minimale teknologiinvesteringer ri på de to plattformene.
Peker i riktig retning
Han ser positivt på fremtiden og forventer et driftsresultat i 2024 på linje med 2023. Målet er å passere 10 millioner kroner i årlige inntekter i løpet av 2024.
– Basert på utviklingen er vi i god rute for å nå målene vi har satt oss, avslutter han.
Målet er at selskapet skal gå med overskudd i løpet av 3-5 år etter at de lanserte egen abonnementsbase 2022.
– For vår del har 2023 vært et bra år i den forstand at alle pilene vi følger med på peker i riktig retning.
I 2021 la Kværnstuen 10 millioner kroner på bordet og kjøpte 20 prosent av Svarttrost.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no