Betalingstjenesten Vipps brukes nå også hyppig til å betale for innhold i norske medier.
Gorm Kallestad
Flere betaler for medieinnhold med Vipps: – Et stort potensial
– Vi ser en økende interesse fra norske mediehus til å forenkle kjøp av innhold i digitale flater.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Fra februar i fjor til februar i år økte bruken av Vipps på nett i norske medier fra 1.400 til 163.000 kjøp i måneden. Det viser tall fra selskapet.
Samtidig øker også populariteten til faste betalinger med Vipps. Tjenesten brukes hovedsakelig for betaling av abonnementer, og veksten har mangedoblet seg fra februar i fjor til februar i år, skriver de i en pressemelding.
Utover pris er betaling den nest viktigste grunnen til avbrutte kjøp på nettet. I netthandelsrapporten til Dibs fra 2019 fremgår det at 23 prosent avbryter kjøp fordi nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsløsning.
Erfaringer fra mediebransjen er at både Vipps på nett og faste betalinger øker konverteringen med nærmere 30 prosent, uten at innholdsproduktet har vært endret.
Siden faste betalinger med Vipps ble lansert i april 2019 er det opprettet over 400.000 avtaler på landsbasis. Mediene topper listene på hvor tjenesten brukes mest.
– Vi ser en økende interesse fra norske mediehus til å forenkle kjøp av innhold i digitale flater, og vi er sikre på at enklere betalingsløsninger øker salget, sier Vegar Heir i Vipps.
Og legger til:
– Det er gledelig å se veksten i mediebransjen og vi tror det fremdeles er et stort potensial i økt salg av redaksjonelt innhold gjennom forenkling av kjøps- og betalingsopplevelsen.
Nylig inngikk Amedia en avtale med Vipps om faste betalinger. Planen fremover er å tilgjengeliggjøre betalingstjenesten for over 80 nettaviser over hele landet i løpet av året.