Næringslivsavisen Nett. No lanserte nylig sin egenutviklede publiseringsplattform.
Foruten et nytt design, lar nyvinningen også avisens abonnenter dele saker med venner og kjente som ikke har abonnement.
Gjennom en lenke som deles med leseren, vil stoffet ligge ute åpent i ett døgn.
Redaktør Ogne Øyehaug håper det vil gjøre at flere får øynene opp for avisens innhold.
– Vi håper folk ser det vi lager og at de synes det er ålreit, slik at vi dermed får nye abonnenter, sier han til Medier24.
Han er dermed ikke redd for at dette vil føre til at folk laster ned sakene deres og deler dem med andre.
– Med det gamle systemet kunne man også lagre artikler som PDF-er og sende dem rundt. Her er det ingen forskjell, sier Øyehaug.
– Fryktet tekniske problemer
Nett No har jobbet med den nye publiseringsløsningen siden starten av 2019.
– Hvordan er det å endelig se nettsiden stå ferdig?
– Det er veldig ålreit. Jeg må innrømme at jeg var spent på dette i forkant, og at jeg fryktet tekniske problemer, svarer Øyehaug.
Han forteller at det har vært noen små vansker med innloggingen hos noen av abonnentene, men at det ellers har gått som smurt.
– Jeg synes det har godt veldig bra, og at nettsiden vår har blitt bedre, sier han.
– Hva har dette prosjektet kostet?
– Det vil vi ikke gå ut med, svarer Øyehaug.
Vil la andre bruke systemet
Øyehaug håper nå at andre aviser vil vurdere å ta i bruk det digitale verktøyet de har utviklet.
– For en rekke mediebedrifter kan vår løsning være omfattende nok, og et godt alternativ til langt større løsninger, sier han.
For Nett Nos del er systemet enklere å administrere, og det skal også være enklere å bruke for leserne.
Å legge inn video, lyd, bilder og grafikk i saker er også mye enklere for nettavisen enn det var tidligere, forteller Øyehaug.
– Nå får vi «bakt» grafikk inn i artikkelen. Tidligere var det et problem å finne frem i grafikk og tabeller hos i slutten av artikler. Nå er det mer oversiktlig, sier han.