Persontall
Kantar leverer de offisielle dekningstallene for norske nettsteder. Tallene inneholder gjennomsnittlig daglig dekning for nettsteder for mobil, PC/ Mac, nettbrett, eAvis og digitalt total.
I MBL sine persontall, er også Yr.no, Finn.no og Blogg.no medregnet i oversikten. Disse tallene har vi ikke med i vår oversikt. Dette gjør at det er flere medier i topp 10 listen, enn i MBL sin oversikt hvor Yr.no ligger på andreplass og finn.no ligger på femteplass.
Fredag publiserte Mediebedriftenes Landsforening de ferske persontallene for tredje kvartal.
Se topplisten nederst i saken.
Tallene viser at topplisten er uendret. VG har fremdeles størst daglig digital dekning på 1,9 millioner. De øker med 15.758 fra samme kvartal i fjor.
- VGs mangeårige strategi om å være hele folkets førstevalg som primærdestinasjon for nyheter betaler seg. Vi har i årevis hatt laserfokus på å få folk til å komme til VG for å bli oppdatert, og i andre rekke tenkt på spredning via andre kanaler, hvor ikke vi selv har kontroll på distribusjonen. Vi er stolte over å ha en veldig tydelig nummer én-posisjon, sier VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne.
Han legger til at deres største konkurrent er folks tid, og at digitale vaner er endring.
–Derfor kan vi ikke hvile ett sekund, og hver eneste dag jobbe for å møte de store utfordringene medier over hele verden står i.
Bak de ligger NRK med en daglig digital dekning på 1,33 millioner. De faller kraftig med 56.076 fra forrige kvartal.
– Har blitt mer robuste
Nettavisen er de som kan vise til høyeste økning fra samme kvartal i fjor. De har nå en daglig dekning på 480.686, opp nesten 43.000 sammenlignet med i fjor.
Sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier til Medier24
at de er strålende fornøyd med tallene.
– Så er vi veldig fornøyd med
at det kan virke som det er en belønning for grepene vi har gjort, sier
Stavrum.
Han trekker frem at de har styrket nyhetsredaksjonen kraftig
både i Norge og i utlandet.
– Så vi har blitt mer robuste
gjennom døgnet, så vi er på uansett når og hvor noe skjer. Og vi er blitt gode
på de store nyhetssakene, sier han.
I tillegg påpeker Stavrum at samarbeidet med 1100
journalister over hele landet gjennom Amedia, nå begynner å gå bra.
– Vi gir lokalaviser over
hele landet god journalistikk, og vi får god journalistikk fra de. Det er en
unik og fin situasjon, sier han.
Se og hør øker nesten like mye, med 38.224, og har nå en digital dekning på 258.811.
Har doblet staben
ABC Nyheter kan vise til vekst i andre kvartal på rad, og er også svært fornøyd. De har en vekst på tre prosent fra i fjor.
Redaktør David Stenerud beskriver ABC Nyheter som «Norges soleklart mest effektive riksavis», målt i lesere per journalist.
– Da jeg overtok redaksjonen i 2021 var det fem journalister og en redaktør i delt stilling. I dag er vi ti ansatte og anslagsvis elleve årsverk, altså en dobling. Vi konkurrerer likevel med redaksjoner som er over ti ganger større enn oss, og jeg er utrolig stolt over det vi får til, sier redaktør David Stenerud.
Nordstrands Blad har hatt en vekst på 34,6 prosent.
Ansvarlig redaktør June Marie Westerveld sier til Medier24
at de er veldig fornøyd med veksten.
– Det stemmer godt med den
utviklingen vi har sett det siste året. Våre egne tall viser leserrekord på
leserrekord, og ekstra gledelig at veksten er størst blant 30- og 40-åringene.
Den store jobben er å vokse så mye digitalt at det tar av for papirfallet - og
det klarer vi.
Hun legger til at de har jobbet hardt hver dag for å nå
denne målgruppen. @
– Nyetablerte, småbarnsforeldre og unge voksne er ikke den
enkleste lesergruppen å få tak på – de har lite tid, mindre lojale leservaner
og shopper mer rundt mellom abonnementer enn de over 50, sier hun.
TV 2 er mediehuset som faller mest. De har mistet 108.103 daglige lesere siden samme kvartal i fjor, og har nå en daglig dekning på 849.929. NRK, som fremdeles er det nest største mediehuset på listen, har en endring på 56.076 mot i fjor.