Kommersiell direktør Ivan Solhaug og sjefredaktør og administrerende direktør Sun Heidi Sæbø i MorgenbladetFoto: Torill Henriksen
Millioner på bok og har doblet staben
Morgenbladet har firedoblet pressestøtten på ni år: – Heller enn å si at vi får mye nå, vil jeg heller si at vi fikk altfor lite før, sier pressestøttevinner Sun Heidi Sæbø.
På ni år har Morgenbladet økt sin pressestøtte med 434 prosent, viser Medier24s gjennomgang. Da de kom
inn i ordningen i 2016 fikk de fem millioner kroner. I år fikk de 26,7
millioner.
– Nå får vi støtte på lik linje med noen av de avisene som
er like oss, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Morgenbladet, Sun Heidi Sæbø, til Medier24.
– Heller enn å si at vi får mye nå, vil jeg heller si at vi
fikk altfor lite før. Vi er i et konsern med aviser som har fått 40-50 millioner i støtte,
mens Morgenbladet har måttet klare seg på fem millioner hvert år fram til 2019.
– Konkurrerer om de samme journalistene
I 2019 fikk avisen en dobling, fra 4,8 millioner kroner til
10,4 millioner. Bakgrunnen var at de gikk fra en til to utgaver i uka. En på nett og en på papir.
I fjor fikk de igjen en dobling, fra 11,1 millioner til 22,4
millioner. Det skyldes at de endret kategori, fra nasjonalt nisjemedie til
nasjonal nummer to avis. I den kategorien er tildelingen høyere.
Nasjonalt nummer to-medium
Et nasjonalt «nummer-to-medium» er i forskriften definert som «et medium som har minst 500 av abonnementstallet i minimum fire av landets fylker og minst 25 prosent av abonnementstallet utenfor utgiverfylket, og som har minst 20 redaksjonelle årsverk.»
Det er nå blant seks aviser som får støtte som Nasjonalt
nummer to – medium. Mest får Klassekampen, med 45 millioner kroner. Dagen får 15
millioner. Til sammen får aviser i denne kategorien 141,8 millioner.
Sæbø sier at økningen i støtten har vært utrolig kjærkommen.
– Vi har måttet drive med veldig små midler i mange, mange
år.
Kommersiell direktør i Morgenbladet, Ivan Solhaug, sier til
Medier24 at det å få støtte på lik linje med sammenlignbare aviser har vært
svært viktig.
– Vi konkurrerer om de samme leserne
og om de samme journalistene, og så har vi stått i en helt annen posisjon
økonomisk enn de. Nå er vi på et mer sammenlignbart nivå, sier Solhaug.
Avhengig av å ha penger på bok
De siste årene har også Morgenbladet økt resultatet kraftig.
Fra to underskuddsår i 2018-2019, har mediehuset sittet igjen med flere
millioner i overskudd i året. I 2021 var årsresultatet 11 millioner kroner, og
i fjor var det 12,4 millioner.
Og siden 2019 har Morgenbladet øket egenkapitalen fra 26,1
millioner til 55,8 millioner.
Sæbø er klar på at de er avhengig av å ha penger i banken.
– Morgenbladet er en avis som gikk konkurs for 30 år siden.
Det sitter veldig i DNAet vårt. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 2018 og 2019 for å
se at vi gikk i underskudd.
Hun er tydelig på at de heller ikke har en kultur i
Morgenbladet for å gå ut og bruke alle pengene de har med en gang.
– Det har vi lært oss gjennom
alle årene vi sto med fem millioner i støtte, at markedet kan endre seg. Og det
kan komme endringer i pressestøtten, det kan komme inn flere aviser som skal ha
av samme potten.
Økt abonnementsinntektene
Samtidig som Morgenbladet endret kategori i 2023, kom det
også samme år endringer i forskriften. Aviser får ikke lenger tilskudd beregnet
etter antall utgaver, men tilskudd beregnet etter brukerinntektene.
Sæbø mener at også avisens økning i brukerinntekter er
viktig å ha med i beregningen.
– Våre rene abonnementsinntekter
har økt med 76,6 prosent på fire år. Jeg synes det kan bli borte i dekningen av
hvem som får hvor mye pressestøtte. Det at vi har byttet kategori er bare en del av forklaringen, sier hun.
– I tillegg har vi økt
antallet abonnenter fra 22.000 i 2020 til 35.000 når vi gikk inn i året.
Sæbø mener Morgenbladet er et godt eksempel på at
pressestøtten fungerer.
– Hvis man ser på hvordan vi
har vokst siden vi fikk økt støtten i 2019, så har vi vokst veldig digitalt.
Og hva bruker Morgenbladet alle pressestøtte-millionene på?
Sæbø sier svaret er folk.
– Siden jeg tok over har jeg gitt
nærmere 30 stykker fast jobb.
Etter konflikten og nedbemanningen i 2019, var
avisen nede i 17 faste redaksjonelle årsverk. Nå teller redaksjonen 44 faste
årsverk, inkludert utviklere, og 50 totalt, med markedsavdelingen.
Men Sæbø er klar på at de ikke vil vokse for fort.
– Det kan være fristende å
ansette veldig mange på en gang når man har penger, men man bør ha en plan for
det. For hva gjør man hvis økningen på trykk og distribusjon skyter i været om noen
år, eller om pressestøtten endres, sier hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no