Erik Stolpestad (Studvest), Lea Lauvland Longva, (Under Dusken) og Guro Aasaaren (Universitas) oppsummerer 2022 - og ser inn i 2023.

Slik var 2022 for studentavisene

– Vi har banalt nok drevet med en post-korona merkevarebygging det siste året, forteller Universitas-redaktøren.

Publisert

Mens 2021 stort sett var preget preget av omstilling og koronatiltak for studentavisene, har 2022 vært litt mer som et normalår.

Men hvordan var 2022 egentlig for studentavisene? Og hvordan tror de 2023 blir?

Medier24 har stilt de to spørsmålene til redaktørene i det tre største studentavisene: Universitas i Oslo, Studvest i Bergen og Under Dusken i Trondheim.

– Etablert kontorkultur

Universitas-redaktør Guro Aasaaren er klar på at året har vært bra - men annerledes.

– For oss er det ikke kun klikk som er viktig, men synlighet. Vi har banalt nok drevet med en post-korona merkevarebygging det siste året. Det merker vi effekten av nå, forteller hun til Medier24.

– Vi har hatt en veldig solid rekruttering, gode lesertall, jevnlige siteringer og mye engasjement rundt sakene våre, legger Aasaaren til.

Hun understreker hvor deilig det har vært å jobbe med redaksjonen i en normaltilstand igjen, etter koronaåret 2021.

– Vi har tatt kontoret tilbake etter en altfor lang periode med hjemmekontor under korona. Nå kan vi skryte av at vi igjen har etablert en kontorkultur. Det er kanskje ikke så overraskende en hel del lettere å styre en redaksjon når dine ansatte er i samme rom, forteller Aasaaren.

Universitas har ellers skiftet ut store deler av redaksjonen i løpet av året, samt lansert nye nettsider.

– Året har rett og slett vært preget av endring og omstilling. Det har selvfølgelig vært utfordrende og hektisk, men vi lander godt på beina, sier Aasaaren.

2023 vil også inneholde noen endringer, forteller hun. Blant annet når det gjelder Universitas' visuelle profil.

Men det blir også en økt digital satsing, tiltak for å øke annonseinntektene og ikke minst mye mer gravejournalistikk.

– Vi har også fått penger fra Fritt Ord for å utvide gravearbeidet vårt, så neste år tredobler vi gravesatsingen vår. Det finnes mye grums i utdanningssektoren, og i studentanliggende saker, sier Universitas-redaktøren.

– Vi skal undersøke, mase og bruke innsynsretten for alt den er verdt for å avdekke kritikkverdige forhold. Jeg opplever at studentrelaterte saker ofte havner i riksmediene sine blindsoner. Da er det ekstra viktig at vi fortsetter å ta ansvaret som vakthund på alvor, sier Aasaaren.

De lokale sakene engasjerer

Hos Under Dusken har det også vært et godt år, forteller redaktør Lea Lauvland Longva.

– Sammen med resten av redaksjonen og journalistene har vi fokusert på de sakene som vi skriver best, nemlig saker som berører studentene i Trondheim. Vi har sett at de sakene som treffer og engasjerer mest er de mest lokale sakene, forteller hun til Medier24.

Under Dusken-journalistene har jobbet spesielt med å avdekke kritikkverdige forhold i studentlivet i Trondheim, samtidig som de har dekket kulturen og menneskene i studentmiljøet.

– Vi har dekket store ting som berører studentene i Trondheim, der de største dette året har vært campussammenslåingen til NTNU og nybygget til Studentersamfundet, sier Lauvland Longva.

Hun går for øvrig av som redaktør ved nytt år, da Ingeborg Hågensen overtar sjefsansvaret.

– Vi starter 2023 med ny redaktør, Ingeborg Hågensen, så jeg har spurt henne om hennes tanker rundt dette. Hennes utsikter for 2023 blir å klare å dekke det som skjer i studentmiljøet i Trondheim, både når det kommer til kulturliv, men også når det gjelder ting som rører seg på campus og studiesammenheng, sier Lauvland Longva.

– Personlig blir det naturlig for Under Dusken videre å følge med på de største sakene som omhandler studentene her i byen. Mange av de sakene vi følger tett kommer til å ha stor utvikling i 2023 og det er derfor viktig at vi klarer å dekke det for studentene i Trondheim, sier hun.

– Stigende lesertall på nett

Hos Studvest i Bergen merket de også godt at 2022 var mer tilbake til normalen for studentene, forteller ansvarlig redaktør Erik Stolpestad.

– I 2022 har vært et svært godt år for Studvest. Med noen litt utfordrende pandemiår er vi glade for at studentene er tilbake for fullt og at Studvest plukkes med på vei til og fra lesesalene, sier han til Medier24.

– Vi har rekruttert dyktige journalister og fotografer, det er mye kreativitet og skaperglede, og jeg opplever at Studvest har vært tett på studentlivet – enten det er studentpolitikk, akademia eller studentkultur, fortsetter han.

Stolpestad understreker samtidig at også hans redaksjon har fått merke utfordringene i verdensøkonomien.

– Som andre aviser har også vi fått kjenne på økende kostnader for trykking av papiravis og et litt vanskelig annonsemarked i starten av året. Papirkostanden er stadig høy, men annonseinntektene er heldigvis på bedringens vei, sier han.

– En ekstra hjelper på motivasjonen har vært stadig stigende lesertall på nett: I 2022 har vi publisert de tre best leste sakene på studvest.no, siden vi fikk nytt system i 2017, forteller Stolpestad.

Han går av som Studvest-redaktør ved nyttår, og overlater ansvaret til Even Hæhre Hammersvik.

Stolpestad har likevel et klart håp for avisen i 2023. Spesielt når det gjelder deres digitale satsing.

– Forhåpentligvis får våre lesere snart se fruktene av arbeidet vi har lagt ned for å forbedre leseopplevelsen ytterligere. På nett jobber det en dyktig utvikler og webutvikler for å utforme nye og spennende løsninger for presentasjon av journalistikken vår, sier han.

– For papiravisa jobbes det med å modernisere uttrykket, for å gjøre papiravisa enda mer fristende for Bergensstudentene, legger Stolpestad til.

Powered by Labrador CMS