Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, er klar på at de har ambisjoner om utvikle konsernet.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Polaris-sjefen om den ferske milliarden: – Vi er ikke i ferd med å selge mer

– Vi ønsker å styrke posisjonen vår, både i Norge og Sverige, så får vi se hva vi får til.

Publisert

Tirsdag solgte Polaris Media 3,14 millioner Schibsted-aksjer og kasserte inn over én milliard kroner.

– Vår vurdering er at det er et godt tidspunkt å selge på, for kursene har økt ganske mye de siste par ukene, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Han kaller salget en gevinstsikring. Hva de skal bruke pengene til er ennå ikke bestemt.

– Du kan si vi har ikke noen planer akkurat nå. Men det er klart at det å være gjeldfri og ha god likviditet og ha mye penger er jo ikke noen ulempe da, for å si det sånn.

I april ble det kjent at Polaris Media solgte sine Finn-aksjer i selskapet, og fikk B-aksjer i Schibsted Marketplaces tilbake. Det er en andel av disse B-aksjene de nå har solgt.

– Får se hvilke muligheter

Milliardsalget har ikke gjort at Polaris Media skal endre strategien, ifølge Koch.

– Vi ønsker å styrke posisjonen vår, både i Norge og Sverige, så får vi se hva vi får til.

Han peker på at de nylig har kjøpt seg inn og opp i Hallingdølen, samt har overtatt den familieeide avisen Setesdølen.

– Det er jo spennende ting som har skjedd de siste ukene, og så får vi se hvilke muligheter som gir seg. Det er jo ikke noe jeg kan si noe om nå, men vi ønsker jo å bli større og få en sterkere posisjon både i Norge og Sverige. Det er jo ikke noe tvil om det.

– Det begynner jo å bli få medieselskaper igjen å kjøpe i Norge. Skal dere kjøpe dere opp i noen konserner for eksempel?

– Vi får se hvilke muligheter vi får. For det må jo være riktig for oss. Vi vil ikke bruke penger på noe vi ikke har tro på at er riktig. Det gjelder ikke å bruke opp pengene. Det må jo være riktige investeringer for oss.

Usikkert om utbytte

Da Schibsted delte organisasjonen i to, og kvittet seg med Adevinta, ble det utbetalt rundt 24 milliarder kroner i utbytte til aksjonærene. Polaris satt igjen med 700 millioner kroner.

På direkte spørsmål om Polaris Media nå skal bruke milliarden de får etter aksjesalget til å betale utbytte til eierne, henviser Koch til styret.

Styreleder Trond Berger skriver i en sms:

«Salg av aksjer er en gevinstsikring for Polaris Media. Disponering av mottatte midler og fremtidig utbytte, vil bli diskutert i styret i PM».

– Ikke i ferd med å selge mer

Etter salget har Polaris fortsatt 4,88 millioner aksjer igjen i Schibsted. Det tilsvarer 2,09 prosent av selskapet.

De har også inngått en avtale om at de ikke kan selge flere aksjer de neste tre månedene. Koch sier de heller ikke har planer om å selge seg helt ut av Schibsted Marketplaces.

– Vi er ikke i ferd med å selge mer. Men hvordan det blir over tid, det vet jeg ikke.

Han sier de synes Schibsted Marketplaces er et spennende selskap.

 – Vi er veldig fornøyde med den investeringen. Og har stor tro på at det fortsatt kommer til å bli en god investering for oss.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS