Koch er klar på at de har brukt samme tilnærming i dialogen
med Hallingdølen, som med andre mediehus de har kjøpt seg opp i.
– Det er samme som med Stampen, og Polaris Media
Sør. Vi ønsker å ha med de tidligere eierne i et samarbeid, sier Koch.
Håper på flere
– De har vært tydelig på at
måten vi utøver eierskapet på, tiltaler dem. Så vi fant tonen.
– Så kom vi fram til en
modell som de ønsket, og som de hadde allmøte på. Og jeg gleder meg veldig med
å begynne å jobbe mer med Hallingdølen, for den er så utrolig spennende, den
posisjonen de har.
I forbindelse med kjøpet av Hallingdølen, oppretter
konsernet Polaris Media Øst, med Hallingdølen som eneste avis.
– Betyr det at dere skal
kjøpe flere aviser i den regionen?
– Det er jo håpet, men det er
ikke noe vi jobber med akkurat nå, sier Koch, og viser til at det var det samme
som da de startet Polaris Media Vest.
– Da startet vi med bare to
mediehus. Nå har vi ti medier der.
– Skal dere på frierferd til
de andre avisene som mister partneravtalen nå?
– Det får vi se på. Vi har ikke
noe som er pågående. Men der hvor det er viktig industrielt,
vil vi se etter muligheter. Det som har vært spesielt med Hallingdølen er
at de er så store.
Ser ikke på Danmark
Polaris har også klart å få til vekst i Stampen Media i
Sverige, hvor den største avisen er Göteborgs-Posten. Mens Amedia-sjefen ikke utelukker
oppkjøp i Danmark, er Koch klar på at de ikke har planer om å kjøpe seg opp
der.
– Danmark er også et krevende
marked. Det er ikke større enn Trøndelag, men de har veldig mange medier. Og
det som er mest komplisert i Danmark er mengden gratisaviser, sier han og
legger til:
– Så i forhold til Norge,
hvor det er mye mer struktur og du har mulighet til å bygge sterke posisjoner
er Danmark annerledes enn både oss og Sverige. Så per nå ser vi ikke på
Danmark.
Måler daglig dekning
Og Koch forteller at konsernet er godt fremme i den digitale
transformasjonen. I andre kvartal hadde de en økning i digitale brukerinntekter
på 25 prosent mot samme kvartal i fjor. Koch forteller at ARPU (Average Revenue
Per User) også er god.
– Veksten er god, både fordi
volumet går opp, og fordi vi klarer å ta ut mer pris. Og vi ser at antallet
fullprisbetalende abonnenter er i vekst, sier han og legger til:
– Og det er ingen annen måte
å lykkes med overgangen fra papir til nett på. Papiropplaget går ned, sånn er
det bare. Det er bare nisjeavisene som øker på papir.
– Men når man snakker opp
opplag og abonnenter i lokalavisen, så er det jo et tak. Hva gjør man når man
når taket for antall abonnenter i et lokalområde?
– Da skal man være fornøyd,
for da er man kommet veldig langt. Men så handler det om posisjon også. Vi måler
i daglig digital dekning. Avisene skal være større enn riksavisene i sitt
område. Og det har klart i veldig mange mediehus, sier Koch og legger til:
– Men det er klart. Det bor
11.000 mennesker på Hitra og Frøya. Da vil ikke de avisene komme seg på 20-30.000
abonnenter.
Koch svarer at de bruker penger på teknologi, men ikke ser
for seg å investere på samme måte som Amedia.
– Vi har alltid brukt mye
penger på teknologi, uavhengig av hvor stor pengesekken er. Men for oss er teknologien
bare et virkemiddel for innholdet vi lager, det er ikke teknologien i seg selv
vi investerer i. Det er verktøyene.
Han viser også til at Amedia har investert mer på egne
vegne, mens Polaris har et teknologi-samarbeid med Schibsted.
– Så det er nok mindre total
teknologiutvikling hos oss enn hos Amedia. Og de har vært veldig flinke på å
utvikle blant annet +Alt, det er det ingen tvil og. Men vi gjør det som er
nødvendig for at vi skal ha gode produkter for brukerne våre.
Vil ikke ha +Alt-bundle
– Hva tenker du om «frieriet»
til Opdahl om at bransjen må få felles innlogging da?
– Det frieriet er egentlig en
enighet som det nå er i bransjen om at vi må prøve å få til en felles
innlogging. Vi skulle ha hatt det. Men det er først og fram Schibsted og Amedia
som må finne tonen. Vi har vårt system igjennom Schibsted, så vi blir barnet i
det frieriet, sier Koch.
Han legger til at det ikke er tvil om at for brukerne burde
det være enklere innlogging.
– Men det er snakk om ganske
tunge systemer, som da skal takle ganske mange brukeres å da må man være trygg
når man gjør en endring.
Og der Schibsted og Amedia begge har kommet langt innen «bundle»-produkter
med «Full tilgang» og +Alt, har ikke Polaris lansert store bundle – pakker, men
har en egen pakke for regionmediene, hvor brukerne kan få med Schibsted-aviser.
– Vi har hatt en forsiktig
satsing for å teste om det er interesse for det. Så får vi se hvordan det går.
Ellers kommer det til å bli regionale bundler, sier Koch og legger til at de
ikke ser for seg en nasjonal pakke.
– Vi tror ikke +Alt-modellen
er riktig for oss. Amedia mener den er riktig for de, og jeg har respekt for
det Amedia gjør, men for oss vil ikke det passe.
– Ikke lei
Koch forklarer det med at de flere steder har dobbel dekning.
– Du kan få mye kanibalisering.
Og da er spørsmålet om hvor mange abonnenter og hvor mye inntekter man mister,
og hvor høy prisen må være for at det skal lønne seg. For man må da kompensere
for at folk tidligere hadde to abonnement. Så vi må se på områder hvor vi ikke
har dobbel dekning, sier han.
Han viser til at en av forskjellene er at Polaris ikke har
en nasjonal tittel som Amedia har i Nettavisen.
– Så kan det være at vi har
brukere i Harstad som vil lese om det som skjer i Kristiansand, så er ikke det
så mange.
Koch har sittet i sjefsstolen i Polaris siden konsernet ble
startet i 2008. Men han er klar på at han ikke er lei.
– Nei, jeg synes det aldri
har vært gøyere enn det er nå. For det skjer så mye. Og så vil jeg påstå at den
jobben vi gjør aldri har vært viktigere enn nå. Det føles nesten ut som 100 år
siden vi bare jobbet med papir, men nå er det en helt annen viktighet, og et
annet tempo. Selv små aviser er digitale og har nyheter hele døgnet, sier Koch.
Under Print- og papirkonferansen i fjor høst, fleipet Koch
fra scenen med papiravisens død, og silte spørsmålet om Erik Wilberg ville dø
før papiravisen.
– Så da blir spørsmålet: Går
du av som konsernsjef før papiravisen dør?
– Det vet jeg ikke noe om. Jeg ønsker å fortsette som konsernsjef. Men når
det gjelder papiravisen, blir jeg ikke overrasket om vi har papiraviser i fem
til ti år til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no