Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Polaris starter ny region etter oppkjøpet: Håper på flere medier

Per Axel Koch ser ikke mot Danmark, men utelukker ikke flere oppkjøp i Norge etter kjøpet av Hallingdølen. 

Publisert Sist oppdatert

De siste årene har Polaris Media kjøpt seg opp i både Norge og Sverige, og har siden 2020 ligget like bak Amedia i omsetning. Nå er de gjeldfrie, og torsdag kom nyheten om at de kjøper seg opp i en ny avis

Medier24 har satt seg ned med konsernsjef Per Axel Koch for å snakke om fremtiden, bundle-pakker, og felles innlogging. 

I slutten av fjoråret sa Polaris Media opp partneravtalen med 15 mediehus, blant annet Hallingdølen. Torsdag kom nyheten om at konsernet kjøper lokalavisen. 

Koch er klar på at de har brukt samme tilnærming i dialogen med Hallingdølen, som med andre mediehus de har kjøpt seg opp i.

– Det er samme som med Stampen, og Polaris Media Sør. Vi ønsker å ha med de tidligere eierne i et samarbeid, sier Koch.

Håper på flere

– De har vært tydelig på at måten vi utøver eierskapet på, tiltaler dem. Så vi fant tonen.

– Så kom vi fram til en modell som de ønsket, og som de hadde allmøte på. Og jeg gleder meg veldig med å begynne å jobbe mer med Hallingdølen, for den er så utrolig spennende, den posisjonen de har.

I forbindelse med kjøpet av Hallingdølen, oppretter konsernet Polaris Media Øst, med Hallingdølen som eneste avis.

– Betyr det at dere skal kjøpe flere aviser i den regionen?

– Det er jo håpet, men det er ikke noe vi jobber med akkurat nå, sier Koch, og viser til at det var det samme som da de startet Polaris Media Vest.

– Da startet vi med bare to mediehus. Nå har vi ti medier der.

– Skal dere på frierferd til de andre avisene som mister partneravtalen nå?

– Det får vi se på. Vi har ikke noe som er pågående. Men der hvor det er viktig industrielt, vil vi se etter muligheter. Det som har vært spesielt med Hallingdølen er at de er så store.

Ser ikke på Danmark

Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch

Polaris har også klart å få til vekst i Stampen Media i Sverige, hvor den største avisen er Göteborgs-Posten. Mens Amedia-sjefen ikke utelukker oppkjøp i Danmark, er Koch klar på at de ikke har planer om å kjøpe seg opp der.

– Danmark er også et krevende marked. Det er ikke større enn Trøndelag, men de har veldig mange medier. Og det som er mest komplisert i Danmark er mengden gratisaviser, sier han og legger til:

– Så i forhold til Norge, hvor det er mye mer struktur og du har mulighet til å bygge sterke posisjoner er Danmark annerledes enn både oss og Sverige. Så per nå ser vi ikke på Danmark.

Måler daglig dekning

Og Koch forteller at konsernet er godt fremme i den digitale transformasjonen. I andre kvartal hadde de en økning i digitale brukerinntekter på 25 prosent mot samme kvartal i fjor. Koch forteller at ARPU (Average Revenue Per User) også er god.

– Veksten er god, både fordi volumet går opp, og fordi vi klarer å ta ut mer pris. Og vi ser at antallet fullprisbetalende abonnenter er i vekst, sier han og legger til:

– Og det er ingen annen måte å lykkes med overgangen fra papir til nett på. Papiropplaget går ned, sånn er det bare. Det er bare nisjeavisene som øker på papir.

– Men når man snakker opp opplag og abonnenter i lokalavisen, så er det jo et tak. Hva gjør man når man når taket for antall abonnenter i et lokalområde?

– Da skal man være fornøyd, for da er man kommet veldig langt. Men så handler det om posisjon også. Vi måler i daglig digital dekning. Avisene skal være større enn riksavisene i sitt område. Og det har klart i veldig mange mediehus, sier Koch og legger til:

– Men det er klart. Det bor 11.000 mennesker på Hitra og Frøya. Da vil ikke de avisene komme seg på 20-30.000 abonnenter.

– Teknologien er et virkemiddel

Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch og Amedias konsernsjef Anders Opdahl.
Konsernsjef i Polaris, Per Axel Koch og Amedias konsernsjef Anders Opdahl.

I september uttalte Opdahl at Amedia nå må investere i teknologi.

Koch svarer at de bruker penger på teknologi, men ikke ser for seg å investere på samme måte som Amedia.

– Vi har alltid brukt mye penger på teknologi, uavhengig av hvor stor pengesekken er. Men for oss er teknologien bare et virkemiddel for innholdet vi lager, det er ikke teknologien i seg selv vi investerer i. Det er verktøyene.

Han viser også til at Amedia har investert mer på egne vegne, mens Polaris har et teknologi-samarbeid med Schibsted.

– Så det er nok mindre total teknologiutvikling hos oss enn hos Amedia. Og de har vært veldig flinke på å utvikle blant annet +Alt, det er det ingen tvil og. Men vi gjør det som er nødvendig for at vi skal ha gode produkter for brukerne våre.

Vil ikke ha +Alt-bundle

Hva tenker du om «frieriet» til Opdahl om at bransjen må få felles innlogging da?

– Det frieriet er egentlig en enighet som det nå er i bransjen om at vi må prøve å få til en felles innlogging. Vi skulle ha hatt det. Men det er først og fram Schibsted og Amedia som må finne tonen. Vi har vårt system igjennom Schibsted, så vi blir barnet i det frieriet, sier Koch.

Han legger til at det ikke er tvil om at for brukerne burde det være enklere innlogging.

– Men det er snakk om ganske tunge systemer, som da skal takle ganske mange brukeres å da må man være trygg når man gjør en endring.

Og der Schibsted og Amedia begge har kommet langt innen «bundle»-produkter med «Full tilgang» og +Alt, har ikke Polaris lansert store bundle – pakker, men har en egen pakke for regionmediene, hvor brukerne kan få med Schibsted-aviser.

– Vi har hatt en forsiktig satsing for å teste om det er interesse for det. Så får vi se hvordan det går. Ellers kommer det til å bli regionale bundler, sier Koch og legger til at de ikke ser for seg en nasjonal pakke.

– Vi tror ikke +Alt-modellen er riktig for oss. Amedia mener den er riktig for de, og jeg har respekt for det Amedia gjør, men for oss vil ikke det passe.

– Ikke lei

Koch forklarer det med at de flere steder har dobbel dekning.

– Du kan få mye kanibalisering. Og da er spørsmålet om hvor mange abonnenter og hvor mye inntekter man mister, og hvor høy prisen må være for at det skal lønne seg. For man må da kompensere for at folk tidligere hadde to abonnement. Så vi må se på områder hvor vi ikke har dobbel dekning, sier han.

– Det må være strategisk riktig, sier Koch om hvordan de vil utvikle Polaris Media fremover.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Han viser til at en av forskjellene er at Polaris ikke har en nasjonal tittel som Amedia har i Nettavisen.

– Så kan det være at vi har brukere i Harstad som vil lese om det som skjer i Kristiansand, så er ikke det så mange.

Koch har sittet i sjefsstolen i Polaris siden konsernet ble startet i 2008. Men han er klar på at han ikke er lei.

– Nei, jeg synes det aldri har vært gøyere enn det er nå. For det skjer så mye. Og så vil jeg påstå at den jobben vi gjør aldri har vært viktigere enn nå. Det føles nesten ut som 100 år siden vi bare jobbet med papir, men nå er det en helt annen viktighet, og et annet tempo. Selv små aviser er digitale og har nyheter hele døgnet, sier Koch.

Under Print- og papirkonferansen i fjor høst, fleipet Koch fra scenen med papiravisens død, og silte spørsmålet om Erik Wilberg ville dø før papiravisen.

– Så da blir spørsmålet: Går du av som konsernsjef før papiravisen dør?

– Det vet jeg ikke noe om. Jeg ønsker å fortsette som konsernsjef. Men når det gjelder papiravisen, blir jeg ikke overrasket om vi har papiraviser i fem til ti år til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS