NRKs dramaserie om fire lyssky typer i det norske finansmiljøet, Exit, har de siste årene fascinert og fenget norske TV-seere.
Serien er basert på intervjuer med fire norske menn i næringslivet.
Da seriens andre sesong var tema i Kringkastingsrådet torsdag, ble NRK Brennpunkt-journalist Bjørn Olav Nordahls rolle i arbeidet med seriens plott fremhevet, av serieskaper Øystein Karlsen.
Nordahl hadde i en kronikk hos NRK Ytring foreslått at seriens andre sesong burde fokusere mer på hvordan mennene i Exit tjente pengene sine, snarere enn hvordan de brukte dem.
Karlsen tok i etterkant kontakt med Nordahl, for å be ham om å dele av kompetansen han hadde bygget seg opp gjennom å i en årrekke ha fulgt det norske finansmiljøet som gravejournalist.
– Alt som er av plott her, som jeg overhodet ikke kunne fra før av, kommer fra ham, forklarte Karlsen til rådet.
– Viktig å sette på lyskasterne
Overfor Medier24 forteller Nordahl mer om hva slags arbeid han har gjort opp i mot seriens andre sesong.
– Jeg har fått tilsendt manusene fortløpende, og gått gjennom dem, for å luke bort feil, og få dem til å bli så riktige som overhode mulig, med tanke på seriens finansplott, sier Nordahl.
– Så du har også vært delaktig i å skape selve plottet?
– Det som skjedde var at Øystein Karlsen leste en av romanene som jeg har skrevet ut fra finansmiljøet, og så fikk han ideen om at plottet skulle være knyttet til en fusjon i lakseindustrien. Så utviklet vi det derfra.
– Hvorfor er det viktig at nordmenn får vite at det pågår aktivitet som den vi ser i Exit, i Norge?
– Jeg tenker at dette er et miljø som bør bli belyst. Som det også kom frem under møtet i Kringkastingsrådet, er serien neppe representativt for hele finansbransjen. Så lenge noen foretar seg ting som ikke tåler dagens lys, er det viktig å sette på lyskasterne, svarer Nordahl.
Tror folk kan la seg inspirere
Exits andre sesong har nå vært tilgjengelig på NRK i et par måneder.
På spørsmål om hva han synes om det ferdige resultatet, sier Nordahl:
– Jeg skal ikke mene så innmari mye om livsstilen til dem som er med, men at det finnes den type utagerende festing i miljøet, er det ingen tvil om. Jeg kan ikke la være å trekke på smilebåndet av den episoden med kostymepartyet. Den er relativt gjenkjennelig.
– Selve finansplottet er ganske spisset i serien, og slik må det kanskje være i dramaproduksjoner. Selv om jeg har hatt noen innsigelser, og serien er blitt klippet om helt til det siste, synes jeg den er blitt ganske ålreit.
Under møtet i Kringkastingsrådet ble det også opplyst om at henholdsvis 1,8 og 1,7 millioner mennesker har sett de to sesongene av serien.
– Hva tror du det er som har gjort at serien treffer målgruppen sin så godt?
– Det er en wow-effekt knyttet til det å få innblikk i en verden som få kjenner. At man blir lokket inn i mørke kroker der man ikke har vært før, appellerer til kikkeren i folk, sier Nordahl.
Og fortsetter:
– Man skal heller ikke underspille at en del mennesker gjerne ønsker å tjene raske penger på den samme måten som dem i Exit.
– Tror du virkelig at noen lar seg inspirere av dette?
– Det skulle ikke forundre meg.
– Hva vil du si til dem dette eventuelt gjelder?
– Det er ikke noe galt i å tjene penger, så lenge man gjør det på en real og ordentlig måte, sier Nordahl til slutt.