Sissel Skjervum Bjerkehagen skriver om distribusjon av papiravisen.

MENINGER:

Ringerikes Blads oppgave er ikke å subsidiere Klassekampen

«Det er viktigere for oss å lage lokalt, relevant innhold - enn å sørge for at Klassekampen kommer ut i abonnentenes postkasser seks dager i uka.», skriver Sissel Skjervum Bjerkehagen.

Publisert

Klassekampens redaktør Mari Skurdal uttaler i et intervju i Medier24 at «Alle blir sugd opp i Amedias forretningsidé».

Hun opplever at de som står alene har lite de skulle sagt i beslutninger som har stor betydning for dem. I denne sammenheng peker hun på hvordan frekvensreduksjon i Amedia-aviser påvirker Klassekampens mulighet for å gi ut avis hver dag. Det er her hun påstår at «alle blir sugd opp i Amedias forretningsidé».

Vår uavhengige redaktørgjerning

Fra Skurdals ståsted ser det muligens slik ut. Fra en Amedia-redaktør ser det annerledes ut.

Mitt utgangspunkt er at journalistikken er vår forretningsidé. Det er oppdraget, og vår aller viktigste oppgave. Som del av Amedia får vi uunnværlig støtte til teknologisk utvikling og administrative støttefunksjoner. Ute i de respektive mediehusene handler det for meg og mine kolleger om å ivareta vår redaktørgjerning, sørge for redaktørstyrt innhold, relevant journalistikk for våre lesere – i det lokale perspektivet.

Journalistikken skal finansieres, og distribueres. Det er knallhard kamp om annonseinntektene, og det er lenge siden den potten utgjorde den største delen av inntektene våre. Abonnentene betaler brorparten av gildet.

De siste årene har Amedias aviser skapt langt større etterspørsel etter lokaljournalistikk digitalt. Det er positivt for våre avisers unike rolle i folks liv og i demokratiet. Blant våre abonnenter leser nå 80 prosent avisa digitalt, mens 60 prosent er heldigitale. Koronapandemien har forsterket tempoet i digitaliseringen ytterligere.

Det er en av mange årsaker til at jeg mener en må se på distribusjon i stort, ikke alene med biler og lastebiler som skal frakte varer. Leserne endrer vaner, og har gjort det over tid.

For min avis, Ringerikes Blad, velger nå mer enn seks av ti lesere en ren digital variant. Mer enn ni av ti av abonnentene har en digital relasjon til oss. Utviklingen er jevn, og forsterker seg fra uke til uke.

Om vi skal være i stand til å levere vårt viktigste innhold vil det, slik jeg ser det, være uansvarlig å ikke tilpasse seg utviklingen.

Leserne forandrer oss

Ett av grepene er færre utgaver av papiraviser. Vi i Ringerikes Blad reduserte fra seks til tre papirutgaver i mai i år etter en grundig lokal prosess. Leserne som foretrekker digitale plattformer blir oftere oppdatert. Mens de som sverger til papiravisen kan fortsette å glede seg over den.

I ukene og månedene etter at dette ble kommunisert og gjennomført har vi hatt tett dialog med engasjerte lesere. Noen var harme, men mange uttrykte stor forståelse. Det var sågar de som ikke forsto hvorfor vi ikke kutter papiret fullt og helt. Det mener vi er for tidlig, men med med samfunnsoppdraget uavhengig av plattform, kostnadsutviklingen på papir og distribusjon ser vi at det rykker nærmere.

Når vår lokale bedrift gjør et slikt grep forventer vi også at det synes på kostnadssiden. Vi er utålmodige. Vi kan rett og slett ikke være med på å subsidiere andre avisers ønske om en annen papirfrekvens.

Jeg oppfatter at Skurdal her forsøker å lempe ansvaret for samfunnsutviklingen på Amedia, og med det den enkelte lokalavis sin evne til å levere nyheter i små og store lokalsamfunn.

Vi løser vårt oppdrag ved å følge etter leserne, og ved å snu på krona der vi kan og hvor det smerter minst.

Vi har ingen private eiere som henter ut utbytte fra virksomheten vår. Samtidig må vi derfor skape lønnsomt handlingsrom for nettopp å kunne reinvestere i journalistikken. Eierskapet er ideelt og bygger på forsvar for ytringsfriheten, ivaretakelse av menings- og mediemangfold, og garanterer for redaksjonell frihet og uavhengighet. Dette er nedfelt i vår utgivererklæring og publisistiske plattform.

Det er viktigere for oss å lage lokalt, relevant innhold for innbyggerne i Hole, Ringerike og Jevnaker – enn å sørge for at Klassekampen kommer ut i abonnentenes postkasser seks dager i uka.

Mitt svar til Klassekampens oppfatning er at dette handler om noe helt annet enn Amedia, og som vi må tilpasse oss. Alle blir sugd opp av en verden i endring, og gjør vi ikke det er vi både uansvarlige og lite framtidsrettet.

Ambisjonen er å drive med det viktigste vi kan bidra med, i et evighetsperspektiv.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.


Powered by Labrador CMS