I desember 2020 skrev Medier24 om Morgenbladet som satte ny abonnementsrekord med over 25.500 abonnenter.
Litt over tre år senere er en ny milepæl nådd, med over 35.000 abonnenter.
– Det er et klype-seg-i-armen-øyeblikk, sier sjefredaktør Sun Heidi Sæbø til Medier24.
Hun tar oss fort tilbake til 2019, da Morgenbladet stod i en krise og antallet abonnenter var nede på drøye 22 000.
– Da føltes det som at hele avisas framtid stod på spill, sier hun, og fortsetter:
– Vi har klart å ikke bare snu det, men vi har økt antall abonnenter med 54 prosent, og de rene abonnementsinntektene med over 60 prosent. Det er vi utrolig stolte over å ha fått til. Om et par år tror jeg kanskje vi vil ha klart å doble abonnementsinntektene.
Tilbake til røttene
Noe av forklaringen tror hun er at Morgenbladet har forenklet strategien.
– Vi har gått tilbake og stilt spørsmålet hva som er Morgenbladets styrke i stedet for å lete etter nye ting, forklarer hun.
I tillegg har de stilt spørsmålet hva som kjennetegner den tradisjonelle ukesavisa.
– Det har alltid vært en sentral arena for intellektuell debatt og meningsutveksling. Mange vil tenke på journalistikken vår som grundig og analytisk, og at vi er opptatt av å sette dagsaktuelle hendelser i perspektiv.
– Hva har dere lagt bort, og hva funket ikke?
– Jeg tror mange hadde en opplevelse av at det var mange ting som ble kastet opp i luften den gangen. Det var snakk om at man skulle bli en digital dagsavis, og det oppstod usikkerhet rundt det.
Må omstille seg
Selv om papiravisa fortsatt vokser, følger de med i markedet, der flere aviser går ned på frekvens.
– Vi må bruke de gode tidene vi har nå til å omstille oss. Det er lettere å gjøre omstilling når vi er i en god posisjon og har gode resultater, sier Sæbø.
Hun forteller også at det snakkes mye om hvordan Morgenbladet nå har sjansen til å utvikle en helt ny type nettavis i norsk sammenheng, og at det er en kreativ og spennende utfordring.
I dag er antallet digitale abonnenter ca. én tredjedel.
– Vi har ikke blinkende nyhetsstudio og er ikke en trafikkmaskin med masse sidevisninger, men driver med tidkrevende kvalitetsjournalistikk som gir høy lesetid. Ofte må vi ut av topp ti-lista vår på ukesbasis for å finne saker som har under ti minutters lesetid, sier hun.
Med andre ord er papiravisa fortsatt størst.
– Påvirker det distribusjonen deres når andre aviser kutter frekvens?
– Vi blir ikke like hardt rammet. Vi har bare én utgave i uka, og Morgenbladet har ikke den mest komplekse distribusjonen; det er Oslo-sentrert og rundt de store byene.
Et annet tiltak Morgenbladet har gjort som de har sett resultater av er ny kjøps- og innloggingsløsning. Her opplyser Sæbø at løsningen har gitt over 40 prosent økt salg på selvbestillinger.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no