Ansvarlig redaktør og adm. dir Jan Thoresen i SOL.no - her utenfor Aller Medias lokaler på Hasle i Oslo.

Historisk overskudd for SOL: – Kan investere i flere ansatte og bedre journalistikk

Gikk fra nær to millioner kroner i underskudd, til åtte millioner i overskudd.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Scandinavia Online (SOL), som eier Sol.no og nisjesidene Elbil24 og Kode24, kan se tilbake på et historisk 2021.

Etter ha endt på driftsresultat på –2 millioner kroner i 2019/2020, er selskapet nå tilbake på pluss-siden.

Jakter ikke stort overskudd

I 2021 endte de på et resultat på åtte millioner kroner, en økning på 10 millioner, som er det beste resultatet i selskapets historie.

Det forteller administrerende direktør i Scandinavia Online, Jan Thoresen, til Medier24.

– Det er utrolig gøy. 2020 var et tungt år, særlig i starten av koronapandemien med et avventende marked. Men i 2021 så vi ganske tidlig at det ville bli et helt annerledes år, forteller Thoresen og legger til:

– Det er ikke slik at vi jakter størst mulig overskudd, vi vil ha sunn vekst som vi kan investere i flere ansatte og bedre i journalistikk.

Inntektene endte på 47,6 millioner kroner, som er 21 prosent økning fra året før og det beste inntekståret på syv år.

Selskapet endte på en driftsmargin på 18 prosent.

Thoresen forteller at selskapet opplever vekst i alle de tre merkevarene SOL, Elbil24 og Kode24.

– Vi har god brukervekst på SOL.no. Og så er annonsemarkedet mye bedre, slik at prisene øker på annonser. Så økt trafikk og økte priser blir et hyggelig regnestykke, sier han og legger til:

– Nå måler vi veksten i både Elbil24 og Kode24 i tresifret antall prosent mot året før.

– Tyder på rekorder i år

Selskapet, som eies av danske Aller Media, har avvikende regnskapsår, og leverer regnskap fra 1. oktober til 31. september.

Aller Media varslet i september at de skulle ansette 80 nye årsverk. Det har også dryppet på Scandinavia Online.

– Nå har vi virkelig turt å oppbemanne skikkelig. Vi var forsiktig da det sto på som verst, men nå satser vi på godt innhold og investerer i flinke journalister, sier Thoresen.

Dessuten bygger Scandinavia Online opp et helt nytt vekstteam med fokus på medlemsvekst, «growth hacking» og event, forteller han.

Og foreløpig ser tallene for 2022 også bra ut, og Thoresen forteller at de forventer like stor vekst i år som i fjor.

– Alt tyder på at det blir nye rekorder i år. Og så prøver vi samtidig å finne ut hvilke nye nisjeaviser vi bør starte eller kjøpe opp nå, sier han.

Powered by Labrador CMS