Alexandra Beverfjord roser Dagbladets ansatte for at Dagbladet Pluss ikke lenger går i minus.

For første gang går Dagbladet Pluss i pluss: – Har jobbet jevnt og godt med produktet

Sjefredaktør Alexandra Beverfjord er fornøyd med regnskapstallene for Dagbladets abonnementløsning.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagbladet Pluss er et datterselskap som er heleid av Dagbladet AS.

Tidligere i år kunne Dagbladet melde om svært gode tall i årsregnskapet sitt. Nå går også abonnementløsningen Dagbladet Pluss i pluss for første gang siden det ble startet i 2013.

Årsresultatet i 2020 landet på 894.916 kroner i minus. I 2021 endte det på 2.243.253 kroner i pluss.

– Vi har jobbet jevnt og godt med Dagbladet Pluss over lang tid. Det overordnede målet til Dagbladet er å bli Norges største nyhetsnettsted på mobil, men det er også viktig for oss med vekst på Dagbladet Pluss. Vi har i dag godt over 80 000 digitale abonnenter, og det er vi fornøyd med, sier sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord til Medier24.

Lønnskostnadene til Dagbladet Pluss økte fra 9.489.209 kroner i 2020 til 11.370.832 kroner i 2021.

Den største årsaken til selskapets økonomiske utvikling er lavere driftskostnader som følge av koronapandemien, forklarer Beverfjord.

– Kostnadene ble holdt nede, blant annet på grunn av lavere aktivitet i redaksjonen. Samtidig opplevde Dagbladet totalt en voldsom vekst i både antall lesere og inntekter i fjor. Disse resultatene fikk vi takket være den fantastiske gjengen som jobber her, sier hun.

Dagbladet eies av danske Aller Media, og har derfor avvikende regnskapsår som går fra 1. oktober til 31. september.

Flere ganger har Dagbladet Pluss fått avslag på søknad om pressestøtte. Beverfjord sier at de ikke har planer om å søke igjen slik det er nå.

Når det gjelder den videre utviklingen av Pluss-produktet vil redaktøren fortsette i samme spor.

– Vi må jobbe hardt for å få til en god pluss-løsning når vi også har så mye innhold som er gratis. Men dette er sterke tall, også når vi sammenligner oss med medier i utlandet. At vi leverer gode økonomiske resultater gjør at vi kan investere mer i journalistikk og ansette flere journalister.

Powered by Labrador CMS