Ansvarlig redaktør og daglig leder i Bergens Tidende, Trond Olav Skrunes.Foto: Endre Simosen
BTs nye strategi: – Skal være uslåelige på hjemmebane
Abonnentene skal møtes av mer video og mindre tekst. Sjefredaktør Trond Olav Skrunes tror det vil bli tøffe diskusjoner om hva de skal prioritere fremover.
Bergens Tidende (BT) legger ny strategi og skal omorganisere for å være «uslåelige på hjemmebane» i Bergen.
Endringen innebærer også økt satsing på digitale formater som video og lyd, der de skal øke kompetansen.
Skarpere fokus på digitale flater er et tiltak for å møte endrede medievaner og tiltrekke seg nye abonnenter.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Bergens Tidende har utarbeidet ny strategi og skal omorganisere.
Nå skal den geografiske tilknytningen tydeliggjøres, forklarer sjefredaktør Trond Olav Skrunes.
– Vi skal være uslåelige på hjemmebane. Vi skal være uunnværlig for alle som forholder seg til Bergen som by. Vi skal forsvare posisjonen vi har, men også videreutvikle den, sier han.
De skal rendyrke flere områder.
Et av dem er breaking, der de skal styrke kompetansen og måten de formidler på, forklarer han.
Et annet er dagsorden.
– Det handler om å gjøre prioriteringene, hva er det viktigste, hva skal vi gå inn i?
Det er grenser for hvor mange SKUP-vinnende prosjekter avisen kan ha i løpet av et år, ifølge Skrunes. De skal se på hvordan de kan satse i hverdagen, uten at alt er prosjektbasert.
De kommer til å måtte ta modige valg, og når de satser tungt, så vil de ikke kunne se på alt eller «smøre tynt utover», forklarer han.
– Prioriteringsdiskusjonene kommer uansett til å bli tøffe.
– Hva skal dere gjøre mindre av?
– Jeg håper vi skal gjøre mindre av det som er midt imellom. Det er det lette og vanskelige svaret på det.
Bygge kompetanse
Samtidig skal de jobbe ytterligere med formidling, og å fortelle historier digitalt.
– Det er ingen tvil om at vi må styrke oss på andre formater enn tekst. Og hvis du skal styrke deg her, så må man kanskje ikke ha de samme forventningene til tekst.
De har allerede en satsing på høydevideo og sosiale medier, som han sier gir gode resultat. Det handler både om å bygge merkevaren BT, og om å få nye abonnenter.
Nå skal de intensivere innsatsen.
– Når medievaner endres, så kan vi ikke møte abonnentene med en vegg av tekst. Vi må evne å både levere på lyd og på video.
– Har de som jobber hos dere kompetansen til å være mer digital enn det dere er?
– Vi må løfte den digitale kompetansen videre. Det blir en viktig del av den jobben vi skal gjøre fremover.
Best forutsetninger
BTs egne journalister skal i større grad dekke det som skjer i Bergen og regionen, og i mindre grad alt som skjer utenfor. Der skal de fortsette å bruke muligheten for stoffutveksling i Schibsted.
Bergens Tidende er en regionavis, og dekker Bergen tett.Foto: Kristine Sterud
– Det er her (Bergen, journ.anmrk) vi har best forutsetninger for å være en god avis.
Skrunes trekker fram rettssaken med Ingebrigtsen-familien som nå foregår i Sandnes. Den kan også leses i BT, selv om de ikke har sendt egne journalister dit.
– Det er en type sak BT ikke har noen spesielle forutsetninger for å dekke bedre enn andre, men det er likevel en forventning om at BT er på de største nasjonale nyhetene.
Sporten er trygg
Han nevner også «gamle dager», da BTs journalister kunne bli sendt utenriks eller på sportsarrangement der det ikke var lokal tilknytning.
Når det gjelder sport, har Aftenposten lagt ned sin sportsavdeling. Det er derimot uaktuelt i Bergen.
– Det ville bryte med alle forventninger våre abonnenter har til BT.
Han sier «Ballspark» er en av deres sterkeste merkevarer.
– Som er tett knyttet til Brann og til den bergenske identiteten.
Skal omorganisere
Siden i høst har de jobbet med den overordnede retningen. I disse dager jobber de med hvordan en ny organisasjon kan se ut.
– Vi på redaktørhold sitter og ser nå på hvor mange folk vi har med, og hva det betyr for hvordan vi setter ting sammen og hvordan samarbeidet på tvers skal være, sier han som noen eksempler.
– Det er mange flinke folk som forlater oss, og noen som har stått i noen vanskelige valg de siste ukene. Så det har jo preget oss, selv om jeg opplever at det har preget journalistikken i ganske liten grad.
– Hvordan har det vært å være leder oppi dette?
– Det er jo … det er vel kanskje ikke derfor jeg kom inn i journalistikken, kan jeg vel si. Men det er en jobb jeg må gjøre i den rollen jeg har nå.
Konkurransen med BA
Guro Valland i Bergensavisen uttalte nylig at deres mål er å få større markedsandeler i Bergen. En av måtene å gjøre det på, er å få tak i lesere fra BT, uttalte hun.
– Det ville jeg også sagt hvis jeg var redaktør i BA, svarer Skrunes.
Selv om BA har økt totalopplaget på siste måling, sier han styrkeforholdet ikke er gått i BAs favør.
I følge tall fra MBL, har BA økt med 1,19 prosent i totalt opplag de siste tre årene. BT har i samme tid økt med 2,25 prosent.
– Ser du på BA som en digital konkurrent?
– Ja, det er de jo. De er i samme marked som oss. Men konkurransebildet for nyhetsmedier er større enn bare mellom BT og BA.
Han peker på andre, nasjonale aviser i nyhetskampen, men også på et internasjonalt nivå når det gjelder annonser.
Abonnementsmessig sier han BT har startet året godt, selv om det alltid er svingninger.
– Vi må få flere til å bli faste følgere, slik at BT blir en vane og ikke bare noe du er innom. Det tror jeg blir viktig for å øke abonnementsbasen permanent.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no