Sjefredaktør Guro Valland og fagleder og journalist, Siv Berg Lutro i Bergensavisen.
Sjefredaktør Guro Valland og fagleder og journalist, Siv Berg Lutro i Bergensavisen.

Hørte du på Britney Spears? Da er du i BAs nye målgruppe

Bergensavisen vil vinne større markedsandeler i Bergen med ny gruppe.

Publisert Sist oppdatert

Kortversjon:

  • Bergensavisen (BA) etablerer en ny gruppe journalister som skal fokusere på lesere mellom 30 og 49 år. Gruppen, kalt «Britney», skal lage innhold spesielt rettet mot denne aldersgruppen.
  • Avisen ser et stort potensial i denne gruppen og håper å øke antall abonnenter. De planlegger å være mer eksperimentelle i sin tilnærming for å nå ut til «de nye unge».
  • BA har allerede hatt suksess med å øke opplaget sitt og ønsker å fortsette denne trenden. Målet er å nå 30.000 abonnenter innen utgangen av året.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

(BERGEN): Bergensavisens splitter nye gruppe skal satse på journalistikk som treffer bergensere mellom 30 og 49 år.

Gruppa ledes av Siv Berg Lutro, som også er fagleder for Pulsen-redaksjonen.

Tematisk kan den nye gruppa skrive om «hva de vil», men tanken er at de skal jobbe for å treffe folk rundt 35 år.

– Trikset er at vi skal treffe en målgruppe. Det er jo folk som er etablerte, som kanskje har begynt å få barn, er i arbeidslivet.

Berg Lutro kaller det en litt kresen målgruppe. 

– De har mye på gang i livet. Og vi tenker det er et område vi kan ha vekst. Det er gøy å teste noe nytt, se om det kan ha effekt og gi utslag på tallene. Målet er at det skal bli en suksess. 

Og navnet på gruppa? Britney. Oppkalt etter Britney Spears.

– Vi ville ha et catchy og gøyalt navn. Vi som er i alderen som Britney-gruppa skal nå, har vokst opp med å høre på låtene til popikonet, sier Berg Lutro, som selv er fan. 

Vil ta lesere

Sjefredaktør Guro Valland forteller at avisen har gjort flere grep det siste året. De har hatt et posisjoneringsprosjekt, med mål om å bli større.

– Overordnet kan vi vokse på to måter: Tiltrekke oss helt nye lesere eller få tak i enda flere lesere fra BT. Så det er ikke tilfeldig at vi nå prioriterer som vi gjør. 

Blant annet har de opprettet en morgenvaktordning, som de har fått god respons på. 

Sjefredaktør i Bergensavisen, Guro Valland.
Sjefredaktør i Bergensavisen, Guro Valland.

De har også sett på slags marked de opererer i og hvor de har mulighet til å vokse.

– Målet er at BA.no skal være en destinasjon for hele storfamilien, med innhold som treffer flere generasjoner. Planen er også å lansere et fordelsprogram for abonnenter i løpet av våren. 

Valland sier de har et enormt potensial i aldersgruppen unge voksne og de under 50 år.

– Vi ser at det er stor etterspørsel etter vår journalistikk for dem. Og så ønsker vi at enda flere av dem skal bli abonnenter, lese journalistikken vår, bruke innholdet vårt og bli glad i oss.

Tar innpå

De lager allerede journalistikk som er relevant for den gruppen i dag, påpeker redaktøren - men:

– Vi skal være litt mer eksperimenterende med hvordan vi treffer de brukerne. Lykkes vi med det, så har vi kanskje knekt en liten kode for å ta en enda større posisjon i Bergen.

Ifølge de siste opplagstallene har de det siste året tatt noe innpå erkerivalen Bergens Tidende. BTs opplag sank i andre halvår i 2024 sammenlignet med året før, og endte på 88.200. BAs opplag økte og bikket 27.000.

For BT tilsvarer det et fall på én prosent, mens BA har vokst med to prosent.

BA-sjefen har et klart mål for i år:

– At vi skal nå 30.000 abonnenter.

– Bra team

At 30-49-åringene er den nye, unge målgruppa man ønsker å nå, gjelder for flere aviser i Amedia. Tidligere har man snakket om de under 20 når man sier man skal «nå ungt».

– Vi er i ferd med å skape en fortapt generasjon i generasjonen over, som vi burde ha hatt som brukere og kunder, sa nyhetsdirektør Markus Rask Jensen til Medier24 i starten av året.

Siv Berg Lutro, fagleder og journalist i Bergensavisen.
Siv Berg Lutro, fagleder og journalist i Bergensavisen.

I BAs kamp om å nå «de nye unge», får fagleder Siv Berg Lutro med seg Emilie Gundersen som allerede jobber i avisen, og Jostein Fagerland som går inn i et vikariat.

– Jeg er sikker på at de to i lag vil bli et veldig bra team.

Hun tror det blir mye journalistikk som kan handle om bolig, skolebarn og barnehager, og de har gjort analyser for å se hva slags innhold som kan leses bra hos den nye målgruppa. 

– Hvis folk hadde en fasit på hvordan man skulle få alle under en viss alder til å lese avisa og tegne abonnement, så hadde jo alle fått det til. Så det blir litt prøving og feiling.

De skal følge nøye med på tallene.

– Hvis vi ikke treffer, så må vi bare justere og endre kurs.

Powered by Labrador CMS