Torsdag 15. september kunne Medier24 melde at TV 2 og TV 2 Nyhetskanalen endrer navn til TV 2 Direkte og TV 2 Nyheter.
– Jeg kan si at det har vært ganske mange til dels sterke reaksjoner.
Det forteller klubbleder i TV 2, Margrethe Håland Solheim, til Medier24.
Spesielt navneendringen til TV 2 Direkte har skapt reaksjoner.
– Direkte er noe vi bruker redaksjonelt for at noe er live, som det heter på engelsk. Det er der de største reaksjonene ligger; at man føler at det er det redaksjonelle som blir angrepet, sier hun.
Reaksjonene går videre på at direkte-begrepet vannes ut og at det «i verste fall oppleves misledende for seerne».
Klubben har rundt 430 medlemmer, og klubblederen understreker at det er ikke alle som reagerer like sterkt.
– Noen synes det er fint, mens andre vil nesten gå så langt som å si at det ikke er til å leve med. Det er hele spekteret, forklarer hun.
Reagerer på kommunikasjonen
Det som også har skapt reaksjoner er måten navneendringen ble kommunisert på internt.
– Man bommet kanskje litt med internkommunikasjonen i forkant, noe som gjorde at det kom overraskende på veldig mange. Det ble opplevd som litt uheldig, sier Håland Solheim.
Klubben ble heller ikke orientert i forkant. I etterkant har klubben sendt brev til ledelsen.
– Vi sa at vi synes det var uheldig at klubben ikke var orientert. Vi er ofte en buffer når det skjer endringer og folk ikke skjønner hva som skjer. Vi vet da kanskje noe om det som kan mykne det opp litt, men når vi nå ikke visste om det ble det nesten litt bensin på bålet, sier klubblederen.
– Vi videreformidlet også at det var til dels kraftige reaksjoner i medlemsmassen slik at de er klar over det.
Tror seerne vil tilpasse seg
Sjefredaktør og adm.dir. i TV 2, Olav T. Sandnes, er blitt forelagt kritikken.
Han kan fortelle at arbeidet med navneendringene er en del av merkevarearbeidet for kanalen, som førte til at blant strømmetjenesten byttet navn til TV 2 Play.
– Vi har vært oppmerksom på at «Direkte» har tradisjonelt vært brukt til å vise det som skjer uredigert her og nå, spesielt på nyheter og live-sport. Vi har gjort interne og eksterne brukertester av de navnene vi har brukt, også «Direkte», og vi tror seerne vil forstå og tilpasse seg navnet og hva det er for noe, forteller Sandnes.
– At noen sier at det kan være misvisende, er du uenig?
– Jeg har respekt for at det er ulike meninger, men med arbeidet som har vært gjort endte vi med at vi tror seerne kommer til å forstå dette, tilpasse seg og vite hva de ser på. De skjønner at «Petter og overleverne» ikke er live, selv om det er på hovedkanalen, svarer han.
Tar selvkritikk
Reaksjonene etter navneendringene kom overraskende på TV 2-sjefen, selv om han peker på at det har vært et arbeid som har vært drøftet i flere redaksjoner og fagmiljøer.
– Likevel, når det kommer tilbakemeldinger på at endringene er kommet overraskende på mange så er det noe jeg og vi tar til oss. Det er vårt ansvar at kommunikasjonen internt er ryddig og god. Når det ikke oppleves slik så må man ta ansvar for det og lære av det, sier han.
– Vi ser at vi kunne kommunisert og forankret det bedre internt. Når det er mange som reagerer så må vi ta det til oss og si at vi kunne gjort det bedre.
Han kan fortelle at klubben har løpende fått presentert merkevarearbeidet i TV 2.
– Men navnet «Direkte» ble ikke spesifikt drøftet med klubben, innrømmer Sandnes.
– Jeg anerkjenner at det er forskjellige meninger. I sum er det noen som synes det er modig og framtidsrettet, og noen mener det er dårlig og misvisende. Det er helt greit med delte meninger, men nå håper vi å gjøre det beste utav det, avslutter han.