Tirsdag feiret Dagbladet Børsen at de i forrige uke var større enn Dagens Næringsliv og E24, målt på det daglige snittet av unike brukere på mobil og desktop.
– Vi lovte for to år siden at vi skulle bite fra oss. Vi tok finansavisen til frokost, så tok vi DN til lunsj og forrige uke tok vi E24 til kvelds, sa nyhetsredaktør Frode Hansen til Medier24 under feiring på taket av Aller-bygget.
Men til tross for en enorme glede og appetitt hos Dagbladet på Økern, var det lite frykt å spore hos konkurrentene i Oslo sentrum.
Ser ikke på Børsen som en konkurrent
Sjefredaktør i E24 Lars Håkon Grønning synes det både er interessant og gledelig at Dagbladet har bestemt seg for å dele deres egne tall, selv om det ikke er en del av Mediebedriftenes Landsforenings (MBL) egen tabell for antall klikk på nettaviser.
– Vi får håpe de fortsetter med det også i uken fremover. Jeg synes også det hadde vært interessant hvis de kunne vært transparente på hva som er direktetrafikken til Børsen.no, sier Grønning til Medier24.
Han viser da til lesere som klikker seg direkte inn på Børsen.no, og ikke via andre nettsteder, som for eksempel Dagbladet.no.
Grønning er klar på at han ikke mister nattesøvnen av tallene som Børsen presenterte tirsdag.
– Vi ser ikke på Børsen som en konkurrent. Vi er opptatt hvor mange som oppsøker finansnettstedene direkte. Da er det hovedsaklig DN som er E24s konkurrent. Jeg bryr meg mindre om hva Børsen.no klarer å få av klikk via trafikkmaskinen Dagbladet.no.
– Men Børsen er bare to år gamle og fortsetter å vokse. Frykter du ingenting fra dem fremover?
– I hvert fall ikke basert på produktet Børsen.no er i dag. Det er ingenting det produktet de leverer som er i nærheten av det jeg ønsker E24 skal være. Jeg registrer at vi har en ulik definisjon på hva finansjournalistikk er, svarer Grønning og utdyper:
– I min verden så driver man ikke finansjournalistikk om man legger ut en NTB-sak om dagen om hvordan det har gått på børsen. Vi hadde ikke skrevet en sak om Flodsvin-invasjon i Argentina selv om den drar aldri så mye trafikk.
Grønning refererer til saken «Riking-samfunn slår alarm etter flodsvin-invasjon».
– Mer «flodsvin for folket»
Nyhetsredaktør i DN, Janne Johannessen, hadde ikke anledning til å bli intervjuet på telefon, men svarer Medier24 skriftlig.
Heller ikke Johannessen er imponert over tallene Dagbladet Børsen presenterer.
– Vi gratulerer Dagbladet med seier i en konkurranse de har funnet på selv, og som vi i DN i hvert fall ikke har meldt oss på. Vi måler oss ikke mot Børsen og ikke på de parametrene Dagbladet er opptatt av. Vi har nok også ganske ulikt syn på hva som er god finansjournalistikk og ikke minst veldig ulike lesere, skriver Johannessen i en SMS til Medier24.
Også DNs nyhetsredaktør trekker frem flodsvin-invasjonen i Argentina som et godt eksempel på forskjellene mellom Børsen og DN.
– Den saken kunne aldri vært en av dagens viktigste saker for DN. Børsen skriver jo knapt om Børsen, det er mer «flodsvin for folket» enn «finans for folket», kommenterer Johannessen.