Janne Johannessen mener Dagens Næringsliv fortsatt er overlegne Børsen på journalistisk kvalitet og dagsordensettende kraft.

DN fnyser av Børsens trafikkvekst: – Vi spiser fortsatt Dagbladet til frokost, lunsj, middag og kvelds

–  Vi måler heller på plusslesingen og den journalistiske kvaliteten, sier Dagens Næringsliv-redaktør Janne Johannessen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag slo Dagbladet seg på brystet og annonserte at finanssatsingen Børsen hadde gått forbi konkurrenten Dagens Næringsliv på nett.

– Vi har jobbet ekstremt målrettet med å spise innpå konkurrentene, og det er derfor selvsagt helt fantastisk å kunne melde at vi i noen uker nå har ligget stabilt godt over DN.no på unike brukere, sa Dagbladets utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne.

Nå slår DN nådeløst tilbake, og hevder dette ikke sier noe som kvaliteten på journalistikken.

Dagbladets utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne (i midten) gleder seg over gode Børsen-tall.

– De byr opp til en konkurranse som vi ikke er opptatt av å delta i. Slik vi ser det, så er det ikke vanskelig å bygge opp antallet sidevisninger ved å sitere andre og pumpe ut gratis fellessaker og NTB-artikler, sier DNs redaktør for nyheter og dagsorden, Janne Johannessen, til Medier24.

 Og understreker:

– I kampen om både betalende abonnenter og løpende finansjournalistikk har vi aldri fryktet konkurranse fra Børsen. Det gjør vi fortsatt ikke.

– Fokuserer på kvaliteten

Hun sier DN «stusser veldig over tallene» som Dagbladet serverer, men at det blir umulig for dem å vurdere «slike interne tall».   

– Det er uansett ikke dette vi måler oss på, sier Johannessen.

– Vi fokuserer på plusslesingen og den journalistiske kvaliteten. Der spiser vi fortsatt Dagbladet både til frokost, lunsj, middag og kvelds, sier hun, med klar henvisning til Børsens proklamering om  at de «spiste Finansavisen til frokost, og har planer om å ta DN til kvelds».

Og legger til:

– Det gjelder stort sett også de mediene vi synes det er mye mer naturlig å konkurrere mot enn Dagbladets Børsen.

Johannessen understreker at DN ikke har noe imot en digital kamp om finansjournalistikken.

– Vi er veldig glade i konkurranse i DN, og vi unner både Dagbladet og andre å få oppleve stor interesse for økonomijournalistikk. Men vi måler oss ikke på lettvinte sidevisninger, sier hun.

– Det er vanskeligere å måle den journalistiske kvaliteten og den dagsordensettende kraften enn antallet klikk. Vi kan heller snakkes når Børsen klarer å varte opp med saker som kan matche vår dekning av Equinors milliardtap i USA eller Terje Rød-Larsens forbindelser til Jeffrey Epstein, sier Johannessen.

– Prioriterer det eksklusive innholdet

Hun understreker videre at «DN først og fremst er en en abonnementsavis», og at de «prioriterer det eksklusive plussinnholdet». 

DN-redaktøren nevner også at avisen har hatt god utvikling på dette området i høst.

– Vi har hatt en veldig god utvikling den siste tiden, og har hatt rekordtrafikk etter sommeren. Vi er nå på nesten samme trafikknivå som vi var under de heteste koronaukene i vår, forteller Johannessen.

– Dette gjelder både antallet abonnenter som bruker oss, hvor mange som oppsøker fronten vår, hvor mange plussaker de leser, og på videoene våre, sier hun.  

Hverken DNs reportasjeleder Stian Øvrebø Johannessen (til venstre), nyhetssjef Marcus Husby eller nyhetsredaktør Janne Johannessen lar seg skremme av Børsen.
Powered by Labrador CMS