– Vi har jobbet ekstremt målrettet med å spise innpå konkurrentene, og det er derfor selvsagt helt fantastisk å kunne melde at vi i noen uker nå har ligget stabilt godt over DN.no på unike brukere, sa Dagbladets utviklingsredaktør Martine Lunder Brenne.
Nå slår DN nådeløst tilbake, og hevder dette ikke sier noe som kvaliteten på journalistikken.
– De byr opp til en konkurranse som vi ikke er opptatt av å delta i. Slik vi ser det, så er det ikke vanskelig å bygge opp antallet sidevisninger ved å sitere andre og pumpe ut gratis fellessaker og NTB-artikler, sier DNs redaktør for nyheter og dagsorden, Janne Johannessen, til Medier24.
Og understreker:
– I kampen om både betalende abonnenter og løpende finansjournalistikk har vi aldri fryktet konkurranse fra Børsen. Det gjør vi fortsatt ikke.
– Fokuserer på kvaliteten
Hun sier DN «stusser veldig over tallene» som Dagbladet serverer, men at det blir umulig for dem å vurdere «slike interne tall».
– Det er uansett ikke dette vi måler oss på, sier Johannessen.
– Det gjelder stort sett også de mediene vi synes det er mye mer naturlig å konkurrere mot enn Dagbladets Børsen.
Johannessen understreker at DN ikke har noe imot en digital kamp om finansjournalistikken.
– Vi er veldig glade i konkurranse i DN, og vi unner både Dagbladet og andre å få oppleve stor interesse for økonomijournalistikk. Men vi måler oss ikke på lettvinte sidevisninger, sier hun.
– Det er vanskeligere å måle den journalistiske kvaliteten og den dagsordensettende kraften enn antallet klikk. Vi kan heller snakkes når Børsen klarer å varte opp med saker som kan matche vår dekning av Equinors milliardtap i USA eller Terje Rød-Larsens forbindelser til Jeffrey Epstein, sier Johannessen.
– Prioriterer det eksklusive innholdet
Hun understreker videre at «DN først og fremst er en en abonnementsavis», og at de «prioriterer det eksklusive plussinnholdet».
DN-redaktøren nevner også at avisen har hatt god utvikling på dette området i høst.
– Vi har hatt en veldig god utvikling den siste tiden, og har hatt rekordtrafikk etter sommeren. Vi er nå på nesten samme trafikknivå som vi var under de heteste koronaukene i vår, forteller Johannessen.
– Dette gjelder både antallet abonnenter som bruker oss, hvor mange som oppsøker fronten vår, hvor mange plussaker de leser, og på videoene våre, sier hun.