Sjefredaktør i SOL, Hilde SchjerveFoto: Torill Henriksen
Dette er utfordringene for den nye SOL-sjefen
– Det er mange som sier «ja, SOL har vi hørt om. Det var der vi gikk inn for å spille spill i gamle dager», sier den ferske sjefredaktøren i SOL, Hilde Schjerve.
– Jeg kjente huset og folka, og
etter 20 år i Dagbladet har jeg gode venner og kollegaer her oppe. Samtidig er
det også veldig annerledes. For det har skjedd veldig mye i Aller på de to
årene jeg har vært ute, sier Schjerve.
SOL blir ikke direkte berørt av nedbemanningen,
men sluttpakketilbudet har gått ut til alle deler av Aller.
– Fordelen er at jeg har det
friskt i minne, og vet at det gjør litt vondt når det pågår, men at det går over.
Så jeg prøver å se litt pragmatisk på det. For det er slik at ut av enhver
krise kommer det jo også nye muligheter.
Et presset annonsemarked og digital omstilling har gjort at
flere medier har skrudd til ekstra på innhold kun for abonnenter. Schjerve sier
at det fremdeles er mange mediehus som åpner opp pluss-saker for å tilby dem
til SOL.
– Fordi man da bruker SOL som
et utstillingsvindu for å treffe brukere man ellers ikke ville fått. Men så er
det klart mindre tilfang av lokalt innhold nå, som vi vet at brukerne vil ha
mer av, sier hun og legger til:
– Og jeg tror det viktig for
leserne på SOL å oppleve at vi ikke er Dagbladet eller VG. At de vet at de får
nyheter fra flere nyhetskilder.
– Viktig å få en miks
– Men når flere og flere
låser sakene, risikerer dere å sitte igjen med kun de store?
– Det er en utfordring. Og så
er det viktig for oss å få til en miks likevel. Og spesielt når det skjer store
ting, at vi da skal velge saker fra flere av de store. Det skal være litt VG, litt TV 2,
litt NRK, og litt Dagbladet, sier hun og legger til:
– De største redaksjonene har
jo helt klart størst produksjon, og når vi er et nyhetsnettsted, er det
naturlig at det er mer fra de store. Men jeg tror at de mindre mediehusene også
vet når de har en eksklusiv sak, og tipser inn. Vi får fortsatt rundt 150
tips til saker daglig fra mediehus som vil ha trafikk fra SOL-fronten.
Hun legger til at det synkende tilfanget av lokale nyheter,
gjør at de nå har fokus på å skrive flere egensaker.
– Vi ønsker å øke
egenproduksjonen, og gi SOL en litt tydeligere identitet også. For vi er ikke
bare en nyhetsaggregator hvor alt er automatisert, som en norsk Google News.
Her har vi vaktsjefer som jobber med kvalitetssikring, presentasjon og prioritering.
Og det er viktig for oss å vise at vi ikke er en maskin, sier Schjerve.
– Men dere slåss jo også mot
KI-genererte aggregatorer, som kan oppsummere nyhetsbildet uten at brukerne
trenger å besøke en eneste forside. Hvordan er den kampen?
– Det landskapet er skummelt
for alle. Men jeg har fortsatt
troen på de redaktørstyrte forsidene, samtidig som at jeg er opptatt av at vi utforsker. Jeg mener heller vi skal tenke på hvordan vi kan utnytte KI
for å gjøre det vi holder på med bedre og smartere.
Demografi-tallene fra MBL fra første kvartal i år, viser at
30 prosent av SOL sine brukere er over 60 år. Bare 11 prosent er mellom 20-29
år. 51 prosent av brukerne er kvinner.
Schjerve er klar på at det å nå ungt er et stort lerret å
bleke.
– Det handler ikke bare om type
innhold, men om formatet vi pakketerer innholdet for å treffe flere. Samtidig
må vi ha fokus på å beholde de brukerne vi har. Vi skal beholde de brukerne som
har vært på SOL siden nittitallet, sier hun.
Hun legger til at de må jobbe bedre for å nå målgruppen de
ser på som den typiske SOL-brukeren. Småbarnsforeldre-gruppen og aldersgruppen
25-40 år.
– Skal vi treffe de som er
enda yngre enn det, vil det kreve en enda mer justert kurs og flere ressurser.
Schjerve legger til at det også handler om merkevarebygging.
– Det er mange som sier «ja, SOL
har vi hørt om. Det var der vi gikk inn for å spille spill i gamle dager». Så
vi må jobbe med hvordan vi skal markedsføre oss fremover.
Hun er klar på at hun har veldig tro på konseptet.
– At du kan få de viktigste
nyhetene fra de største mediene, men også fra små nisjenettsteder. At du kan få
den oversikten over nyhetsbildet raskt, er noe som flere trenger i den
infoflommen vi har akkurat nå.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no