Sjefredaktør i SOL, Hilde Schjerve

Dette er utfordringene for den nye SOL-sjefen

– Det er mange som sier «ja, SOL har vi hørt om. Det var der vi gikk inn for å spille spill i gamle dager», sier den ferske sjefredaktøren i SOL, Hilde Schjerve.

Publisert

I april kom Hilde Schjerve tilbake til Hasle da hun tok over jobben som redaktør i SOL, knappe to år etter at hun forlot jobben som redaktør for Dagbladet Pluss for å bli nyhetsredaktør i NTB.

Hun beskriver returen til Hasle som å komme hjem.

– Jeg kjente huset og folka, og etter 20 år i Dagbladet har jeg gode venner og kollegaer her oppe. Samtidig er det også veldig annerledes. For det har skjedd veldig mye i Aller på de to årene jeg har vært ute, sier Schjerve.

Da Schjerve forlot NTB, hadde mediehuset akkurat vært igjennom en nedbemanning, hvor de måtte kutte 14 årsverk, hvorav 11 redaksjonelle.

Hilde Schjerve, sjefredaktør i SOL

Fra nedbemanning til nedbemanning

I juni kom nyheten om at Aller også må nedbemanne. 40 årsverk skal kuttes, hvorav 15 i Dagbladet.

SOL blir ikke direkte berørt av nedbemanningen, men sluttpakketilbudet har gått ut til alle deler av Aller.

– Fordelen er at jeg har det friskt i minne, og vet at det gjør litt vondt når det pågår, men at det går over. Så jeg prøver å se litt pragmatisk på det. For det er slik at ut av enhver krise kommer det jo også nye muligheter.

Et presset annonsemarked og digital omstilling har gjort at flere medier har skrudd til ekstra på innhold kun for abonnenter. Schjerve sier at det fremdeles er mange mediehus som åpner opp pluss-saker for å tilby dem til SOL.

– Fordi man da bruker SOL som et utstillingsvindu for å treffe brukere man ellers ikke ville fått. Men så er det klart mindre tilfang av lokalt innhold nå, som vi vet at brukerne vil ha mer av, sier hun og legger til:

– Og jeg tror det viktig for leserne på SOL å oppleve at vi ikke er Dagbladet eller VG. At de vet at de får nyheter fra flere nyhetskilder.

– Viktig å få en miks

– Men når flere og flere låser sakene, risikerer dere å sitte igjen med kun de store?

– Det er en utfordring. Og så er det viktig for oss å få til en miks likevel. Og spesielt når det skjer store ting, at vi da skal velge saker fra flere av de store. Det skal være litt VG, litt TV 2, litt NRK, og litt Dagbladet, sier hun og legger til:

– De største redaksjonene har jo helt klart størst produksjon, og når vi er et nyhetsnettsted, er det naturlig at det er mer fra de store. Men jeg tror at de mindre mediehusene også vet når de har en eksklusiv sak, og tipser inn.  Vi får fortsatt rundt 150 tips til saker daglig fra mediehus som vil ha trafikk fra SOL-fronten.

Hun legger til at det synkende tilfanget av lokale nyheter, gjør at de nå har fokus på å skrive flere egensaker.

– Vi ønsker å øke egenproduksjonen, og gi SOL en litt tydeligere identitet også. For vi er ikke bare en nyhetsaggregator hvor alt er automatisert, som en norsk Google News. Her har vi vaktsjefer som jobber med kvalitetssikring, presentasjon og prioritering. Og det er viktig for oss å vise at vi ikke er en maskin, sier Schjerve.

Flest brukere over 60 år

– Men dere slåss jo også mot KI-genererte aggregatorer, som kan oppsummere nyhetsbildet uten at brukerne trenger å besøke en eneste forside. Hvordan er den kampen?

– Det landskapet er skummelt for alle. Men jeg har fortsatt troen på de redaktørstyrte forsidene, samtidig som at jeg er opptatt av at vi utforsker. Jeg mener heller vi skal tenke på hvordan vi kan utnytte KI for å gjøre det vi holder på med bedre og smartere.

Demografi-tallene fra MBL fra første kvartal i år, viser at 30 prosent av SOL sine brukere er over 60 år. Bare 11 prosent er mellom 20-29 år. 51 prosent av brukerne er kvinner.

Schjerve er klar på at det å nå ungt er et stort lerret å bleke.

– Det handler ikke bare om type innhold, men om formatet vi pakketerer innholdet for å treffe flere. Samtidig må vi ha fokus på å beholde de brukerne vi har. Vi skal beholde de brukerne som har vært på SOL siden nittitallet, sier hun.

Hun legger til at de må jobbe bedre for å nå målgruppen de ser på som den typiske SOL-brukeren. Småbarnsforeldre-gruppen og aldersgruppen 25-40 år.

– Skal vi treffe de som er enda yngre enn det, vil det kreve en enda mer justert kurs og flere ressurser. 

Schjerve legger til at det også handler om merkevarebygging.

– Det er mange som sier «ja, SOL har vi hørt om. Det var der vi gikk inn for å spille spill i gamle dager». Så vi må jobbe med hvordan vi skal markedsføre oss fremover.

Hun er klar på at hun har veldig tro på konseptet.

– At du kan få de viktigste nyhetene fra de største mediene, men også fra små nisjenettsteder. At du kan få den oversikten over nyhetsbildet raskt, er noe som flere trenger i den infoflommen vi har akkurat nå.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS