Disse mediehusene vinner kampen om klikkene: Se utviklingen

Her er tallene som avslører vinnerne og taperne blant Norges største nettaviser fra 2021 til 2024.

Publisert Sist oppdatert

Hvordan går det egentlig med trafikken til de ti største mediene i Norge?

Data fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser tydelig endringer i persontallene for norske nettaviser de siste tre årene.

Personaltall er daglige dekningstall for norske nettsteder.

Nå som alle mediehusene rapporterer like tall, så er det mulig å sammenlikne over tid.

VG troner på toppen

Ikke overraskende står VG øverst på tronen og kan se alle andre i bakspeilet, men har også opplevd store svingninger i trafikken, viser tallene.

Landets største kommersielle mediehus trenger ikke være bekymret for tronen – de er 35 prosent foran andreplassen NRK i første kvartal 2024. Dessuten har VG gjennomsnittlig hatt 523,243 flere besøkende per kvartal enn NRK de siste tre årene.

Sjefredaktør og administrerende direktør Gard Steiro i VG forteller til Medier24 at de er fornøyde med utviklingen.

Ansvarlig redaktør i VG, Gard Steiro.

– Medievanene er i radikal endring, og VG kan ikke ta posisjonen for gitt. Våre mål er være det mest innovative mediehuset i Norge, være først ute med siste nytt, og være ledende innen undersøkende journalistikk. Det klarer vi ganske ofte - og får betalt i form av to millioner daglige brukere. Men vi kan ikke hvile. Journalistikken er på vei inn i et teknologisk paradigmeskifte. Vi må være forberedt på større og raskere endringer enn de foregående årene.

En rekke medier opplevde negative følger etter Facebook endret algoritmen i første kvartal i fjor, noe som gjenspeiles i persontallene.

For Dagbladet sin del, har de opplevd en oppadgående trend fra 2021 til 2022, men har siden fått en svak nedgang. Det er uansett ingen tvil om at Dagbladet har befestet tredjeplassen.

Dagbladet mer på «normalen»

Sjefredaktør og administrerende direktør Frode Hansen i Dagbladet sier til Medier24 at trafikken nå har normalisert seg, etter perioder med store nyhetshendelser.

Frode Hansen, sjefredaktør i Dagbladet

– Det er ikke mange land som har fire store digitale aviser med over en million brukere hver eneste dag. Det vitner om høy tillit til redaktørstyrte medier og enorm nyhetsinteresse blant nordmenn. Dagbladet har hatt enorm digital vekst de seks siste årene. Vi har jobbet med flere vekstprosjekter som har gitt resultater. Vi hadde naturlig nok stor økning under Covid og ikke minst under Ukraina. Det siste året er vi mer på «normalen» etter heftige nyhetsår, og pga. nedgangen i trafikk fra Facebook, men vi er fornøyde med at vi igjen nå øker mot tidligere kvartal.

Hansen er mest opptatt av direktetrafikk.

– Dagbladet er i så måte på et godt sted, ettersom vi har en stor andel av våre sidevisninger direkte. Det viser at leserne og seerne hver eneste dag vil ha en flere retters tabloidmeny bestående av breaking news, avsløringer, sport og underholdning.

TV 2 har hatt en mer dramatisk utvikling med store svingninger. Etter et markant fall i 2021, har de klart å opprettholde en betydelig del av leserne og stabilisert besøkstallene mot slutten av perioden.

Medier24 har skrevet en lengre sak om satsingen på TV2.no med Derek Bjølgerud, som du kan lese her.

Tredjepartstrafikk påvirker tallene

Fagsjef i MBL, Geir Engen, påpeker at pandemien resulterte i rekordhøy dekning for nettavisene.

– Trafikken har gått tilbake til de nivåene vi hadde før pandemien for mange titler, sier han til Medier24.

– De overordnede tallene viser er at den totale digitale dekningen på tvers av alle målte digitaltitler har økt i perioden. Det er også kommet flere titler til i målingen, sier Engen.

Han viser til at flere medier har opplevd trafikkfall fra Facebook.

– Selv om vi i internasjonal sammenheng er i en unik posisjon i Norge når det gjelder andelen direktetrafikk, ser vi at mindre trafikk fra tredjeparter, som Facebook, påvirker tallene, sier fagsjefen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Endringer i målemetoden

Metoden er i all hovedsak den samme fra 2021 til 2024, med kun mindre justeringer for å tilpasse utvikling i teknologi.

Likevel verdt å merke seg at domene-endringer hos mediehusene kan påvirke trafikken, det samme med nye tjenester i appene, opplyser Mediebedriftenes Landsforening (MBL) overfor M24.

Her er endringene som er gjort underveis i målingen:

  • TV2.no: Storm.no og Altomfotball.no inngår fra hhv. 25.05.23 og 30.08.23
  • VG.no: VGTV.no og VGlive.no inngår fra hhv. 01.06.22 og 27.09.23
  • Metodejustering i kalibreringsgrunnlaget for PC, fra Q1 2024 (gjelder ikke mobil og nettbrett). Unike nettlesere, sesjoner og sidevisninger telles kun ved registrert aktivitet. Justeringen gjennomføres som et ledd i et kontinuerlig arbeid med å forbedre målingene, og hensikten er å sikre at det ikke telles trafikk som ikke er generert av faktiske personer. Endringen medfører i snitt en reduksjon av unike nettlesere på 7 %.
  • Stavanger Aftenblad: Byas inngår fra 22.11.23
  • Dagbladet: Lommelegen inngår fra 11.01.24
  • KK: Vi.no telles under KK fra 27.11.23.
  • I tillegg hadde VG hadde en mindre overrapportering i Q1 og Q2 2021(ca. 3 %), og NRK en mindre overrapportering i Q2 2023 (35-40 000 personer).
  • Endring av teknisk plattform for lokalavisene (eks. ved overgang til Amedia), vil også kunne påvirke utviklingen i en periode, uten at det er feil i målingene.
  • Kilde: MBL/Medietall

Powered by Labrador CMS