Ståle Melhus feirer 25 år jubileum som ansvarlig redaktør i Fanaposten.Foto: Endre Simonsen
Ståle Melhus har vært ansvarlig redaktør i 25 år: – Rutinejobb er ikke noe for meg
I løpet av 25 år som Fanaposten-redaktør har Ståle Melhus både opplevd frontdesking som førte til en bøtte med oppsigelser, samt at de «droppet» et intervju med den neste Kygo.
(BERGEN): I 1997 overtok Ståle Melhus redaktørstolen i lokalavisen i Bergen Sør, Fanaposten.
Lite visste at han skulle feire 25-årsjubileum som ansvarlig redaktør i lokalavisen.
– 25 år er lenge, men tiden har gått fort. Det er vel et tegn på at det har vært gøy, forteller Melhus til Medier24.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Rutinejobb er ikke noe for meg
Det var med blandede følelser at han takket ja til jobben som sjefredaktør og daglig leder tilbake i 1997.
– Jobben som redaktør virket forlokkende, men tanken på å være daglig leder var litt skummel. Jeg hadde lite erfaring med personalansvar og ansvar for budsjetter. Men så tenkte jeg: Den som intet våger, intet vinner.
Men med mer erfaring ga jobben etter hvert mersmak.
Selv tror Melhus at grunnen til at han har blitt så lenge i sjefsstolen i lokalavisen er fordi det har skjedd så mye for både Fanaposten som avis, men også i medielandskapet.
– Det har skjedd mye i løpet av årene og det har stadig vært nye utfordringer å ta tak i, forteller Melhus som beskriver seg selv som en rastløs person.
– Rutinejobb er ikke noe for meg. Det må være progresjon og utvikling i det vi holder på med.
Slik har det vært i alle årene, ifølge Melhus.
Da han tiltrådte sjefsstolen hadde de nettopp lansert nettavisen til Fanaposten.
Når Medier24 kommer på besøk har de pusset opp til et eget podkast-rom.
– Video og lyd har blitt en naturlig del av en lokalavis. Det skjer spennende ting hele tiden. Da har det vært gøy å utvikle både meg selv og samtidig få være med på reisen å utvikle avisen.
I fjor ble Fanaposten, sammen med de andre bydelsavisene i Bydelsavisene AS, kjøpt opp av Amedia.
Melhus er positiv til å få inn Amedia som eiere.
– Jeg har alltid vært en optimist på nye ting som skal prøves da jeg mener det er den beste måten å gå inn i nye ting. Amedia har satset på å gjøre lokalavisene gode, og det har de lyktes med.
Melhus har blant annet vært styreleder for Landslaget for lokalaviser (LLA) i fem år og er opptatt av lokalavisenes posisjon i samfunnet.
– Lokalavisene er noe av det viktigste som finnes i det norske demokratiet og at man har et sted hvor man kan føre debatt og la stemmer bli hørt. Det er Amedia også veldig opptatt av, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet
Fikk en bøtte med oppsigelser
Bergen er kjent for å ha to store aviser som konkurrerer om bergensernes oppmerksomhet.
Melhus beskriver Fanapostens konkurranse med Bergens Tidende (BT) og Bergensavisen (BA) som spennende.
– Konkurranse skjerper appetitten. Men vi er fem journalister. Vi er mindre enn gruppene de sender hvis det skjer store ting, sier Melhus og understreker at man lære seg å leve med det.
Han påpeker også at Fanaposten som en bydelsavis er tettere på folk i Fana, enn BA og BT.
– Folk forventer at vi skal være kritiske, og det er vi. Men jeg er opptatt av at vi skal speile bredden i det folk driver med, på godt og vondt. Men folk forventer ikke at vi skal være like skarpe i kanten som det BT er.
Artikkelen fortsetter under bildet
Melhus trekker fram et eksempel fra da Fanaposten var eid av BT og hadde et stoffutvekslingssamarbeid som ble kalt «Lokal-lokal».
Her kunne frontredigerere i BT legge saker fra BT på fronten til Fanaposten, og vise versa - med godkjenning fra de respektive redaktørene.
Da BTs frontredigerer frontet en kritisk sak om en lokal lege som skal ha henvist pasienter til sin egen klinikk ut på Fanapostens front, opplevde de kraftige reaksjoner fra leserne.
– Den sto på samme måte på Fanapostens nettside som på BTs front. Da fikk vi en bøtte av oppsigelser fra abonnenter og jeg tror vi mistet annonseinntekter fra mellom 200.000 og 300.000 kroner som følge av dette. Folk hadde ikke forventet at vi skulle drive den type journalistikk.
– Journalistikken til BT var veldig god, men det var vinklet på en måte som ikke passet Fanaposten. Det er forskjellen på å være tett på og litt mer overordnet. Det var en pussig opplevelse å ha, legger han til.
Artikkelen fortsetter under bildet
«Droppet» den neste Kygo
25 år bak roret er lang tid. På spørsmål om det finnes en sak han har angret på i løpet av årene, trekker Melhus fram at man alltid må prioritere hardt på hva man skal og hva man ikke skal lage saker på.
– Det er noe av det viktigste og noe av det vanskeligste. Jeg skulle gjerne ha dekket mer av det vi har sagt nei til, sier Melhus.
Som eksempel trekker han fram den kjente EDM-musikeren fra Fana Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo.
Da han slo igjennom internasjonalt, fikk Fanaposten mange tips om hvem som var den neste Kygo, som satt på gutterommet og de lagde musikk, ifølge Melhus.
– Vi var vel ute på to slike unge lovende-reportasjer.
En dag ringte det ung kvinne til redaksjonen og sa at broren hennes var veldig flink.
– Da hadde vi fått over ti lignende henvendelser. Vi tenkte at alle vil bli Kygo, og nå må vi sette strek. Dermed endte det med at vi droppet Alan Walker, sier Melhus og ler.
– Men han var sporty nok til å stille opp etterpå da suksessen viste seg å være et faktum, legger han til.