Chris Ronald Hermansen, prosjektleder for redaksjonell KI i TV 2.
Chris Ronald Hermansen, prosjektleder for redaksjonell KI i TV 2.

Dette lærte TV 2 av KI-Kjetil

Avataren basert på TV 2-journalist Kjetil dale svarte på 70.000 spørsmål på 106 timer. Prosjektleder tror man vil se mer av lignende prosjekter fremover.

Publisert

I forkant av det amerikanske valget i år introduserte TV 2 en ny nyhetstjeneste, KI-Kjetil. Det var et tidsbegrenset eksperiment der leserne kunne stille spørsmål til en KI-generert avatar av TV 2-journalist Kjetil Dale.

Prosjektleder for redaksjonell KI i TV 2, Chris Ronald Hermansen forteller at målet var å styrke USA-dekningen, formidle TV 2s eksklusive snittmålinger på en ny måte og å skille seg ut ved å integrere datajournalistikk og teknologi.

– Vi hadde egentlig et ganske enkelt mål om å lage noe som gjorde at vi virkelig sto ut i USA-dekningen vår, sier han.

KI-versjonen av TV2 s Kjetil H. Dale, KI-Kjetil.

Tjenesten ble lansert 29. oktober og varte til 6. november. I den perioden var KI-Kjetil tilgjengelig i 106 timer og svarte på rundt 70.000 spørsmål. Aller høyest var aktiviteten under valgdagen- og natten.

– Dette var et prosjekt som vi hadde ganske kort tid på å gjennomføre, så vi hadde ikke laget en veldig enormt stor rigg av journalister som kunne sitte og monitorere for oss, forteller han. 

Hermansen forklarer at det var et prosjekt som krevde en del ressurser for å holde oppe.

Deler erfaringer

Teamet sier seg fornøyd med tjenesten. TV 2 satte i gang en workshop i slutten av september, litt i overkant av en måned før valget.

Sett i ettertid ser han at de kunne startet tidligere for å få bedre tid til å utvikle løsningen og fylle informasjonsbanken til tjenesten med mer innhold.

– Hvis vi hadde hatt enda mer tid til å jobbe med redaksjonene våre, for å få fylt opp informasjonsbanken vår, så hadde det gjort at vi hadde fått en enda bedre tjeneste, sier han.

Før tjenesten ble publisert var de fullt klart over at generativ kunstig intelligens kan gjøre feil. Og noen feil og hallusinasjoner oppsto, selv med et strengt modereringssystem.

Her kom også en annen utfordring:

– Det har vært et læringspunkt at det er veldig bra å ha en streng modereringsløsning, men det er også noen ulemper ved å ha den for streng. For mange ganger sa KI-Kjetil at «det kan jeg ikke svare på», som er standardsvaret, forklarer han.

Tillit og veien videre

TV 2 fikk kritikk fra flere hold for prosjektet, som blant annet pekte på at det kunne svekke tilliten til TV 2 og medier generelt.

Hermansen sier de har forsøkt å være så åpne som mulig med prosjektet, og at de har vært åpne om feil. 

– Det er ingenting som tyder på at prosjektet har svekket tilliten som folk har til TV 2, kommenterer han, og viser til at TV 2 gjør jevnlige målinger på tillit.

Samtidig skjønner Hermansen at etiske spørsmål blir stilt. Derfor la de vekt på åpenhet og tydelighet, som han tror heller hadde en positiv effekt.

Prosjektet har også vekket interesse og nysgjerrighet i bransjen.

– Vi i teamet har reist rundt i nesten hele høst og holdt foredrag og fortalt hvordan vi gjorde dette og svart på spørsmål, sier han.

Hva de gjør videre har de ikke bestemt seg for ennå, men Hermansen forteller at de ser potensial med å eksperimentere videre.

De har ikke tatt beslutning om de skal lage flere avatarer basert på ansatte, men flere ideer for nye eksperimenter ligger på blokken.

– Jeg tror det fort kan virke som man bommer ganske grovt hvis man sitter og slår fast at man aldri skal gjøre noe sånt igjen. sier Hermansen.

Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Kent Olsen
Kent Olsen
Journalist, Medier24

Jeg har jobbet i Medier24 i snart tre år. Jeg skriver blant annet om teknologi, kunstig intelligens, presseetikk og strategi i mediebransjen.

Phone Icon Mobil / Signal: 92299176
Send meg en e-post: kent@medier24.no
Powered by Labrador CMS