– Leserne fikk nok en liten «wake-up call» om at nå må de ta steget, sier han.
Tho tror også året 2024 er første året der de er digitalt lønnsomme.
– Vi har ikke ferdig årsresultatet for 2024 ennå, men jeg tror vi kommer til å være digitalt lønnsomme i 2024, og vi har budsjettert med ganske bra digital lønnsomhet i 2025, forteller han.
I tillegg opplyser Tho at avisen sparte mer enn de trodde på frekvensendringen.
– Det er jo målet til både oss og Amedia at vi hele tiden skal klare å styre nøkternt og ligge litt i forkant slik at vi slipper de store rundene som vi ser i andre konsern nå, sier Tho.
Fokus på video
I løpet av 2024 har redaksjonen viet større oppmerksomhet til video og ser en vekst på feltet, selv om utgangspunktet var lavt.
Fokuset har vært å gjøre det enkelt. Og journalistene får selv velge om de filmer i liggende format eller stående format.
– Det viktigste for oss er ikke å lage store videoreportasjer og ting som krever mye etterarbeid. Vi skal ikke lage kortfilmer og dokumentarer. Vi skal lage kjapp nyhetsformidling på video, forteller Tho.
Utgangspunktet er at de ser at lesere, spesielt yngre, er glad i video.
– Det er en god måte å formidle nyheter på. Før var det litt omstendelig å lage video, men nå har vi veldig gode verktøy, slik at det går mye kjappere. Terskelen for å gjøre det har blitt mindre, sier han.
For å ta ytterligere steg på video er avisen i gang med jakten på en videoleder.
Tho håper at det også vil komme inntekter på video gjennom reklame.
– Det er et stort reklamemarked på video. Det ville vært dumt om norske aviser ga fra seg det til alle andre plattformer, sier han og fortsetter:
– Men det viktigste for oss er at folk bruker tid, blir opplyst og finner nytte hos oss, og at vi leverer innholdet på den måten som de ønsker.
Han forteller til Medier24 at kulturstoff slik avisa gjorde det før kom dårlig ut da de fikk innsikt i hva folk faktisk leste.
– Da innsikten kom ganske samtidig med at det var litt krise i mediebransjen med nedbemanning, forsvant mye kulturjournalistikk fra oss og andre lokalaviser. Nå har vi tatt og løftet det igjen, forteller han.
Stadig får avisa tilbakemeldinger om at folk ønsker mer kultur. Tho tror også at redaksjonen har blitt flinkere til å skjønne hvordan de kan vinkle saker slik at de blir lest.
På sikt kan det være de får en kulturjournalist på dekk.
– Vi vil fort komme der at noen har det som ansvarsområde igjen. Det er ikke sikkert vi går rundt og lyser etter det. Vi har mange som er gode til å skrive kultur, og nå skal vi ha en runde med stoffområder. Det kan godt hende at noen da vil få et ekstra ansvar for å lage mer kultur, sier han.
For ordens skyld: Journalist Kent Olsen var ansatt i Mediehuset Haugesunds Avis fra sommeren 2021 til våren 2022.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no