NRK og kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen opplever at flere er blitt negative til mediehuset den siste tiden.

Flere negative til NRK det siste året

I den ferskeste omdømme-målingen til NRK, øker tilliten, men negativiteten er doblet. 

Publisert

I NRKs profil og omdømme-tracker for 2023 viser tallene en dobling i andelen som sier de har blitt mer negative til NRK. 

Mens tre prosent svarte ja i 2022, svarer seks prosent gjennom 2023 at inntrykket av NRK den siste måneden har endret seg  til å bli «mer negativt».

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, sier til Medier24 at omdømme i NRK er et langsiktig prosjekt.

– Grovt sett vil jeg si at NRKs omdømme er veldig stabilt, og endringer og utvikling må ses over mye lengre perioder, sier Tolonen.

Han legger til at de også ser på omdømme som mer enn enkeltsaker.

Hva nå, NRK?

Gjennom reportasjer, debattinnlegg og podkast skal Medier24 sette søkelys på hva NRK har vært, og hvilken retning de bør gå i fremtiden.

Har du innspill, eller vil du skrive en tekst selv? Ta kontakt på kristine@medier24.no

Prosjektet har fått støtte av Fritt Ord.

Her kan du lese alle sakene. 

– Derfor er vi nøye på at vi skal ha åpne spørsmål om det. Vi legger ingen føringer, så vi spør bare om inntrykket har endret seg. Og hvis de svarer ja på det, i en eller annen retning, spør vi om det er noe spesielt som er grunnen.

De unge mer positive

Tolonen forteller at flere da trakk fram Bamsegutt-saken.

– Men mange viste også til dekningen av krigen på Gaza. Så det er et flere saker som påvirker.

Tolonen forteller at forrige store sak de hadde av denne typen, Romkvinnesaken i 2013, også gikk utover tilliten på undersøkelsene.

– Vi så at omdømme og tillit gikk ned et par prosentpoeng rett etter den saken. Så fulgte vi det tett i en periode, og så at det gikk opp igjen. Og i 2020 kom korona, som i forsterket omdømmet ganske mye, sier han.

Fordelt på aldersgrupper, er det de voksne gruppene som har blitt mer negative.

I aldersgruppen 67 pluss har sju prosent fått et mer negativt inntrykk.

På den andre siden av skalaen har de yngste blitt mer positive.

Ti prosent av de yngste sier de har blitt mer positive, mens bare en prosent har blitt mer negative. Til sammenligning er det totale tallet som er blitt mer positiv tre prosent.

– Så må vi følge med disse tallene videre, om de endrer seg. Vi har grunn til å tro at omdømmet til NRK er solid og at slike saker ikke påvirker omdømmet på lang sikt, men har utslag på kort sikt.

Mindre veldrevet

Samtidig viser undersøkelsen oppgang på flere felter.

85 prosent av de spurte oppgir av de har svært stor eller ganske stor tillit til NRK. Det er en oppgang fra 82 prosent i 2022. Tilliten er relativt lik i alle aldersgrupper, men i gruppen 15–18 år er tilliten høyest, med 89 prosent.

På spørsmålet om NRKs viktighet, havner den yngste målgruppen lavest. 80 prosent mener at NRK er viktig for samfunnet, mens bare 49 prosent har svart at «NRK er viktig for meg». Den eldste målgruppen, 67 pluss, topper begge, hvor 87 prosent mener NRK er viktig for samfunnet, mens 83 prosent mener NRK er viktig for dem.

2023 var et år med flere kontroversielle saker, både Sophie Elise-saken og Bamsegutt-saken fikk mye oppmerksomhet i media. I tillegg satte NRKs dekning av Acer-saken rekord i antall klager til Kringkastingsrådet i høst.

Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen

Til tross for kontroversene, er de overordnede tallene i undersøkelsen stabile. Unntaket er påstanden «NRK er veldrevet», som går ned til 61 prosent, samme nivå som i 2019.

600 intervjuer

NRK har hatt årlige profilundersøkelser fra tidlig 2000-tallet.

– Det handler rett og slett om at NRK ikke bare opptatt av hvor mye publikum bruker oss, men også hva de synes om tilbudet de får. Derfor har vi også lenge målt omdømme i undersøkelsen, forteller Tolonen.

Tidligere var undersøkelsen en del av allmennkringkaster-regnskapet som kom på våren. Nå utføres undersøkelsene månedlig, og sammenfattes i kvartalsrapporter. De gjør 600 intervjuer hver måned, i tillegg til at de har 400 intervjuer delt i tre moduler: TV/strømming, lyd og nett.

– På den måten kan vi vise at vi leverer igjennom hele året, sier han. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS