– Derfor er vi nøye på at vi skal ha åpne spørsmål om det.
Vi legger ingen føringer, så vi spør bare om inntrykket har endret seg. Og hvis
de svarer ja på det, i en eller annen retning, spør vi om det er noe spesielt
som er grunnen.
De unge mer positive
Tolonen forteller at flere da trakk fram Bamsegutt-saken.
– Men mange viste også til dekningen av krigen på Gaza. Så
det er et flere saker som påvirker.
Tolonen forteller at forrige store sak de hadde av denne
typen, Romkvinnesaken i 2013, også gikk utover tilliten på undersøkelsene.
– Vi så at omdømme og tillit gikk ned et par prosentpoeng
rett etter den saken. Så fulgte vi det tett i en periode, og så at det gikk opp
igjen. Og i 2020 kom korona, som i forsterket omdømmet ganske mye, sier han.
Fordelt på aldersgrupper, er det de voksne gruppene som har
blitt mer negative.
I aldersgruppen 67 pluss har sju prosent fått et mer negativt
inntrykk.
På den andre siden av skalaen har de yngste blitt mer positive.
Ti prosent av de yngste sier de har blitt mer positive, mens bare en prosent har blitt mer negative. Til sammenligning er det totale
tallet som er blitt mer positiv tre prosent.
– Så må vi følge med disse tallene videre, om de endrer seg.
Vi har grunn til å tro at omdømmet til NRK er solid og at slike saker ikke
påvirker omdømmet på lang sikt, men har utslag på kort sikt.
Samtidig viser undersøkelsen oppgang på flere felter.
85 prosent av de spurte oppgir av de har svært stor eller
ganske stor tillit til NRK. Det er en oppgang fra 82 prosent i 2022. Tilliten
er relativt lik i alle aldersgrupper, men i gruppen 15–18 år er tilliten
høyest, med 89 prosent.
På spørsmålet om NRKs viktighet, havner den yngste
målgruppen lavest. 80 prosent mener at NRK er viktig for samfunnet, mens bare
49 prosent har svart at «NRK er viktig for meg». Den eldste målgruppen, 67
pluss, topper begge, hvor 87 prosent mener NRK er viktig for samfunnet, mens 83
prosent mener NRK er viktig for dem.
2023 var et år med flere kontroversielle saker, både Sophie
Elise-saken og Bamsegutt-saken fikk mye oppmerksomhet i media. I tillegg satte
NRKs dekning av Acer-saken rekord i antall klager til Kringkastingsrådet i høst.
Til tross for kontroversene, er de overordnede tallene i undersøkelsen
stabile. Unntaket er påstanden «NRK er veldrevet», som går ned til 61 prosent,
samme nivå som i 2019.
600 intervjuer
NRK har hatt årlige profilundersøkelser fra tidlig
2000-tallet.
– Det handler rett og slett om at NRK ikke bare opptatt av
hvor mye publikum bruker oss, men også hva de synes om tilbudet de får. Derfor
har vi også lenge målt omdømme i undersøkelsen, forteller Tolonen.
Tidligere var undersøkelsen en del av
allmennkringkaster-regnskapet som kom på våren. Nå utføres undersøkelsene
månedlig, og sammenfattes i kvartalsrapporter. De gjør 600 intervjuer hver
måned, i tillegg til at de har 400 intervjuer delt i tre moduler: TV/strømming,
lyd og nett.
– På den måten kan vi vise at vi leverer igjennom hele året,
sier han.