Ingunn Vålandsmyr, assisterende analysesjef og Malene Augestad, senior medienalytiker i Retriever, la denne uken frem sin ferske rapport om 22.juli-dekningen i norske medier.

Pressepodden:

De brukte et år på å kartlegge all medie­dekning om 22. juli-terroren. Dette var det mest krevende

Ingunn Vålandsmyr og Malene Augestad fra Retriever forteller om den krevende prosessen og arbeidsmetodene rundt den historiske 22. juli-rapporten.

Publisert Sist oppdatert

Denne uken ble en fersk rapport om mediedekningen av 22. juli-terroren i 2011 lansert.

Den tar for seg all norsk mediedekning av terrorangrepene i Oslo og på Utøya fra sommeren 2011 til sommeren 2022, og dette er første gang den blir systematisk analysert.

Analysen ble gjort av Ingunn Vålandsmyr, assisterende analysesjef og Malene Augestad, senior medieanalytiker i Retriever – på oppdrag fra Fritt Ord.

De har jobbet med rapporten i ett år, og beskriver arbeidet som krevende.

– Det var og er veldig viktig å ha respekt for at det er mange berørte, både etter terroren og etter medienes dekning. Vi måtte være trygge på at vi fremstilte mediehistorien riktig, og det ligger et stort ansvar i å skrive denne rapporten, forteller Vålandsmyr i Pressepodden.

– Det er også første gang det gjøres en slik kartlegging, og den vil bli stående som et dokument på en viktig del av den norske mediehistorien, sier hun.

Retriever-duoen forteller også mer om de sterke inntrykkene ved gjennomlesningen av alle artiklene, hva det første de gjorde i arbeidet med rapporten, hvilke utfordringer de møtte med tanke på metode og hva de nå håper denne rapporten vil bidra til i fremtiden.

Hør podkast-episoden øverst i denne saken, eller der du vanligvis hører lyd!

Powered by Labrador CMS