Laurie MacGregor blir prosjektleder for NRKs dekning av kommunestyre- og fylkestingsvalget 2023.
Valgprosjektet skal passe på at hele NRK drar i riktig retning på en best mulig måte, forklarer MacGregor.
– Vi er en allmennkringkaster, og dette går til hjertet i vårt oppdrag. Vi skal sørge for at NRK lager innhold som er godt nok koordinert, planlagt og publiseres, slik at publikum får det beste valgtilbudet fra NRK, sier MacGregor til Medier24.
– Ikke konkurrerer med oss selv
Selv om nordmenn vil gå til valgurnene i kommunestyre- og fylkestingsvalget først i september neste år, begynner NRK nå i det små å planlegge hvordan de skal dekke det.
Som prosjektleder er MacGregors oppgave å holde en kontinuerlig dialog med alle avdelingene av NRK som skal dekke valget.
Under henne vil det bli satt sammen en prosjektgruppe med folk fra ulike deler av NRK som skal bidra i koordineringsarbeidet.
– Vi er et stort mediehus og har mange bestanddeler under NRK-paraplyen. I prosjektet så passer vi på at vi ikke konkurrerer med oss selv, og er godt koordinert, sier MacGregor og fortsetter:
– Det handler om at vi samler kreftene og bruker dem riktig når det er valg.
NRKs distriktsdivisjon er til stede over hele landet gjennom de ulike distriktskontorene. I tillegg har NRK sin egen nyhetsdivisjon.
MacGregor viser også til at blant annet kulturredaksjonen, NRK Super og NRK P3 lager innhold til valgdekningen.
– Her involveres absolutt alle deler av NRK.
– En fantastisk mulighet
– Hvorfor ønsker du å ta rollen som prosjektleder for valget?
– Som prosjektleder for man en fantastisk mulighet til å bli kjent med enda flere deler av innholdsutviklingen i NRK. Det er en utrolig spennende og givende oppgave å få ta del i, svarer MacGregor og fortsetter:
– Jeg har vært med i prosjektet ved tidligere valg, og denne gangen var prosjektlederjobben ledig.
Til vanlig er MacGregor strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK. Denne stillingen blir hun nå lånt ut fra til valget er over neste år.
Hun forteller at jobben som rådgiver på sosiale medier har gitt henne erfaring med å ha tett dialog ulike avdelinger på tvers av NRK.
– Som rådgiver for sosiale medier var jeg i kontakt med absolutt alle deler av mediehuset. Det ga meg et innblikk i hvordan resten av huset jobber når det gjelder innhold. Jeg er vant med å jobbe i det spennet mellom de ulike innholdsmiljøene.