Nå har konsernet sju nisjer i Norge og totalt 40 ansatte, hvorav ca. 30 er redaksjonelle. Nylig fikk de også felles landingsside på plass.
Det går rett vei, ifølge landssjef og sjefredaktør Kristin Stoltenberg.
– Vi kan si såpass at på FinansWatch er resultatene såpass gode at jeg har lagt champagnen til kjøling. Vi forventer at FinansWatch går i «break-even» i år.
Hun forteller at konsernet regner ca. fire år før hver nisje går i balanse.
– Noen ganger går det raskere, mens noen ganger tar det lengre tid. Det avgjørende er at økonomien utvikler seg i rett retning, sier hun.
Og hva med de andre?
– Der er vi også fornøyd med utviklingen, svarer hun.
Etter et år i konsernet oppsummerer hun det slik:
– Det har vært moro å gå på jobb her. Det er mye bra folk og en fantastisk gründerspirit. Det digger jeg å jobbe med, sier hun.
Stoltenberg er dog ikke ukjent med å jobbe i nisjemarkedet. I 21 år var hun i Schibsted-systemet, og var med på å bygge opp nisjesatsingen Riks for Aftenposten og regionavisene.
Hun mener det finnes likhetstrekk mellom å være lokalavis og skrive for nisjemedier.
Watch Media Norge:
Etablert i Norge i 2020, med FinansWatch som første nisje.
En del av danske JP/Politikens Hus.
Eier også EiendomsWatch, AdvokatWatch, EnergiWatch, MedWatch, HandelsWatch og MatvareWatch.
– Begge deler handler om at du må vite hvorfor du går på jobb hver dag. Du må ha en plan, et konsept og du må vite hvordan du kommer deg til målet, sier hun.
Slik bygger hun
I året hun har vært landssjef, har fokuset vært på å utvikle de fleste områder i bedriften, fra journalistikk til organisasjon, struktur, rutiner, kultur og ledelse.
– Vi bygger selskapet mens vi løper. Vi kan ikke stå stille og bare tenke på hvordan vi er organisert. Vi er i fart. Det å både utvikle journalistikken, og bygge organisasjonen i fart synes jeg er moro, sier hun.
For å balansere det er det lurt å ha en god plan på mange ulike nivåer, forklarer hun. Man må vite hvor man skal.
Hun utdyper at det var to ting som trigget henne da hun ble spurt om å ta jobben.
Det ene var oppdraget med å lykkes med et nytt mediehus i Norge, med dagsordensettende næringslivsjournalistikk fra forskjellige bransjer.
– Og, for å klare det: Skape en arbeidsplass hvor ansatte får utvikle seg mot et tydelig mål, og hvor de blir sett og verdsatt. Jeg har tro på at man bygger en bedrift gjennom å bygge mennesker, sier hun.
– Det er lik tankegang, uansett om du jobber i nisje eller lokalavis.
På det mer redaksjonelle plan trekker hun fram viktigheten av å være nyttige for folk, samt å være tålmodig når man skal trenge inn i nye markeder.
– Vi skal leses av næringslivet i våre bransjer. Vi skal leses av beslutningstakere, og vi leses i arbeidstiden til folk. Vi må være så viktige og nyttige at folk gidder å bruke arbeidstiden på å lese oss. Det opplever vi at de gjør, sier hun.
Med tre FinansWatch i Norden, er det også synergier å hente når selskaper som opererer på tvers av landene skal dekkes.
Før jul skal de tre redaksjonene møtes i København for å bli kjent og utvikle seg sammen.
– Vi ser at en del av selskapene vi skriver om opererer i flere land. Det er nyttig å kunne bistå med intervjuer og bakgrunn og å lære av hverandre, forteller Stoltenberg.
Investerer og bygger
I årsregnskapet til Watch Media Norge for 2023 kom det fram at inntektene økte fra 11 millioner kroner året før til ca. 20 millioner i 2023. Kostnadene økte også, fra ca. 26 millioner kroner, til 49 millioner kroner.
Det norske selskapet mottok 61 millioner kroner for 2022 og 2023 fra sine pengesterke eiere i Danmark.
– Media kan fortsette i mange år å skrive «blodrøde tall». Vi ser det ikke på den måten. Vi ser at det investeres i vår journalistikk og nye nisjer. Vi investerer ikke hvis det ikke går bra, sier Stoltenberg.
Bare en måned før hun begynte lanserte selskapet HandelsWatch. Og tidligere i år ble MatvareWatch til.
– Fordi vi ser at vi lykkes, så ønsker vi også å investere. Da tar det lengre tid før vi som samlet lag ikke får blodrøde tall. For oss er det egentlig bra at tallene fortsatt er røde akkurat nå, for det betyr at vi lykkes med det vi driver med.
Vil ha vekst
Stoltenberg sier de har lyst å vokse videre. Det har de også plass til i 6. etasje i Glasmagasinet i Oslo, der de holder til.
– Det kan bli flere, men vi tar det når det kommer. Vi følger med, og griper mulighetene når vi er klare for det og når vi har lyst.
Hun tar opp at det er flere måter å vokse på:
Etablere nye nisjer
Kjøpe opp etablerte medier
Hvis Watch Media kjøper opp et etablert medie, blir det første gang det skjer i Norge.
– Vi vet at det er to muligheter for vekst, og begge kan være interessante. Det ene utelukker ikke det andre, sier hun.