Nå nærmer den første seg «break-even»:
– Har lagt cham­pag­nen til kjø­ling

Landssjef og sjefredaktør i Watch Media Norge, Kristin Stoltenberg.

Fire år etter at det danske medie­kon­ser­net Watch Medier etab­lerte seg i Norge er den første tit­te­len i ferd med å bli lønn­som. 

Publisert Sist oppdatert

I 2020 kom nyhe­ten at danske Watch Medier etab­le­rer seg i Norge, først med FinansWatch. Etter det har nisjene kommet på rekke og rad.

Nå har kon­ser­net sju nisjer i Norge og totalt 40 ansatte, hvorav ca. 30 er redak­sjo­nelle. Nylig fikk de også felles lan­dings­side på plass.

Det går rett vei, ifølge lands­sjef og sjef­re­dak­tør Kris­tin Stol­ten­berg.

– Vi kan si såpass at på FinansWatch er resul­ta­tene såpass gode at jeg har lagt cham­pag­nen til kjø­ling. Vi forventer at FinansWatch går i «break-even» i år.

Hun for­tel­ler at kon­ser­net regner ca. fire år før hver nisje går i balanse.

– Noen ganger går det ras­kere, mens noen ganger tar det lengre tid. Det avgjø­rende er at øko­no­mien utvik­ler seg i rett ret­ning, sier hun.

Og hva med de andre?

– Der er vi også for­nøyd med utvik­lin­gen, svarer hun.

Kristin Stoltenberg kom fra Avisa Oslo for å bli landssjef i Watch Media Norge i 2023.

Ikke ukjent

Stol­ten­berg ble hentet til Watch Media-jobben i fjor fra Avisa Oslo (AO), der hun hadde vært ansvar­lig redak­tør i under et år. Før det var hun redak­tør i lokal­avisa Nord­strands Blad.

Etter et år i kon­ser­net opp­sum­me­rer hun det slik:

– Det har vært moro å gå på jobb her. Det er mye bra folk og en fan­tas­tisk grün­der­spirit. Det digger jeg å jobbe med, sier hun.

Stol­ten­berg er dog ikke ukjent med å jobbe i nisje­mar­ke­det. I 21 år var hun i Schib­sted-syste­met, og var med på å bygge opp nisje­sat­sin­gen Riks for Aften­pos­ten og regi­on­avi­sene.

Hun mener det finnes lik­hets­trekk mellom å være lokal­avis og skrive for nisje­medier.

Watch Media Norge:

  • Etablert i Norge i 2020, med FinansWatch som første nisje.
  • En del av danske JP/Politikens Hus.
  • Eier også EiendomsWatch, AdvokatWatch, EnergiWatch, MedWatch, HandelsWatch og MatvareWatch.

– Begge deler handler om at du må vite hvorfor du går på jobb hver dag. Du må ha en plan, et konsept og du må vite hvordan du kommer deg til målet, sier hun.

Slik bygger hun

I året hun har vært landssjef, har fokuset vært på å utvikle de fleste områder i bedriften, fra journalistikk til organisasjon, struktur, rutiner, kultur og ledelse.

– Vi bygger selskapet mens vi løper. Vi kan ikke stå stille og bare tenke på hvordan vi er organisert. Vi er i fart. Det å både utvikle journalistikken, og bygge organisasjonen i fart synes jeg er moro, sier hun.

For å balan­sere det er det lurt å ha en god plan på mange ulike nivåer, for­kla­rer hun. Man må vite hvor man skal. 

Hun utdyper at det var to ting som trigget henne da hun ble spurt om å ta jobben.

Det ene var oppdraget med å lykkes med et nytt mediehus i Norge, med dagsordensettende næringslivsjournalistikk fra forskjellige bransjer.

– Og, for å klare det: Skape en arbeidsplass hvor ansatte får utvikle seg mot et tydelig mål, og hvor de blir sett og verdsatt. Jeg har tro på at man bygger en bedrift gjennom å bygge mennesker, sier hun.

– Det er lik tan­ke­gang, uan­sett om du jobber i nisje eller lokal­avis.

– Fordi vi ser at vi lykkes, så ønsker vi også å investere, sier Stoltenberg.

På det mer redak­sjo­nelle plan trek­ker hun fram vik­tig­he­ten av å være nyt­tige for folk, samt å være tål­mo­dig når man skal trenge inn i nye mar­ke­der.

– Vi skal leses av nærings­li­vet i våre bran­sjer. Vi skal leses av beslut­nings­ta­kere, og vi leses i arbeids­ti­den til folk. Vi må være så vik­tige og nyt­tige at folk gidder å bruke arbeids­ti­den på å lese oss. Det opp­le­ver vi at de gjør, sier hun.

Med tre FinansWatch i Norden, er det også syner­gier å hente når sel­ska­per som
ope­re­rer på tvers av lan­dene skal dekkes. 

Før jul skal de tre redak­sjo­nene møtes i Køben­havn for å bli kjent og utvikle seg sammen.

– Vi ser at en del av sel­ska­pene vi skri­ver om ope­re­rer i flere land. Det er nyttig å kunne bistå med inter­vjuer og bak­grunn og å lære av hver­andre, for­tel­ler
Stol­ten­berg.

Inves­te­rer og bygger

I års­regn­ska­pet til Watch Media Norge for 2023 kom det fram at inn­tek­tene økte fra 11 mil­li­o­ner kroner året før til ca. 20 mil­li­o­ner i 2023. Kost­na­dene økte også, fra ca. 26 mil­li­o­ner kroner, til 49 mil­li­o­ner kroner.

Det norske sel­ska­pet mottok 61 mil­li­o­ner kroner for 2022 og 2023 fra sine pen­ge­sterke eiere i Dan­mark.

– Media kan fort­sette i mange år å skrive «blod­røde tall». Vi ser det ikke på den måten. Vi ser at det inves­te­res i vår jour­na­li­stikk og nye nisjer. Vi inves­te­rer ikke hvis det ikke går bra, sier Stol­ten­berg.

– Det er mye bra folk og en fan­tas­tisk grün­der­spirit. Det digger jeg å jobbe med, sier Stoltenberg.

Bare en måned før hun begynte lan­serte sel­ska­pet HandelsWatch. Og tid­li­gere i år ble MatvareWatch til.

– Fordi vi ser at vi lykkes, så ønsker vi også å investere. Da tar det lengre tid før vi som samlet lag ikke får blodrøde tall. For oss er det egentlig bra at tallene fortsatt er røde akkurat nå, for det betyr at vi lykkes med det vi driver med.

Vil ha vekst

Stol­ten­berg sier de har lyst å vokse videre. Det har de også plass til i 6. etasje i
Glas­ma­ga­si­net i Oslo, der de holder til.

– Det kan bli flere, men vi tar det når det kommer. Vi følger med, og griper
mulig­he­tene når vi er klare for det og når vi har lyst.

Hun tar opp at det er flere måter å vokse på:

  • Etab­lere nye nisjer
  • Kjøpe opp etab­lerte medier

Hvis Watch Media kjøper opp et etab­lert medie, blir det første gang det skjer i Norge.

– Vi vet at det er to mulig­he­ter for vekst, og begge kan være inter­es­sante. Det ene ute­luk­ker ikke det andre, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS