Atle Jørstad Wergeland, leder for godt.no og minmote.no i VG.

MinMote vil teste profildrevet journalistikk: – Det er en risiko

For å nå ut til målgruppen unge kvinner leter VG-eide MinMote etter en journalist som skal jobbe med profildrevet journalistikk.

Publisert

– Utviklingen er ganske tydelig på at unge bygger tillit til personer mer enn brands.

Det sier Atle Jørstad Wergeland, leder for godt.no og minmote.no i VG, og viser til Ung2024-rapporten.

Nettopp det skal de teste ut i et år fremover. Nå søker MinMote nemlig etter en profil til en prosjektstilling på 12 måneder.

– Jeg ønsker meg på en måte en journalistprofil; noen som leserne og seerne kan være trygge på at er lojal til dem og ikke hos alle mulige andre brands, sier han.

Han understreker at den utkårede skal være journalist. En tradisjonell influenser ønsker de seg ikke.

– Jeg tror at hvis drømmen din er å bli influenser, så mener jeg at det er et annet sted som passer deg enn MinMote. Her er det journalistikk, og lojaliteten ligger hos leseren, sier han.

Må være med på toget

Publisering på egne flater blir en del av prosjektet, men sosiale medier og dets uttrykk blir også en viktig del.

– Vi skal ta i bruk en del av virkemidlene som skjer på sosiale medier, og ikke minst lære av den dynamikken. Du får ikke stoppet utviklingen om at unge mennesker i dag bruker mange timer på TikTok og Snap hver eneste dag, kommenterer han, og fortsetter:

– Jeg tror du må være med på toget, samtidig som man hele veien må jobbe med hvordan vi klarer å knytte unge mennesker til oss i større grad; klare å skape vaner og bygge tillit.

Han tror det blir mulig å trenge gjennom nåløyet med redaksjonelt innhold på sosiale medier hvis de lykkes i å bygge en profil som folk har tillit til.

Men å bygge profil kan også gjøre MinMote sårbare hvis vedkommende slutter.

– Det er en risiko, men så tror jeg at vi som redaksjon også kommer til å lære av hele prosessen, sier Jørstad Wergeland.

– Det er en risiko, men så tror jeg at vi som redaksjon også kommer til å lære av hele prosessen, sier Atle Jørstad Wergeland.

Vil ikke sitte stille i båten

På spørsmål om å bygge profil kan skade eller bygge ned merkevaren, svarer Jørstad Wergeland at han ikke tror det.

Han mener heller at de er nødt til å være med på utviklingen som skjer i samfunnet, og at de undersøker hvordan de kan gjøre det på sin måte.

– Jeg tror at hvis vi sitter stille i båten og tenker at journalistikk skal gjøres på samme måte som journalistikk alltid har blitt gjort på, gjør vi en større feil enn å prøve og være med på den utviklingen og gjøre det på vår måte, svarer han.

At en profil ene og alene er løsningen tror han ikke, men at det kan være en del av løsningen for å nå ut til unge.

– Du kan ikke bare se på format og innpakning. Det handler jo om innholdet, og vi må klare å skape engasjerende innhold også, slår han fast, før han fortsetter:

– Jeg tror at flere bør jobbe på den måten. Jeg tror det er en riktig måte å jobbe med en ung målgruppe på.

Uten å sammenligne drar han fram programleder i Debatten på NRK, Fredrik Solvang.

– På mange måter er han Debatten, og så er det selvfølgelig et problem for NRK hvis han slutter, sier han.

Jørstad Wergeland forklarer at han opplever at Solvang er en tydelig profil, og at han som seer er trygg på at Solvang stiller de viktige og riktige spørsmålene som han ønsker å få svar på.

– Lojaliteten hans ligger hos meg som seer, så da mener jeg at han som profil tilfører verdi heller enn å utvanne merkevaren Debatten.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS