Schibsted-avisene tar grep for å nå ut til unge lesere denne høsten.
Hos både Aftenposten, E24, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad er det nå mulig for alle under 25 år å få gratis tilgang fram til valget.
Grepet betales av Tinius-stiftelsen, opplyser konsernets abonnementssjef i Norge, Tone Krohn Clausen til Medier24.
Vil ha flere unge lesere
Konsernet håper nå å nå ut til flere i den krevende kundegruppen «unge».
– Schibsteds mediehus har et viktig samfunnsoppdrag i å formidle uavhengig kvalitetsjournalistikk slik at innbyggerne kan ta informerte beslutninger ved valgurnen. Men når et mindretall av dem som abonnerer på nyheter fra mediehusene er under 25 år, så går denne gruppen også glipp av mye av det valgstoffet som er forbeholdt abonnentene fram til valget, sier Krohn Clausen til Medier24.
– Det er ingen forpliktelse ved abonnementet, det stopper automatisk når perioden er over, påpeker hun.
– Hva håper dere å oppnå?
– Vi håper først og fremst å bidra til at flere unge avgir stemme ved årets valg. Høyest mulig valgdeltakelse og opplyste velgere er viktig for at de folkevalgte skal representere befolkningen i størst mulig utstrekning, sier Krohn Clausen.
– I tillegg er det ingen hemmelighet at de tradisjonelle nyhetsmediene har en utfordring med å nå ut til unge brukere, så vi håper at denne kampanjen kan gi oss noen flere svar på hvordan vi kan tilby mer relevant innhold og en bedre brukeropplevelse til denne gruppen, sier hun.
God respons
Kampanjen ble lansert tidligere denne uken, og Schibsted-toppen forteller om god respons.
– Vi har ikke tallfestet noe mål for dette, men vi ser bare etter få dager at det er mange unge som er interessert i tilbudet. Vi er fornøyde med responsen, og så håper vi at flest mulig vil benytte seg av tilbudet i ukene fremover, sier Krohn Clausen.
Tinius-stiftelsen har den største eierposten i Schibsted Media Group gjennom Blommenholm Industrier.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no