(TRONDHEIM): Medier24 møter Stig Jakobsen i Nidaros sine nye lokaler i Olav Tryggvasons gate i sentrum av Trondheim.
6. januar flyttet avisen hit etter å ha vært i Olavskvartalet siden oppstarten - like i nærheten av sin største konkurrent, Adressa.
– Jeg tror at da de startet Nidaros, så forelsket man seg i tanken at Adressa skulle stå og hytte med neven over brua når de så bannerne det stod Nidaros på. Fin tanke, men upraktisk lokale, sier Jakobsen.
Nå slipper avisene å skule over på hverandre.
– Lokalet var ikke egnet til vårt bruk, og jeg har utvidet redaksjonen en del. Vi kom til det punktet at det faktisk ikke var mulig å vokse mer, med mindre folk skulle sitte på kopirommet, sier han.
I november ble det klart at avisa ansetter Marita Skoglund, Sigurd Lein Hernes og Eirik Evensen. I tillegg kommer Torjus Aune inn i et ettårs vikariat.
– Det er folk man har håndplukket for å fylle de rollene vi åpenbart har vært svake på. Vi er prisgitt at det er noen som kan faget. Det er ikke bare «head count». Du er avhengig av folk som leverer varene, sier Jakobsen.
Artikkelen fortsetter under
Planlagt underskudd
I 2021 gikk Nidaros med et underskudd på cirka to millioner kroner. I 2022 blir det også underskudd, men ikke «out of control», ifølge Jakobsen.
– Det var et veivalg vi tok. Jeg mente sterkt at hvis vi skulle konkurrere og få til det løftet som BA fikk til i Bergen, så måtte vi styrke oss redaksjonelt. Vi kunne knipe oss til et lite overskudd, eller bygge posisjon, sier han.
– Vi investerte bevisst i å ha flere ansatte. Vi har en av Norges beste lokalaviser i Adressa som konkurrent. Da nytter det ikke å ha få ansatte og tro det skal funke, forteller redaktøren.
Til tross for sterk konkurranse tror han det likevel er liv å lage for Nidaros.
– Vi kan være lokalavis for byen på en annen måte enn kanskje Adressa. Så ser vi at når vi treffer gull, så kan de ta over der vi har ledet. Men det er litt av sjarmen. Vi må ikke bare være først, men vi må også planlegge oppfølgere, sier han.
– Er det frustrerende?
– Det kan vi jo gjøre selv også. Noen ganger har vi tapt i utgangspunktet, så kan vi være best etterpå. Man må være evig selvpiskende.
– Vi hadde akkurat bemannet opp med noen før denne beskjeden kom, så på kort sikt påvirker det oss ikke, forteller Jakobsen.
Det som de dog merker er «churnen», altså utgående abonnenter. Akkurat nå ligger abonnementstallet rett under 10.000, ifølge Jakobsen.
– Vi konkurrerer med en merkevare som har vært her i 256 år. Vi kan ikke påberope oss at vi har en like sterk merkevare selv. Det gjør at hvis du skal kutte ett abonnement, så kan det bli oss, sier han, og banker i bordet.
– Men nå har det heldigvis ikke blitt slik. Vi har på ingen måte opplevd noe svalestup, bare en liten nedgang. Når det er sagt så har vi akkurat gått gjennom ei uke som slår de 15 foregående månedene, og har gitt oss et byks når det gjelder abonnement igjen.