Musikkprodusent i NRK, og DumDum Boys trommeslager, Sola Johnsen

DumDum Boys-trommisen styrer musikken på NRK Radio: Når sangene hans diskuteres må han forlate rommet

Sola Johnsen har strengt regime på hattene. Han er både musiker og musikkprodusent hos NRK. 

Publisert Sist oppdatert

Siden 70-tallet har Sola Johnsen vært trommeslager i en rekke band, og er mest kjent som trommeslageren i DumDum Boys. Og de siste 25 årene har han også jobbet med musikk i NRK.

Han begynte i P3 på nittitallet som frilans musikkprodusent, mens kanalen var ung og fersk.

– På den tiden var det P3 som skulle ha den nye musikken. Det var ingen strømmetjenester, og den gangen fikk vi CD-er levert på Tyholt på lørdag som skulle på radioen på mandag.

Flere norske artister enn før

I den tiden jobbet også Tre Små Kineser-vokalist Ulf Risnes i kanalen. De to veteranene har vært i flere band sammen, og Johnsen bruker nå mange ettermiddager i kjellerstudioet til Risnes, Krypten Studio.

Da DumDum Boys tok pause i 1998, søkte Johnsen seg fast jobb i NRK. Nå sitter han i et team som hver uke sitter i et møte hvor de diskuterer hvilken musikk som skal fylle flatene. Og norsk musikk er en prioritet.

– Norsk musikk har utviklet seg veldig de siste 20 årene, og ikke minst mangfoldet. Nå er det mange flere kvinnelige artister, og generelt flere solo-artister. Og det gjør det lettere å variere, sier han og forklarer:

– Det skal ikke komme for mange mannlige artister etter hverandre. Men det er ikke et så stort problem lenger. På åttitallet var det noe annet. Nå er det mange utrolig flinke kvinnelige artister som også synger på norsk.

Musikkprodusent i NRK, Sola Johnsen

Aldri nok musikk

Han legger til at det også gjør det lettere å fylle flatene med norsk musikk.

– Tidligere hadde vi 35 prosent norsk musikk. Nå ligger vi opp mot 60 prosent. Og vi ser at lytterne liker godt norsk musikk. Og spesielt med norsk tekst. Det har vært en boom de siste ti årene, sier han. 

– Er det for lite musikk på NRK? Eller for mye?

– Det er aldri nok musikk, sier Johnsen og ler.

– Men det har blitt veldig bra på P1 de siste årene. Det har noe å gjøre hvordan verden ble da man fikk telefon og løpende nyheter. Før så vi en peak i lyttertallene i det nyhetene kom. Slik er det ikke nå, det er helt sprøtt hvordan dette har forandret seg.

En annen ting som har forandret seg er hvilken musikk som kommer på hvilke kanaler.

– Det kommer nok ikke Black Metal på P1. Men tidligere var det mer aldersjustert. P1+ skal være for de eldre, og der ligger musikken som ligger midt hjerte nærmest, fra 60–70 tallet. Men så er det jo også 25-åringer som lytter til den musikken, så man skal være forsiktig med ha for tydelige aldersgrupper.

Jakter på festivaler

Og Johnsen bruker mye tid på å lytte til musikk, og reiser ofte rundt til NRKs distriktskontorer for å få innspill til lokal musikk. Gjerne i sammenheng med konserter med DumDum Boys.

– Lokal musikk er veldig viktig. Og det er ute på distriktskontorene at ny musikk oppdages først. Det starter i det små, og så flytter de seg oppover. Plutselig er de riksdekkende.

Og Johnsen har et strengt skille mellom jobben som musikkprodusent og jobben som musiker. For DumDum Boys turnerer fortsatt innimellom, og til sommeren skal de på en rekke festivaler.

– I perioder hvor vi er i studio eller reiser på store turneer har jeg permisjon fra jobben i NRK. Jeg har vært veldig klar på å skille de to hattene.

Samtidig legger han ikke fra seg medie-hodet når han er ute på festival-turne. Da går han rundt og ser på de andre konsertene, og oppdager nye musikere og nye låter.

– Det er noe spesielt å se band live. Å se «fenomenet». For eksempel Karpe. Og Kaizers Orchestra. Jeg så de i 2001. Super konsert, og da skjønner man hvorfor de og Karpe er veldig populære.

Johnsen har ett av trommesettene stående i Krypten Studio, hvor han spiller sammen med Ulf Risnes.

Plukker ut DumDum-låter

 – Men hender det at du slenger inn en DumDum Boys-låt på lista over musikk til NRK?

– Jeg plukker dem ut jeg, sier han og ler.

– Hvis jeg mener det er for mye DumDum på kort tid, plukker jeg det ut. Da bytter jeg ut med noe annet. 

Han er også klar på at han sitter i et team, og går ut av rommet hvis noen låter han er med på skal diskuteres.

– Det gjelder også artister knyttet til samme management. Så hvis noen foreslår de, eller en av våre låter, så går jeg ut av rommet.

– Og det å velge ut låter kan ikke gå på følelser uansett. Vi må se på hva som er populært, hva vi ser kan trekke lyttere. Ikke på hva vi liker.

Han forklarer at musikken også må passe, ikke bare være populær.

– Spesielt på programmer som Ukeslutt og Dagen må vi ofte justere musikken. Og hvis det for eksempel har vært en naturkatastrofe et sted i Norge, kan vi ikke følge den nyheten med en kjempehappy låt, forklarer Johnsen.

– Da er vi inne og plukker ut låter som kan være støtende og «vasker» spillelisten.

Musikkprodusent i NRK, Sola Johnsen

– Må gi noe nytt

For programmene har hver sine spillelister. Der er det låter fra det som heter A, B og C listen.

A listen er låter som spilles 19 ganger i uka på NRK, mens B-listen er tolv og C-listen ni.

– Så får vi tilbakemeldinger fra programlederne om hva som fungerer og ikke. Samtidig som vi må ha den teften at vi følger med på hva publikum liker. Og vi må gi de noe nytt, uten at det blir revolusjonerende.

Han legger til at de også følger med på Spotify-listene for å se hva nordmenn liker å høre på nå.

Når Johnsen ikke er på jobb på Tyholt, reiser rundt på distriktskontorer, eller sitter på «ekstra-kontoret» på Marienlyst, bruker han mye tid på musikken i Krypten.

– Jeg trives så godt med begge delene. Så så lenge helsen holder skal jeg være både her nede og hos NRK, sier Johnsen.

 Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS