Siden 70-tallet har Sola Johnsen vært trommeslager i en
rekke band, og er mest kjent som trommeslageren i DumDum Boys. Og de siste 25
årene har han også jobbet med musikk i NRK.
Han begynte i P3 på nittitallet som frilans musikkprodusent,
mens kanalen var ung og fersk.
– På den tiden var det P3 som skulle ha den nye musikken. Det
var ingen strømmetjenester, og den gangen fikk vi CD-er levert på Tyholt på
lørdag som skulle på radioen på mandag.
Flere norske artister enn før
I den tiden jobbet også Tre Små Kineser-vokalist Ulf Risnes
i kanalen. De to veteranene har vært i flere band sammen, og Johnsen bruker nå mange
ettermiddager i kjellerstudioet til Risnes, Krypten Studio.
Da DumDum Boys tok pause i 1998, søkte Johnsen seg fast jobb
i NRK. Nå sitter han i et team som hver uke sitter i et møte hvor de diskuterer
hvilken musikk som skal fylle flatene. Og norsk musikk er en prioritet.
– Norsk musikk har utviklet seg veldig de siste 20 årene, og
ikke minst mangfoldet. Nå er det mange flere kvinnelige artister, og generelt
flere solo-artister. Og det gjør det lettere å variere, sier han og forklarer:
– Det skal ikke komme for mange mannlige artister etter
hverandre. Men det er ikke et så stort problem lenger. På åttitallet var det
noe annet. Nå er det mange utrolig flinke kvinnelige artister som også synger
på norsk.
Aldri nok musikk
Han legger til at det også gjør det lettere å fylle flatene
med norsk musikk.
– Tidligere hadde vi 35 prosent norsk musikk. Nå ligger vi opp
mot 60 prosent. Og vi ser at lytterne liker godt norsk musikk. Og spesielt med
norsk tekst. Det har vært en boom de siste ti årene, sier han.
– Er det for lite musikk på NRK? Eller for mye?
– Det er aldri nok musikk, sier Johnsen og ler.
– Men det har blitt veldig bra på P1 de siste årene. Det har
noe å gjøre hvordan verden ble da man fikk telefon og løpende nyheter. Før så
vi en peak i lyttertallene i det nyhetene kom. Slik er det ikke nå, det er helt
sprøtt hvordan dette har forandret seg.
En annen ting som har forandret seg er hvilken musikk som
kommer på hvilke kanaler.
– Det kommer nok ikke Black Metal på P1. Men tidligere var
det mer aldersjustert. P1+ skal være for de eldre, og der ligger musikken som ligger
midt hjerte nærmest, fra 60–70 tallet. Men så er det jo også 25-åringer som lytter
til den musikken, så man skal være forsiktig med ha for tydelige aldersgrupper.
Jakter på festivaler
Og Johnsen bruker mye tid på å lytte til musikk, og reiser
ofte rundt til NRKs distriktskontorer for å få innspill til lokal musikk. Gjerne
i sammenheng med konserter med DumDum Boys.
– Lokal musikk er veldig viktig. Og det er ute på
distriktskontorene at ny musikk oppdages først. Det starter i det små, og så flytter
de seg oppover. Plutselig er de riksdekkende.
Og Johnsen har et strengt skille mellom jobben som
musikkprodusent og jobben som musiker. For DumDum Boys turnerer fortsatt innimellom,
og til sommeren skal de på en rekke festivaler.
– I perioder hvor vi er i studio eller reiser på store turneer
har jeg permisjon fra jobben i NRK. Jeg har vært veldig klar på å skille de to
hattene.
Samtidig legger han ikke fra seg medie-hodet når han er ute
på festival-turne. Da går han rundt og ser på de andre konsertene, og oppdager
nye musikere og nye låter.
– Det er noe spesielt å se band live. Å se «fenomenet». For
eksempel Karpe. Og Kaizers Orchestra. Jeg så de i 2001. Super konsert, og da
skjønner man hvorfor de og Karpe er veldig populære.
Plukker ut DumDum-låter
– Men hender det at du slenger inn en DumDum Boys-låt på
lista over musikk til NRK?
– Jeg plukker dem ut jeg, sier han og ler.
– Hvis jeg mener det er for mye DumDum på kort tid, plukker
jeg det ut. Da bytter jeg ut med noe annet.
Han er også klar på at han sitter i et team, og går ut av
rommet hvis noen låter han er med på skal diskuteres.
– Det gjelder også artister knyttet til samme management. Så
hvis noen foreslår de, eller en av våre låter, så går jeg ut av rommet.
– Og det å velge ut låter kan ikke gå på følelser uansett. Vi
må se på hva som er populært, hva vi ser kan trekke lyttere. Ikke på hva vi
liker.
Han forklarer at musikken også må passe, ikke bare være
populær.
– Spesielt på programmer som Ukeslutt og Dagen må vi ofte
justere musikken. Og hvis det for eksempel har vært en naturkatastrofe et sted
i Norge, kan vi ikke følge den nyheten med en kjempehappy låt, forklarer Johnsen.
– Da er vi inne og plukker ut låter som kan være støtende og
«vasker» spillelisten.
– Må gi noe nytt
For programmene har hver sine spillelister. Der er det låter
fra det som heter A, B og C listen.
A listen er låter som spilles 19 ganger i uka på NRK, mens
B-listen er tolv og C-listen ni.
– Så får vi tilbakemeldinger fra programlederne om hva som
fungerer og ikke. Samtidig som vi må ha den teften at vi følger med på hva
publikum liker. Og vi må gi de noe nytt, uten at det blir revolusjonerende.
Han legger til at de også følger med på Spotify-listene for
å se hva nordmenn liker å høre på nå.
Når Johnsen ikke er på jobb på Tyholt, reiser rundt på
distriktskontorer, eller sitter på «ekstra-kontoret» på Marienlyst, bruker han
mye tid på musikken i Krypten.
– Jeg trives så godt med begge delene. Så så lenge helsen
holder skal jeg være både her nede og hos NRK, sier Johnsen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no