Onsdag kunne Medier24 melde at Kristina Fritsvold Nilsen
blir publisher i TU Media. Torsdag ble ansettelsen bekreftet.
– Jeg synes det virker som en
kjempespennende jobb. Teknologi er et tema mange er interessert i, og som blir
viktigere og viktigere. Det er noe hvert eneste menneske blir berørt av, sier
Fritsvold Nilsen til Medier24.
Det siste året har TU Media vært
igjennom store endringer. Tidligere i desember ble den siste papirutgaven av
Teknisk Ukeblad trykket etter å ha vært på papir i over 170 år, og i november kom mediehuset i mål med sluttpakker. I
tillegg har selskapet kuttet i antall merkevarer, og har nå bare Teknisk
Ukeblad og Digi.no.
– Mer levende bilder
Fritsvold Nilsen sier at det å komme inn i selskapet «blir
som å hoppe på et tog i fart».
– Det blir spennende å se hva jeg kan bidra med. Jeg kommer fra Amedia som har jobbet mye med digitalisering de siste årene, så jeg håper jeg har noe å komme med slik at TU Media kan oppleve videre vekst i antall digitale abonnenter. Jeg håper også å kunne bidra med kunnskap innenfor presentasjon og anretning av nyhetene på fronten, og hvordan man bruker interne ressurser, sier hun og legger
til:
– Så tror jeg det blir gøy å jobbe
mer med levende bilder, for eksempel på fronten.
Hun mener det er et stort potensial i digitale brukere i
den nye hverdagen til TU.
– Det er mange som er
interessert i teknologi, men som ikke nødvendigvis har hørt om TU. Og nå jobbes
det overalt med digitalisering, og der er jeg sikker på at TU er langt fremme.
– Plusser og minuser
Fritsvold Nilsen kommer fra jobben som regiondirektør
i Amedia Romerike/Innlandet og var inntil nylig også administrerende direktør i
Romerikes Blad, hvor hun har vært siden 2018.
– Jeg har satt veldig pris på
delingskulturen i Amedia. Det var noe jeg ønsket da jeg kom dit, og det har jeg
lært utrolig mye av, sier hun og legger til:
– Vi er utrolig heldig i
mediebransjen i Norge, hvor vi har en så stor delingskultur. Og det nettverket
jeg har fått må jeg prøve å profittere på, så TU kan nyte godt av den kulturen.
Hun er klar på at det blir annerledes å jobbe i et
frittstående mediehus, etter å ha vært i et stort konsern.
– I TU har man alle tjenestene
inhouse. Noe som gjr at det er kort vei, men man må gjøre mer selv, og har
mindre ressurser. Så det blir spennende. Det er plusser og minuser ved det.
I sommer ble det kjent at Amedia gjør endringer i alle de
store avisene i konsernet, og skroter toledermodellen. Det betyr at Fritsvold
Nilsen mistet stillingen som adm. dir i Romerikes Blad.
– Føler du deg skvist ut av Amedia?
– Nei, på ingen måte. Etter
jeg sluttet i RB har jeg fått flere nye oppgaver, blant annet flere styreverv
jeg knapt har rukket å begynne på.
– Jeg føler heller at dette er tidenes
julegave. Det er bedre enn jeg kunne håpet på.
– Eneste dama i rommet
Fritsvold Nilsen har tidligere vært veldig høylytt når det
gjelder kvinneandel i norske mediehus. I sommer kartla Medier24 kvinneandelene
blant redaktørene i Amedia og Polaris.
Da mente Fritsvold Nilsen at det ikke var vanskelig å øke andelen,
og viste til hvordan hun har fått en kvinneandel på over 50 prosent i styrerommene
i sin region.
– Nå blir du første
kvinnelige leder i TU. Hvordan skal du jobbe videre med økt mangfold i din nye
jobb?
– Jeg skal gjøre det på samme
måte som i Amedia. Jeg skal gi kvinner sjansen og ta konkrete grep, sier hun og
legger til:
– Personlig er jeg vant til å
være den eneste dama i rommet, så det er jeg ikke redd for. Jeg synes det er
kjempestas å være den første kvinnelige topplederen i TU.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no