Fra 2025 blir TU Media et heldigitalt mediehus. Innen den tid skal mye skje, og mye har allerede skjedd.
Merkevaren Inside Telecom har blitt lagt inn i Digi, no, og Våre Veier og Veier24 har blitt en del av TU.no.
I tillegg sluttet Jan Moberg som enleder i mars, og Tor M. Nondal tok over som konstituert ansvarlig redaktør, mens Espen Havnen-Olesen ble konstituert som administrerende direktør.
I bakgrunnen har et merkevareprosjekt gått i et år. Nå er de på oppløpssiden, og letter på sløret om hvordan nye TU Media kan se ut fremover.
Blant annet har de sett på om TU Media skal være én, to eller flere merkevarer.
– Når vi snakker om én eller to merkevarer så handler ikke det nødvendigvis om det blir enten TU eller Digi. En mulighet kan være å slå sammen til en helt ny merkevare, eller at vi fortsetter med TU og Digi, som i dag, forklarer Nondal til Medier24.
Endrer organisasjonen
Nå står TU Media foran et omfattende omstillings- og kompetanseendringsprosjekt som en konsekvens av at mediehuset blir heldigitalt.
Kort forklart har papirmagasinet blitt produsert som et medlemsgode av fagforeningene Nito og Tekna. De eier TU Media, og har betalt for produksjonen.
Som følge av magasinkuttet blir det en nedtrapping av eierbetalingen fram mot 2029. Da er målet at TU Media skal klare å stå på egne bein.
Nondal forklarer at organisasjonen i dag er preget av at mange har lik kompetanse. Det gjelder i både redaksjonen og kommersiell avdeling. Og her skal noe av pengene fra nedtrappingen brukes.
– I moderne medieorganisasjoner er det behov for andre og nye funksjoner. Det kan for eksempel være redaksjonelle utviklere, dataanalytikere eller lyd- og bildeprodusenter, sier han, og utdyper:
– Nå har vi mulighet til å bruke noe av eierstøtten til at ansatte som er motivert kan få ny kompetanse. En journalist kan bli redaksjonell utvikler, og en som jobber på kommersiell avdeling kan bli forretningsutvikler, for eksempel.
Direktør for brukermarked, Svein Erik Hole utelukker ikke at de kan måtte hente folk utenfra.
– Det finnes noen typer kompetanse du ikke kan lære deg på et års tid, hvor vi må rekruttere folk som er ferdigutdannet for å få litt fart, sier han, og understreker at prosjektet ikke er ferdig ennå.
Omstillings- og kompetanseendringsprosjektet skal nå drøftes med klubbene.
– Det høres ut som dere skal gjøre mye?
– Ja, det synes vi også. Det skjer mye her, sier Nondal.
Han har vært konstituert siden mars. Om prosessen videre henviser han til styreleder Trond Markussen.
Markussen skriver følgende i en SMS:
«Vi setter stor pris på jobben han gjør og både han og Espen var villige til å gå inn i stillingene for en periode. Nå er det nært forestående at stillingene utlyses og vi går i gang med prosess rundt fast ansettelse i stillingene.»
Yngre brukere
Og det er mye som skjer. Også på innholdssiden. Her ønsker også TU å nå ut til yngre brukere.
– De vil ha mer lyd og visuell historiefortelling. Distribusjonskanalene endrer seg, som gjør at vi må presentere innholdet på en litt annen måte en før, sier Hole.
– Det handler om å treffe brukermarkedet og økosystemet rundt oss. For å få til det må vi ha mer variasjon i både type innhold og formater vi presenterer innhold i, fortsetter han.
De opplevde også at yngre brukere falt fra når mer innhold havnet bak betalingsmuren. Nå jobber de med de største universitetene i Norge for å kunne gi tilgang til abonnement gratis, men betalt av en sponsor i et mellomledd.
Nondal mener de har en jobb å gjøre for å kunne tilby et mer moderne og attraktivt produkt som gir en bedre brukeropplevelse, men at de er godt posisjonert til å lage både hardtslående journalistikk og å fortelle historier om teknologi og hvordan teknologien endrer samfunnet.
– Vi må ha en brukeropplevelse og et produkt som er tilpasset tiden vi er i. I dag sender vi litt på én frekvens. Nå jobber vi med å bli bedre på historiefortelling og å variere uttrykket vårt, sier han.
Resultatene etter et prosjekt med Google og Financial Times viste også at de er nødt til å tilpasse innholdet til yngre brukergrupper.
Holde forklarer at det blant annet handler om karriererelatert innhold, samt forklarende journalistikk.
– Vi må dekke flere brukerbehov enn bare oppdateringer. Vi er nødt til å lære bort noe og gi innsikt. Det slår ut enda tyngre blant yngre brukere enn andre brukergrupper.
Vokser
Duoen opplyser at for 2,5 år siden hadde TU mellom 16.000-17.000 digitale abonnenter. Det har doblet seg til 32.000 i dag.
Bare i 2023 økte de med over 8.000 abonnenter, ifølge Hole, og i 2024 har de budsjettert med en økning på 7.500 abonnenter.
– Internt har vi høyere mål, sier Hole, som fortsetter:
– Vi tenker offensivt på det, fordi den potensielle målgruppen vår øker. Teknologi blir en del av de fleste yrker etter hvert. Mange har bruk for det i jobbsammenheng.
Han opplyser at to tredjedeler av abonnementsmassen kommer gjennom avtaler med bedrifter.
Noe suksessen mener Hole kommer av at de har investert i datasystemet Piano, som driver med abonnementsstyring og personalisering. I tillegg trekker han frem at redaksjonell styring har blitt profesjonalisert.
– Vi treffer godt i bedriftsmarkedet, og klarer å dekke brukerbehov til folk som må holde seg oppdatert på teknologi i jobben sin.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no