Svein Erik Hole, direktør for brukermarkedet i TU Media og konstituert ansvarlig redaktør Tor Nondal.

Stålsetter seg for store endringer i TU Media

Organisasjonen skal omstilles når papirutgaven kuttes neste år. Og hvilke merkevarer de ender opp med er ikke avklart.

Publisert

Fra 2025 blir TU Media et hel­di­gi­talt medie­hus. Innen den tid skal mye skje, og mye har alle­rede skjedd.

Mer­ke­va­ren Inside Tele­com har blitt lagt inn i Digi, no, og Våre Veier og Veier24 har blitt en del av TU.no. 

I til­legg slut­tet Jan Moberg som enleder i mars, og Tor M. Nondal tok over som kon­sti­tuert ansvar­lig redak­tør, mens Espen Havnen-Olesen ble kon­sti­tuert som admi­nist­re­rende direk­tør.

I bak­grun­nen har et mer­ke­vare­pro­sjekt gått i et år. Nå er de på opp­løps­si­den, og letter på sløret om hvor­dan nye TU Media kan se ut frem­over.

Blant annet har de sett på om TU Media skal være én, to eller flere mer­ke­va­rer.

– Når vi snak­ker om én eller to mer­ke­va­rer så hand­ler ikke det nød­ven­dig­vis om det blir enten TU eller Digi. En mulig­het kan være å slå sammen til en helt ny mer­ke­vare, eller at vi fort­set­ter med TU og Digi, som i dag, for­kla­rer Nondal til Medier24.

Endrer orga­ni­sa­sjo­nen

Nå står TU Media foran et omfat­tende omstil­lings- og kompetanseendringsprosjekt som en kon­se­kvens av at medie­hu­set blir hel­di­gi­talt.

Kort for­klart har papir­maga­si­net blitt pro­du­sert som et med­lems­gode av fag­for­en­in­gene Nito og Tekna. De eier TU Media, og har betalt for pro­duk­sjo­nen.

Som følge av maga­sin­kuttet blir det en ned­trap­ping av eier­beta­lin­gen fram mot 2029. Da er målet at TU Media skal klare å stå på egne bein.

Nondal for­kla­rer at orga­ni­sa­sjo­nen i dag er preget av at mange har lik kom­pe­tanse. Det gjel­der i både redak­sjonen og kom­mer­si­ell avde­ling. Og her skal noe av pen­gene fra ned­trap­pin­gen brukes.

– I moderne medie­or­ga­ni­sa­sjo­ner er det behov for andre og nye funk­sjo­ner. Det kan for eksem­pel være redak­sjo­nelle utvik­lere, data­ana­ly­ti­kere eller lyd- og bilde­pro­du­sen­ter, sier han, og utdy­per:

– Nå har vi mulig­het til å bruke noe av eier­støt­ten til at ansatte som er moti­vert kan få ny kom­pe­tanse. En jour­na­list kan bli redak­sjo­nell utvik­ler, og en som jobber på kom­mer­si­ell avde­ling kan bli for­ret­nings­ut­vik­ler, for eksem­pel.

Direk­tør for bruker­marked, Svein Erik Hole ute­luk­ker ikke at de kan måtte hente folk uten­fra.

– Det finnes noen typer kom­pe­tanse du ikke kan lære deg på et års tid, hvor vi må rekrut­tere folk som er fer­dig­ut­dan­net for å få litt fart, sier han, og under­stre­ker at pro­sjek­tet ikke er ferdig ennå.

Omstil­lings- og kompetanseendringsprosjektet skal nå drøf­tes med klub­bene.

– Det høres ut som dere skal gjøre mye?

– Ja, det synes vi også. Det skjer mye her, sier Nondal.

Han har vært kon­sti­tuert siden mars. Om pro­ses­sen videre hen­vi­ser han til sty­re­le­der Trond Mar­kus­sen.

Markussen skriver følgende i en SMS:

«Vi setter stor pris på jobben han gjør og både han og Espen var villige til å gå inn i stillingene for en periode. Nå er det nært forestående at stillingene utlyses og vi går i gang med prosess rundt fast ansettelse i stillingene.»

De unge vil ha mer lyd og visuell fortelling, sier Svein Erik Hole, direktør for brukermarkedet i TU Media.

Yngre bru­kere

Og det er mye som skjer. Også på inn­holds­siden. Her ønsker også TU å nå ut til yngre bru­kere.

– De vil ha mer lyd og visu­ell his­to­rie­for­tel­ling. Dis­tri­bu­sjons­ka­na­lene endrer seg, som gjør at vi må pre­sen­tere inn­hol­det på en litt annen måte en før, sier Hole.

– Det hand­ler om å treffe bruker­mar­ke­det og øko­sy­ste­met rundt oss. For å få til det må vi ha mer varia­sjon i både type inn­hold og for­ma­ter vi pre­sen­te­rer inn­hold i, fort­set­ter han.

De opp­levde også at yngre bru­kere falt fra når mer inn­hold havnet bak beta­lings­muren. Nå jobber de med de stør­ste uni­ver­si­te­tene i Norge for å kunne gi til­gang til abon­ne­ment gratis, men betalt av en spon­sor i et mel­lom­ledd.

Nondal mener de har en jobb å gjøre for å kunne tilby et mer moderne og attrak­tivt pro­dukt som gir en bedre bruker­opp­le­velse, men at de er godt posi­sjo­nert til å lage både hardt­slå­ende jour­na­li­stikk og å for­telle his­to­rier om tek­no­logi og hvor­dan tek­no­lo­gien endrer sam­fun­net.

– Vi må ha en bruker­opp­le­velse og et pro­dukt som er til­pas­set tiden vi er i. I dag sender vi litt på én fre­kvens. Nå jobber vi med å bli bedre på his­to­rie­for­tel­ling og å vari­ere uttryk­ket vårt, sier han.

Resul­ta­tene etter et pro­sjekt med Google og Finan­cial Times viste også at de er nødt til å til­passe inn­hol­det til yngre bru­ker­grup­per.

Holde for­kla­rer at det blant annet hand­ler om kar­riere­rela­tert inn­hold, samt for­kla­rende jour­na­li­stikk.

– Vi må dekke flere bruker­behov enn bare opp­da­te­rin­ger. Vi er nødt til å lære bort noe og gi inn­sikt. Det slår ut enda tyngre blant yngre bru­kere enn andre bru­ker­grup­per.

Svein Erik Hole, direktør for brukermarkedet i TU Media og konstituert ansvarlig redaktør Tor Nondal.

Vokser

Duoen opp­ly­ser at for 2,5 år siden hadde TU mellom 16.000-17.000 digi­tale abon­nen­ter. Det har doblet seg til 32.000 i dag.

Bare i 2023 økte de med over 8.000 abon­nen­ter, ifølge Hole, og i 2024 har de bud­sjet­tert med en økning på 7.500 abon­nen­ter.

– Internt har vi høyere mål, sier Hole, som fort­set­ter:

– Vi tenker offen­sivt på det, fordi den poten­si­elle mål­grup­pen vår øker. Tek­no­logi blir en del av de fleste yrker etter hvert. Mange har bruk for det i jobb­sam­men­heng.

Han opp­ly­ser at to tred­je­de­ler av abon­ne­ments­massen kommer gjen­nom avta­ler med bedrif­ter. 

Noe suk­ses­sen mener Hole kommer av at de har inves­tert i data­sy­ste­met Piano, som driver med abon­ne­ments­sty­ring og per­so­na­li­se­ring. I til­legg trek­ker han frem at redak­sjo­nell sty­ring har blitt pro­fe­sjo­na­li­sert.

– Vi tref­fer godt i bedrifts­mar­ke­det, og klarer å dekke bruker­behov til folk som må holde seg opp­da­tert på tek­no­logi i jobben sin.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS