Kulturjournalist i NRK, Siss Vik, skulle ønske det var mulig å fortsette med nyhetsbrev for NRK.Foto: Ole Kaland/NRK
NRK slutter med nyhetsbrev: – Forferdelig trist
– Jeg skulle ønske at det var jobbet hardere med å finne et alternativ, sier NRKs kulturjournalist Siss Vik. – Vi skal finne nye måter å bygge veier inn til egne plattformer, svarer nettsjef Hildegunn Soldal.
De siste årene har NRK lanserte flere ulike nyhetsbrev som blir sendt ut til publikum.
Både NRK Skole, Ukes brev fra Urix og utenriksredaktør Sigurd Falkenberg Mikkelsen, NRK Beta og NRK Bok med Siss Vik har tidligere nådd ut til over 100 000 nordmenn.
Men nå er det slutt.
NRKs nettsjef, Hildegunn Soldal, forteller til Medier24 at NRK har måtte gå igjennom alle tredjeparts-samarbeid etter at kravene til GDPR og personvern har blitt strengere.
Den amerikanske leverandøren Mailchimp, som leverer tjenesten for nyhetsbrevene til NRK, tilfredsstiller ikke disse kravene til personvern, påpeker hun.
– Derfor har vi måtte avslutte den tjenesten. Det medfører at vi ikke klarer å rigge oss med et nytt tilbud eller noen ny løsning så fort. Derfor må vi i hvert fall ta en pause, sier Soldal til Medier24.
Kulturjournalist i NRK, Siss Vik, startet å skrive sine personlige nyhetsbrev om litteratur til publikum under pandemien.
Siden den gang har hun bygget opp en base med 22.000 følgere. Nå blir det neste nyhetsbrevet fra NRK Bok det aller siste.
– Jeg synes det er forferdelig trist. Vi har bygget opp en base med abonnenter på ganske kort tid som jeg skriver med og får tips og meninger om bøker tilbake, forteller Vik til Medier24.
På grunn av reglene rundt personvern får ikke NRK ta med seg basen med abonnenter videre til andre løsninger.
– Hva tenker du om hele denne basen nå forsvinner?
– Jeg synes det er veldig leit at vi ikke finner en løsning med en annen leverandør av nyhetsbrev. Det hadde vært en god løsning. Men jeg respekterer selvfølgelig personvernet, svarer Vik.
– Føler du at NRK har jobbet nok med å finne andre løsninger for å opprettholde nyhetsbrevet?
– Jeg skulle ønske at det var jobbet hardere med å finne et alternativ, svarer Vik.
Kulturjournalisten forteller at NRK nå skal bygget et univers med litteratur-stoff på NRK.no.
– Forhåpentligvis blir det lett å finne og en slags personlig henvendelse. Vi ser på muligheter for å opprette en interaksjon hvor folk kan svare. Men det arbeidet er helt i støpeskjeen og vi vil beholde den personlige henvendelsen.
Den siste tiden har NRK valgt å fjerne seg mer fra tredjeparts-plattformer, som Facebook og Instagram.
Dette er en del av NRK strategi, og de ønsker å flytte publikumsdialogen over på egne flater.
Vik mener nyhetsbrevet har fungert som en nydelig måte å opprettholde dialog med publikummet.
– Jeg ser positivt på fremtiden og det de skal utarbeide. Men «Why change winning team»? Jeg synes nyhetsbrevet fungerer på en svært godt, sier Vik og legger til:
– Kampen om oppmerksomheten på forsiden på NRK.no blir større når vi nå skal fjerne oss fra tredjeparts-plattformer.
– Må gjennom en anbudsrunde
NRKs nettsjef Hildegunn Soldal understreker at de jobber med ulike måter å nå ut til publikum på egne plattformer.
Nyhetsbrev kan bli en del av det tilbudet, men det er enda ikke avklart.
– Hva skjer med abonnements-databasen?
– Den kan vi ikke ta med videre. Den må vi bygge på nytt, svarer Soldal til Medier24.
Hun understreker at den siste tiden kun har vært NRK Skole, NRK Beta og NRK Bok som har vært aktive på å sende ut nyhetsbrev.
Et abonnement må være aktivt og gi samtykke innenfor 30 dager.
Soldal er klar på at det er synd at NRK må avslutte nyhetsbrevene i denne omgangen.
– Det er en fin måte å ha dialog med publikum på, men vi skal finne nye måter å bygge veier inn til egne plattformer.
– Har NRK jobbet godt nok med å finne en annen løsning?
– Utfordringen for NRK når vi skal jobbe med en tredjepart er at vi må gjennom en anbudsrunde. Det tar faktisk ganske lang tid. Samtidig må vi jobbe mer strategisk med å finne de viktigste veiene inn til oss. Nyhetsbrevet er en av de veiene, svarer Soldal.
– Vil NRK finne en god måte å opprettholde god publikumskontakt, når man tross alt fjerner seg fra flere tredjeparts-plattformer?
– Ja, det jobber vi veldig hardt med. Det gjelder både å svare på publikumsspørsmål og invitere til debatt og dialog. Det skal vi også gjøre på kulturområdet sammen med Siss på egen plattform, sier Soldal.
– Men dette tar tid, og vi er bare så vidt i gang med å utforske disse mulighetene, legger hun til.