Scandinavia Online, som eier SOL.no og nisjesidene elbil24, VI.no og Kode24 endte på et driftsresultat på –1,9 millioner kroner i 2019/2020, ned fra 5,9 millioner. Det viser årsregnskapet.
Selskapet, som eies av danske Aller Media, har avvikende regnskapsår, og leverer regnskap fra 1. oktober til 31. september.
– Investeringsår
Administrerende direktør i Scandinavia Online, Jan Thoresen, forteller til Medier24 at det var et knallhardt arbeid i fjor.
– Det gikk etter forholdene bra med oss. Vi er heldige som har med oss solide eiere i ryggen og vi er stolte av at vi klarte oss igjennom fjoråret. Men koronaen kostet oss seks millioner, sier han.
Mediehusets inntekter endte på 39,5 millioner kroner, ned fra 42,7 millioner. Det er en nedgang på syv prosent.
Samtidig økte utgiftene fra 36,8 millioner kroner til 41,4 millioner, en økning på 12,5 prosent.
– 2020 var først og fremst et investeringsår for oss, hvor vi har investert tungt i nisjene våre. Så vi hadde planlagt en lav margin, men vi hadde ikke planlagt korona oppå den, forteller Thoresen.
– I noen måneder i fjor, var markedet veldig avventende. Vi så det blant annet på stillingsmarkedet på Kode24, hvor det var veldig stille fra januar i fjor.
– Sårene har grodd
Scandinavia Online har de siste årene hatt jevne overskudd på mellom 4–7 millioner kroner. Sist selskapet gikk i underskudd var i 2016, da de hadde et driftsresultat på –10 millioner kroner.
Men Thoresen er ikke bekymret.
– Det tapet vi hadde i fjor har vi mer enn tjent inn i år, så de sårene har grodd. Nå høster vi frukter av de investeringene vi hadde i fjor. Nå har vi seks stillinger ute på SOL.
Thoresen forteller også at trafikken på SOL.no har økt veldig.
– Vi har 33 prosent vekst på mobil, der de fleste andre har nedgang. Så det er vi veldig stolte over, sier han.