Den siste tiden har en rekke mediehus fått egne KI-sjefer. I E24 ble nylig Andreas Fosse leder for brukerdata og KI i næringslivsavisen.
Han forteller til Medier24 at
jobben hans i hovedsak vil gå ut på å bygge kompeanse i redaksjonen.
– Det er en utvikling som går
ganske raskt, det kommer mange verktøy, og vi bruker mange av dem internt.
Både VG og Stavanger Aftenblad har
i den siste tiden fått egne KI-sjefer.
– Trenger et konsern som Schbisted
KI-ledere i hver avis? Kunne man hatt en felles?
– Jeg tror det er viktig for
redaksjonene og journalistene at det sitter noen i redaksjonene som kjenner det
journalistiske og ikke bare har et teknisk perspektiv.
– Man må bygge opp initiativer i
Schibsted opp mot språkmodeller og slikt, men med mindre man har noen som
sitter tett på i redaksjonene, er det veldig vanskelig å få folk til å eksperimentere
og dele erfaringer.
– Skummelt og annerledes
Han mener det er veldig riktig at
flere og flere aviser nå har egne AI-ansvarlige.
– Det er også en del utfordringer
knyttet til KI. Og det kan være at det føles skummelt og litt annerledes. Hvis
man ikke helt ved hvordan man skal bruke det, eller har inspirasjon, ender man
kanskje opp med å ikke bruke KI. Da blir man fort å henge bak.
Og Fosse mener KI er og blir et
viktig verktøy for E24. Han trekker frem avsløringen om at Sandra Borch hadde plagiert deler av
masteroppgaven sin.
– Den avsløringen hadde vi ikke klart
å få hadde det ikke vært for KI-verktøy. I alle fall ikke så raskt.
Fosse mener at det etter hvert vil komme
flere eksempler på nye journalistiske metoder som springer ut av KI.
– Vi kan jobbe med helt andre
datamengder nå enn tidligere. For undersøkende journalistikk vil KI være
kjempeviktig i tiden fremover. Og vi vil nok se mer av det i metoderapporter.
Kan redusere arbeidsmengden
– For vår del er det kjempeviktig å
være langt fremme i skoene. Og at ikke våre konkurrenter skal slå oss på dette.
For det er litt sånn at hvis man venter for lenge med å ta i bruk ny teknologi,
så er det andre som gjør det, og da løper de forbi, sier Fosse.
Han trekker også frem årsregnskap
og børsmeldinger.
– Både børsmeldinger, resultater og
sitatsaker. Det er en del innhold i dag som er refererende opp mot pressemeldinger,
og løpende meldinger. Der kan KI og generativ KI redusere arbeidsmengden og effektivisere
ganske mye. Det vil gjøre at journalister kan bruke tid på egne ideer og møte
folk, noe KI ikke kan.
Men Fosse er klar på at det er
flere ting man må være varsom med når det gjelder kunstig intelligens.
– Disse modellene er kjent for å gi
deg feil informasjon, og med stor overbevisning i tillegg. Så det er viktig å
ha en «human in the loop». Men hvem vet hvor dette vil være om to år, sier
Fosse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no