Drammens Tidende har nesten 80 prosent digitale abonnenter og fokuserer sterkt på digitalisering.
Journalistene jobber utelukkende digitalt, og papirutgaven håndteres med minimal innsats.
Avisen har hatt suksess med å øke digital lesing etter å ha redusert papirutgaven til tre ganger i uken. De ser positivt på en digital fremtid, uavhengig av papirets skjebne.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Det utspillet er ikke Espen Sandli i Drammens Tidende (DT) like sikker på.
– René skal få lov til å eie den, så får vi heller se hva realiteten blir.
I dag er nesten 80 prosent av DTs abonnenter digitale. Papiravisen vil Sandli helst ikke snakke om.
Nyhetsredaktør Janne Sundelius Braathen og Espen Sandli, ansvarlig redaktør i Drammens Tidende.Foto: Kristine Sterud
– Vi sparer ikke til papir. Vi tenker i liten grad på det. Journalistene forholder seg ikke til papir på noe tidspunkt, forteller Sandli.
Det er kun nyhetsredaktør Janne Sundelius Braathen som holder i den, og hun prøver å få den unna fortest mulig.
– Det er ikke mye energi jeg bruker på det. Jeg plukker saker og sender til Tønsberg, og ser over forsiden, men jeg er ikke inne på noen detaljer, sier hun.
Lever digitalt
I Tønsberg har Amedia en fellesdesk som tar seg av flere papiraviser. For et år siden gikk Drammens Tidende fra seks til tre utgaver i uka.
– Vi har bare positive erfaringer med det. Vi har økt lesingen digitalt, og abonnement er ganske likt, sier Sandli.
De er allerede over kløfta for å være digitale.
– Vi kommer til å ha et liv videre som digitalt - uansett hva som skjer videre med papir.
Samtidig er det ikke planer om å legge den helt ned ennå.
– Vi tjener penger på papir, samtidig som vi konsentrerer oss 100 prosent digitalt.
Byr på seg selv
Redaksjonen er nesten helt byttet ut de siste ti årene. De satser også hardere på sosiale medier, og video på front.
– Jeg tror veldig mange i Drammen har fått et inntrykk av at vi er litt freshere enn det vi var for fem år siden, sier Sundelius Braathen.
De kaller det et yngre uttrykk, og Sandli sier det kler dem godt.
– At vi ikke bare har seriøse, tunge nyheter, men at vi byr på oss selv og gjør det med en litt lett tone, og ikke er så innmari selvhøytidelige. Det kler Drammens Tidende, som jo historisk er en ganske konservativ avis.
Tenåringer skal bli kjent med dem i sosiale medier, mens det er via fronten at de skal få inn nye abonnenter.
I hele Amedia er det større fokus på å treffe de som er under 49 år, «den nye, unge målgruppen». Det gjelder også i Drammen.
– Det er jakta på de som er i etableringsfase. De som virkelig trenger å orientere seg mot samfunnet de bor og lever i, sier Sandli.
Ser lyst på fremtida
Avisen hadde i 2023 et overskudd før skatt på nesten 23 millioner kroner. Redaktør Sandli sier de fortsetter i overskudd fra i fjor.
– Vi ser vel ganske lyst inn i fremtiden også. Det er hele tiden tilpasninger, men Drammens Tidende går bra.
Samtidig:
– Så er det jo mørke skyer i mediemarkedet, spesielt i annonser. Men jeg ser ikke noen grunn til at Drammens Tidende plutselig skulle begynne å gjøre det dårlig. Vi har en modell vi tror på, som virker.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no