Sjefredaktør i Byggeindustrien, Arve Brekkhus.

Dette fagbladet økte opplaget med 177 prosent: – Mer å gå på

Etter at Byggeindustrien innførte plussabonnement, fikk de en opplagsvekst på 20.393. Men sjefredaktør Arve Brekkhus mener de har langt mer å gå på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For 16. år på rad øker det totale trykte opplaget i Fagpressen.

En fersk opplagskontroll viser at det totale opplaget i Fagpressen for året 2022 er på 34 076 258 trykte eksemplarer. Det er en økning på 154 022 eksemplarer fra i fjor.

– Mens papiravisene reduserer sine opplag år for år, ser vi enda en gang opplagsøkning i Fagpressen. Samtidig øker utrolig nok også frekvensen litt, dermed får vi den lille nedgangen i det gjennomsnittlige opplaget per utgivelse, sa Fagpressens direktør Per Brikt Olsen da han presenterte tallene under Fagpressedagen i forrige uke.

Frekvensen økte fra 8,6 utgivelser per år i fjor, til 8,8 i år.

Vekst på 177,3 prosent

Opplagsvinneren blant Fagpressens medlemmer var Byggeindustrien, som dekker byggebransjen.

I 2022 har fagbladet fått en opplagsvekst på 20.393, noe som tilsvarer 177,3 prosent.

Det gir Byggeindustrien et samlet opplag på 31.898 i opplag.

Bakgrunnen for den store veksten er innføringen av plussabonnement på Bygg.no i fjor vår, i tillegg kan papirutgaven nå leses digitalt.

Det forklarer sjefredaktør i Byggeindustrien, Arve Brekkhus.

– Vi er veldig fornøyd med at vi lyktes så godt. Vi var ganske spente på en plussløsning, da vi har hatt en åpen nettside og et stabilt opplag på print, sier Brekkhus til Medier24 og berømmer de ansatte:

– Jeg er veldig godt fornøyd med jobben staben har gjort. Både markedssiden som har solgt inn abonnement, og journalistene som har stått på og levert gode saker som har trigget kjøp hos leserne våre.

En god del av veksten skyldes bedriftsløsning med domene-abonnement. Her får bedrifter mulighet til å kjøpe et totalabonnement for sine ansatte.

Brekkhus forteller at de har jobbet systematisk med å treffe leserne.

– Vi kjenner godt til hvilke lesere vi har og har jobbet systematisk inn mot dem etter at vi innførte plussløsningen. Vi informerer dem om løsningene som finnes og hvilke tilbud som kan treffe dem. Vi har også fått godt tilfang på enkelt-abonnementer, spesielt det siste halve året, forteller han.

– Mer å gå på

Selv om Byggeindustrien var den suverene opplagsvinneren blant Fagpressen, ser Brekkhus fremover.

– Vi har veldig mye mer å gå på. Det er ikke alle som har tatt bedriftsabonnementet i bruk, og de vi har fått inn så langt har godkjent en konto.

Han forklarer videre at de dekker en bransje med over 300.000 ansatte i den profesjonelle delen.

– Det er fortsatt en enorm mulighet til å selge inn flere abonnement fremover. Vi er godt fornøyd med starten, men vi ser på de totale lesertallene at vi har litt å gå på.

Powered by Labrador CMS