Helle Skjervold mener nyhetdesken kan lære masse av podkastjournalistikken, forteller hun i denne ukens Pressepodden.Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Pressepodden:
Derfor byttet hun ut podkast med breaking: – Jeg skjønner ikke helt kjernen av VG
– Jeg har lurt veldig på hva de holder på med på nyhetsdesken. Dette var en glitrende mulighet til å prøve seg der, sier Helle Skjervold i Pressepodden.
Men det skiftet var ikke gitt, forteller hun i Pressepodden.
Skjervold ønsket nemlig egentlig ikke å forlate podkastavdelingen, men ombestemte seg da stillingen ble tilgjengelig.
– Hovedgrunnen til det er at jeg - helt siden jeg begynte i VG i tre år siden - har tenkt at jeg ikke helt skjønner kjernen av VG, sier hun.
– Jeg har lurt veldig på hva de holder på med på den travle nyhetsdesken. Nå tenkte jeg at dette var en glitrende mulighet til å prøve seg der, og bli kjent med alle folkene i den største avdelingen i VG, sier Skjervold.
Hun har hatt stillingen i to måneder, og stortrives.
– Det er veldig gøy. Morsommere enn jeg hadde trodd. Det er masse fine folk, og ekstremt lærerikt. Det er masse som har endret seg siden jeg jobbet så tett på breaking sist, forteller Skjervold, som tidligere har flere år bak seg som journalist i Aftenposten.
– Det er en salig miks av organisering, evaluering, etikk som skal diskutere, folk som skal håndteres og bemanning. Det er nok å henge fingrene i, sier hun med et smil.
– Hva er største forskjellen fra podkast-jobben?
– Det er to ganske forskjellige roller. For det første så er pod-avdelingen en av de nyeste og minste avdelingen med et klart innovasjonsmandat: Finne opp podkaster og formater som vi ikke har jobbet med før. Det er en helt annen type utfordring enn nyhetsjournalistikken, sier Skjervold.
Hun mener likevel det er mye nyhetsavdelingen kan lære av podkastgjengen, og hun tar med seg en god dose lærdom inn på desken.
– Jeg lærte mye av kollegaene mine på pod. Det er ekstremt flinke historiefortellere og kreative folk. Jeg tar med mange knep derfra, sier Skjervold.
Og utdyper:
– Blant annet er vi der opptatt av å finne ut hva som er gåten i alle saker vi skal fortelle. Ikke nødvendigvis at det må være en krimgåte, men for å få lytterne med, så må man vite hva folk egentlig lurer på.
Artikkelen fortsetter under bildet
– Journalister bør gå ekstra de rundene
Skjervold lister også opp flere pod-grep som kan fungere på nyhetsdesken:
– Det fine med podkast er vi leter etter historiene på siden. De som ikke er blitt fortalt. Så snur og vender vi på om det er denne historien vi skal begynne med. Er det her vi skal begynne, eller er det en annen i dette komplekset vi heller burde hørt fra?
– Den type jobb gjør vi mye på podkast, og jeg tenker det har noe for seg i vanlig tekstbasert nyhetsjournalistikk også, sier Skjervold.
Hun mener nyhetsjournalister i en travel hverdag fint kunne jobbet litt mer på den måten.
– Vi journalister kan lett ta for gitt hva folk lurer på, eller hva som er saken. Vi bør gå de ekstra rundene og faktisk finne ut hva som er motoren til hvorfor folk bryr seg om en sak til enhver tid, sier hun.
– Har du savnet nyhetsgulvet?
– Ja, i høyeste grad. Det har for eksempel vært tortur ved hvert valg å sitte ved siden av det.
– Det kjennes veldig meningsfylt å være med på det nå. Det gir umiddelbar energi å være tilbake. Det er helt strålende, sier Skjervold.
I Pressepodden forteller hun også om hvordan hun har bygget opp podkast-satsingen til VG siden 2020, hvordan hun vurderer podkast-markedet i Norge og hvorfor brukerfokus er så viktig når man skal levere pod.