Tuva Åserud, fotojournalist i Sunnhordland

TikTok-Tuva skaper blest for Sunnhordland: – Folk stopper meg på gata

Avisen Sunnhordland bygger seg opp på TikTok - det gjør det lettere å komme i kontakt med yngre kilder.

Publisert

Kortversjon:

  • Fotojournalist Tuva Åserud har blitt et kjent fjes lokalt som «TikTok-Tuva».
  • Sunnhordland har begynt å bruke TikTok for å nå ut til yngre målgrupper.
  • Åserud forteller at hun nå blir gjenkjent på gata, og at det er lettere å få folk til å stille opp til intervju.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

(TRONDHEIM): På kort tid har fotojournalist Tuva Åserud i Sunnhordland blitt kjent lokalt som TikTok-Tuva, og blir gjenkjent på gata.

– Vi har som alle andre begynt med TikTok. Og så ble jeg liksom TikTok-Tuva eller TTT, sier Åserud til Medier24.

Avisen, som i hovedsak dekker Stord, Bømlo og Fitjar, hadde i andre halvår i fjor et opplag på 7600. I august begynte de å legge ut videoer på TikTok i august. Målet var å få 2000 følgere før påske.

– Det klarte vi for en måned siden, forteller Åserud.

Selv om Åserud nå har blitt ansikt utad for avisen, trives hun egentlig best bak kamera.

– Det var ikke sånn at jeg var kjempegira på å være foran kamera. Men jeg fikk en oppgave, og løste den på best mulig måte.

Åserud har vært opptatt av at innholdet skal holde høy kvalitet.

– Jeg satte noen krav til mikrofon og green screen, blant annet fordi den første vi hadde var for liten. Det førte til at skuldre ble kuttet ut av bildet. Slike visuelle detaljer har vi vært nøye med, sier hun.

Stor spredning

Avisen har nå publisert over 100 videoer på TikTok. De samme videoene publiseres også på nettavisen først.

– Jeg bruker å si til de unge jeg møter at de må gå inn på nettavisen hvis de vil se de først.

Sunnhordland fikk hederlig omtale i kategorien Årets Innovasjon for TikTok-satsingen

Og selv om det er vanskelig å måle hvor mange som blir med over på nettavisen, har Sunnhordland opplevd at noen av videoene får stor spredning.

– En av videoene våre fikk 250.000 visninger. Det var en overvåkingsvideo av en mann som dukket opp utenfor et hus. Der brukte vi god historiefortelling i tillegg til at vi la den ut på Halloween. Det ga ekstra spredning, sier hun.

– Kommer løpende

Engasjementet har gjort at flere kjenner henne igjen, spesielt blant unge i Stord.

– Jeg har opplevd at folk stopper meg på gata eller på arrangementer for å si hei eller bli intervjuet. Spesielt ungdommene på skolen kommer nå nærmest løpende ut når de ser at jeg kommer. Før TikTok var det mye vanskeligere å få folk til å stille opp, sier Åserud.

Selv om TikTok har økt synligheten hennes, har det også gjort henne mer bevisst på hvordan hun fremstår offentlig.

– Folk vet nå hvem jeg er og at jeg jobber i Sunnhordland. Noen kommer bort til meg ute og vil dele historier, men jeg må også sette grenser. En psykolog svarer ikke pasienter på bar, og jeg er heller ikke alltid på jobb, sier hun.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS