Lydprofilsjef i NRK, Vidar Brennodden, arrangerte den første ID23-konferansen på NRK Marienlyst

NRK vil samle lyddesign-miljøet - arrangerte helt ny konferanse

ID23 er den første norske konferansen for lyddesign-bransjen. Nå håper arrangørene på årlig samling.

Publisert

Torsdag arrangerte NRK og lyddesign-bransjen en helt ny konferanse på Marienlyst i Oslo under navnet ID23.

Bak konferansen står lydprofilsjef i NRK, Vidar Brennodden, og redaksjonssjef i NRK P3 og mP3, Christer Johan Pettersen-Dahl.

– Dette er den første konferansen i Norge som handler om lydprofil, lydbranding, effekter, skilletegn og alle de små lydene som vi pakker inn i radio, alle lydene folk hører uten å tenke over det, sier Brennodden til Medier24.

Arrangerte selv

I flere år har lyddesignere fra flere mediehus og miljøer møttes på en konferanse i Amsterdam, «Imaging Days». Den ble sist arrangert i 2019.

– Vi begynte å snakke om at det hadde vært kult å dra på «Imaging Days» igjen, men det kom ikke noe arrangement. Så vi tenkte at vi kan jo arrangere noe selv. Hvorfor ikke, sier Brennodden og legger til:

– Så føltes det rett at det er NRK som gjør det. NRK sin oppgave å være for alle i Norge, så da ble det naturlig at vi tok oppgaven.

De valgte seg navnet ID23, en forkortelse av «Imaging Dagen».

Arrangørene kontaktet det norske miljøet, og fikk raskt svar at det var ønskelig.

– Av alle de vi inviterte, har alle sagt ja. De få som ikke er her, avlyste på grunn av sykdom, sier han.

– Ned i purra

I salen satt det bransjefolk fra både NRK, TV 2, P4, P5 og Bauer Media med flere.

Og Brennodden er klar på at de ønsker å arrangere konferansen flere ganger.

– Vi håper at dette kan bli et årlig arrangement. Og denne første gangen holdt vi det litt nede på bakken, men det kan hende det blir en større konferanse, at vi får med oss Norden, sier han.

Og på scenen sto både komponister, lyddesignere og produsenter for å gi sine beste råd og erfaringer.

– Det er ned i purra på hvordan man lager ting, de tar for seg lyden lag for lag og viser frem flere prosjekter, forteller Brennodden.

Lyddesigner og TV 2-veteranen Frode Langhelle viste frem eksempler på sine lyddesign.

Mannen bak TV 2-lyden

Blant de som sto på scenen var «legenden» Frode Langhelle.

Langhelle har jobbet som lyddesigner i TV 2 siden 2000, og fortalte om hvordan han har bygget opp TV 2s lydprofil igjennom de årene.

Han kan beskrives som mannen bak lyden av TV 2 de siste 20 årene, og står blant annet bak det kjente «Se hva som skjer»-snutten.

Han fortalte blant annet hvordan han jobbet med å lage lyden av TV 2 Nyheter.

– De ønsket å ha noe som kunne innlemme dem ordentlig i TV 2-familien. Og da hadde vi hatt flere år med en ganske bestemt lyd, så jeg ville gjøre det litt mer menneskelig, litt som den koselige historien på slutten av nyhetssendingen, forklarte han.

Det er syv år siden Langhelle presenterte lydprofilen for TV 2 Nyheter, og de er fremdeles i bruk i dag.

– Det sier noe om at hvis det har godt hold i bunnen, vil det ha lang levetid.

Jobbet i ett år med 0,7 sekunder

Han har også jobbet med å lage signaturlyden til TV 2. Den lille lyden som skal få alle til å tenke på kanalen.

– Da Netflix kom med sin veldig kjente lyd, skjønte vi at det var en ny tid. Vi gikk inn i en tid hvor det ikke var snakk om å lage store promo-lydprofiler for flere millioner, men heller femti små klipp til TikTok.

Langhelle forteller at han ble satt til å lage en lyd på 0,7 sekunder.

– Alt skal peke hjem. Og det skulle denne lyden også gjøre. Så jeg brukte ett år på lage 0,7 sekunder, forteller han.

Langhelle legger til at lyden nå er den med nest mest kjennskap hos det norske folk.

– Med Netflix sin på førsteplass. Og den slår vi nok ikke med det første.

Powered by Labrador CMS