Torsdag arrangerte NRK og lyddesign-bransjen en helt ny konferanse
på Marienlyst i Oslo under navnet ID23.
Bak konferansen står lydprofilsjef i NRK, Vidar Brennodden,
og redaksjonssjef i NRK P3 og mP3, Christer
Johan Pettersen-Dahl.
– Dette er den første konferansen i Norge som handler om lydprofil,
lydbranding, effekter, skilletegn og alle de små lydene som vi pakker inn i radio,
alle lydene folk hører uten å tenke over det, sier Brennodden til Medier24.
I flere år har lyddesignere fra flere mediehus og miljøer
møttes på en konferanse i Amsterdam, «Imaging Days». Den ble sist arrangert i 2019.
– Vi begynte å snakke om at det hadde vært kult å dra på «Imaging
Days» igjen, men det kom ikke noe arrangement. Så vi tenkte at vi kan jo
arrangere noe selv. Hvorfor ikke, sier Brennodden og legger til:
– Så føltes det rett at det er NRK som gjør det. NRK sin oppgave
å være for alle i Norge, så da ble det naturlig at vi tok oppgaven.
De valgte seg navnet ID23, en forkortelse av «Imaging Dagen».
Arrangørene kontaktet det norske miljøet, og fikk raskt svar
at det var ønskelig.
– Av alle de vi inviterte, har alle sagt ja. De få som ikke
er her, avlyste på grunn av sykdom, sier han.
– Ned i purra
I salen satt det bransjefolk fra både NRK, TV 2, P4, P5 og
Bauer Media med flere.
Og Brennodden er klar på at de ønsker å arrangere
konferansen flere ganger.
– Vi håper at dette
kan bli et årlig arrangement. Og denne første gangen holdt vi det litt nede på
bakken, men det kan hende det blir en større konferanse, at vi får med oss
Norden, sier han.
Og på scenen sto både komponister, lyddesignere og produsenter
for å gi sine beste råd og erfaringer.
– Det er ned i purra på hvordan man lager ting, de tar for
seg lyden lag for lag og viser frem flere prosjekter, forteller Brennodden.
Mannen bak TV 2-lyden
Blant de som sto på scenen var «legenden» Frode Langhelle.
Langhelle har jobbet som lyddesigner i TV 2 siden 2000, og
fortalte om hvordan han har bygget opp TV 2s lydprofil igjennom de årene.
Han
kan beskrives som mannen bak lyden av TV 2 de siste 20 årene, og står blant
annet bak det kjente «Se hva som skjer»-snutten.
Han fortalte blant annet hvordan han jobbet med å lage lyden
av TV 2 Nyheter.
– De ønsket å ha noe som kunne innlemme dem ordentlig i TV
2-familien. Og da hadde vi hatt flere år med en ganske bestemt lyd, så jeg
ville gjøre det litt mer menneskelig, litt som den koselige historien på slutten
av nyhetssendingen, forklarte han.
Det er syv år siden Langhelle presenterte lydprofilen for TV
2 Nyheter, og de er fremdeles i bruk i dag.
– Det sier noe om at hvis det har godt hold i bunnen, vil
det ha lang levetid.
Han har også jobbet med å lage signaturlyden til TV 2. Den
lille lyden som skal få alle til å tenke på kanalen.
– Da Netflix kom med sin veldig kjente lyd, skjønte vi at
det var en ny tid. Vi gikk inn i en tid hvor det ikke var snakk om å lage store
promo-lydprofiler for flere millioner, men heller femti små klipp til TikTok.
Langhelle forteller at han ble satt til å lage en lyd på 0,7
sekunder.
– Alt skal peke hjem. Og det skulle denne lyden også gjøre.
Så jeg brukte ett år på lage 0,7 sekunder, forteller han.
Langhelle legger til at lyden nå er den med nest mest
kjennskap hos det norske folk.
– Med Netflix sin på førsteplass. Og den slår vi nok ikke
med det første.