– Forhåpentligvis vil den frigjøre tid til å lage bedre journalistikk, sier datajournalist Anders Grimsrud Eriksen i Bergens Tidende (BT) til Medier24.
Ideen for utviklingen av BTs breakingbot fikk han for en tid tilbake siden.
Hensikten er å automatisere og effektivisere oppgaver når det først smeller på desken.
– Når det skjer store ting, så er det mye kaos de første minuttene og timene. Det er mange oppgaver som skal løses, både på desk og i felt. Mange av de oppgavene handler ikke nødvendigvis om journalistikk, forklarer Grimsrud Eriksen.
– Tidstyver i hverdagen
Blant oppgavene som skal løses etter at det smeller, kan være kommunikasjon i riktig kanal, sørge for at alle journalister og ledere har tilgang til dokumenter, samt at alle vet hvem som faktisk er reportasjeleder.
– Det er en tendens til at det ofte blir dobbeltkommunikasjon og uklarheter. Mye av dette her tar veldig mye tid. Det er tidstyver i hverdagen, sier datajournalisten.
BTs breakingbot er utviklet sammen med Halvard Alvheim Vegum, som også jobber i BTs datajournalistikkteam kalt Bord4.
I praksis fungerer den slik:
Ved hjelp av to-tre tastetrykk kan reportasjeleder eller vaktsjef opprette en ny hendelse med et navn.
– Da settes maskineriet i gang, forklarer Grimsrud Eriksen.
Det vil også bli satt et nivå basert på hvor høy prioritet saken har. De blir delt inn i ulike fargenivåer, fra gult, oransje til rødt.
– Slik kan folk vite hva slags ressurser som blir lagt i dette, forteller Grimsrud Eriksen.
Det blir automatisk opprettet en egen arbeidskanal i Slack, kommunikasjonsprogrammet BT bruker.
Her blir sentrale personer, som sjefer og reportasjeledere automatisk lagt til.
Det blir også automatisk opprettet egen mappe for dokumenter med standard maler.
– Det kan være en oversikt over ikke-sensitive kilder på et format som alle kjenner igjen, sier Grimsrud Eriksen.
Han opplyser at det også blir opprettet et autogenerert kart basert på stedet for hendelsen, samt at VGs Jojo-tjeneste transkriberer lydfiler som blir lastet opp automatisk.
BTs datajournalist forklarer at det er viktig at alle - både de som er ute i felt og dem som er på desk - har samme informasjon i de første timene.
– Forsvaret og nødetatene kaller det felles situasjonsforståelse. Det har vært viktig å unngå veldig mye én til én-kommunikasjon i en tidlig fase av en hendelse.
Grimsrud Eriksen forteller at BT har brukt breakingboten i rundt ett år, og de har fått gode tilbakemeldinger.
Boten blir også delt med de andre avisene i Schibsted.
– De har kommet på det siste halvåret, og vi utvikler det nå i fellesskap med de andre Schibsted-avisene.
– Et stort løft
Hanne Louise Åkernes, nyhetsleder for Nye digitale formater og Bord4 i BT, forteller at breakingboten ble omfavnet av redaksjonen med en gang.
– Vi hadde jobbet litt med den, og så skjedde det en hendelse. Da tenkte vi: Skal vi bare prøve den? Vi utløste breakingbot, og fra den dagen har den blitt brukt, sier Åkernes til Medier24.
Sammen med nåværende nyhetsredaktør Liv Okkenhaug har hun vært med på å prioritere og drive arbeidet fremover.
Hun forteller at breakingboten er en del av en større satsing på breaking i BT, og trekker fram at de også har en egen Rykkeskole for de ansatte, samt Reportasjelederskolen for breaking-hendelser.
Mediehuset er finalist under Inma Global Media Awards for arbeidet de har gjort for å utvikle breakingjournalistikken.
– Jeg tror kanskje hele BT kjenner at vi har gjort et stort løft på breaking, sier Åkernes.
Hun mener breakingboten er veldig verdifull for journalistene, samt for dem som er ledere.
– Jeg tror hele maskineriet med breakingboten gir en trygghet i redaksjonen.
Hun skryter også av Eriksen.
– Han er en svært god datajournalist og brenner veldig for breakingjournalistikken. Jeg tror han melder seg til omtrent alle hendelser, sier Åkernes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no