Alida de Lange D'Agostino, ny redaktør i Universitas.

Slik vil den nye redaktøren løfte Universitas - én ting blir spesielt viktig

Alida de Lange D’Agostino havnet i søppelposten første gang hun søkte om å få være med i Universitas. Nå har den ansvarlige redaktøren store ambisjoner for avisa.

Publisert

I ca. én måned har den tidligere Art Direction-studenten fra Westerdals vært ansvarlig redaktør for Universitas.

Hun tok over etter Guro Aasaaren tidligere i sommer.

– Jeg har store føtter, men det er store sko å fylle, sier hun til Medier24, og innrømmer at det gikk fort opp for henne at en ansvarlig redaktør gjør mye usynlig arbeid.

Satser på SoMe

I to år jobbet hun som journalist i studentavisa. Etter studiene fikk hun lyst å ta på seg mer ansvar, og trivdes med å være en del av fellesskapet.

– Samtidig følte jeg at min erfaring og mine kunnskaper passet godt med det jeg føler Universitas trenger fremover. Da tenker jeg på sosiale medier blant annet, at man må ha en tydeligere tilstedeværelse der, sier hun.

For å få til det har de søkt om midler.

– Vi vil få på plass en prosjektstilling der noen kan jobbe med sosiale medier. Frem til vi får det på plass har vi ikke ressurser til å jobbe mye med det, men det er utrolig viktig, sier forteller hun.

Papiravisa blir fortsatt viktig fremover, sier den nye Universitas-redaktøren.

– Men det er en helt enorm strøm av informasjon vi må bryte gjennom.

Vil sette i gang debatter

Da ansettelsen ble kjent i sommer uttalte D’Agostino til Medier24 at de kom til å bruke god tid på lokalvalget. Så langt har de arrangert debatt der de inviterte ungdomspartiene og listekandidater for å prate om studentpolitikk.

Løftene politikerne kommer med ønsker avisen å følge opp gjennom D’Agostinos tid som ansvarlig redaktør, lover hun.

I tillegg ønsker hun å fortsette å være, og bli enda mer tabloide.

– Det er viktig. Så skal vi sparke fra oss og være uredde. Og være premissgivere. Vi skal starte nye debatter og ikke bare hekte oss på det som eksisterer. Nå prøver vi å få i gang noe om hyblifisering, forklarer hun.

Hun ønsker også en debatt om studentrabatter.

– Er det greit at det finne studentrabatter på solarium og tannbleking og lignende? Vi ønsker å sette dagsorden, rett og slett, men det har vi gjort i mange år før også, kommenterer hun.

Ettertraktet målgruppe

Under en panelsamtale på Print- og papiraviskonferansen onsdag, arrangert i regi av Medier24, uttalte konserndirektør for nyhetsmediene i Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, at det er et større demokratisk problem hvis de ikke når ut til den yngre generasjonen med redaktørstyrte medier.

Det sier D’Agostino seg enig i.

– Jeg tror hun har et poeng. De ikke-redaktørstyret mediene er kanskje ofte profittstyrte og favoriserer ytterliggående meninger. Det kan være et demokratisk problem, eller kan bli det, sier hun.

Hun tror samtidig at mediene har noe å lære av sosiale medier og måten unge finner nyheter på.

Tall fra Norsk mediebarometer viser at flere tenåringer og unge voksne finner nyheter på sosial medier som Tiktok. 

– Selv om jeg også tenker at de har lyst til at de følger med på redaktørstyrte medier, så må vi også tilpasse oss hvordan unge ønsker å få nyheter. Jeg tror mye av grunnen til at de foretrekker å få nyheter på den måten handler om hvordan de blir servert, sier hun.

På spørsmål om studentmediene har et ansvar for å lage medievaner for unge til større redaktørstyrte medier, svarer hun:

– Det kan godt være. Det skader ikke om vi kan være de som introduserer de til nyheter og andre ting. Jeg håper og tror at vi kan være en fin introduksjon.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS