E24 har tatt i bruk Schibsteds publiseringssystem Curate.
Algoritmer tilpasser forsiden basert på om leseren er abonnent, innlogget eller anonym.
Selv om forsiden nå er algoritmestyrt, er den designet for å ligne den tidligere manuelle versjonen, slik at overgangen blir sømløs for leserne.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Næringslivsavisen E24 har skrotet sitt gamle forsideverktøy og gått over til Schibsteds egenutviklede publiseringssystem Curate.
Etter nærmere en uke med verktøyet forteller redaksjonssjef for breaking i E24, Ole Martin Skaug, at det er blitt tatt godt imot i redaksjonen.
– Jeg er frelst, sier han selv, og fortsetter:
– Jeg synes det er et godt verktøy. Når vi får det enda mer algoritmestyrt under toppen, så tror jeg det kommer til å gjøre oss enda bedre også, og vi klarer å vise fram mer av stoffet vårt til flere.
Fredrik Stave og Vetle Tønnesen har jobbet med å få implementert nytt CMS til E24.Foto: Kent Olsen
Toppen av forsiden redigeres fortsatt manuelt, mens under toppen er algoritmestyrt.
Redaksjonen har allerede fått prøve seg i det nye CMSet når det koker, blant annet da det ble klart at Jens Stoltenberg ble ny finansminister.
– Vi får like mye trøkk som tidligere. Når du legger på ny sak så er den live. Det går superraskt. Her må vi finne måter å få det til å se bra ut med en gang det kommer ut også. Det er «learning by doing», men vi blir raskere med dette verktøyet, forteller Skaug.
Vil øke relevansen
E24 står i spagaten, og må balansere mellom åpen trafikk og abonnenter. Algoritmene er tilpasset slik at det er tre ulike varianter av forsiden:
En til abonnenter
En til innloggede brukere
En til anonyme
– Innad i hver av de kan vi velge selv hvor stor andel pluss og åpent det skal være. Hvis du for eksempel er abonnent og slutter, så kan algoritmen gi deg selgende innhold, og hvis du er abonnent, så kan det være pluss-saker som kanskje ikke har solgt så godt, men som blir lest veldig bra, forklarer nåværende produktsjef i VG, Vetle Tønnesen, som var prosjektleder for Curate-overgangen.
Målet er å øke relevansen for E24-leserne, supplerer produktsjef Mari Hæreid.
– Det er kanskje ikke noe man merker på dagen, men kanskje over tid vil E24 føles mer relevant ut for hver enkelt leser, og at abonnentene våre får se mer av det lukka innholdet vårt, sier hun.
– Det er fortsatt mye som er manuelt, så ambisjonen er at mer og mer blir algoritmestyrt etter hvert, sier Mari HæreidFoto: Kent Olsen
Hun trekker fram at de har et bredt spekter av lesere, med noen som er ofte innom hver dag, mens andre er innom maks én gang til dagen.
– Da vil kanskje algoritmene vise forskjellige nyheter til en mindre aktiv bruker og en mer frekvent leser. Det er fortsatt mye som er manuelt, så ambisjonen er at mer og mer blir algoritmestyrt etter hvert, forklarer Hæreid.
Ville ha samme «look»
Nytt publiseringssystem medfører også ny forside, som teamet har jobbet lenge med å få til å se så likt ut som forrige forside.
– De fleste algoritmestyrte forsider i dag ser automatiserte ut, mens vårt mål var at det skulle se ut som en tabloid, menneskelaget forside. Målet var at leseren ikke skulle se forskjell på forrige og dagens forside, forteller Tønnesen.
Tech-lead i E24, Fredrik Stave er ganske sikker på at leserne ikke har lagt merke til endringen.
– På slutten sleit jeg selv med å se forskjell. Jeg var ikke helt sikker på om jeg var i Curate eller ikke, sier han.
Han mener at det største plusset med å gå over til nytt system er at de som betaler forhåpentligvis får en bedre opplevelse.
– Før fikk hele Norge den samme forsiden. Det er jo litt begrensende, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no