Radio- og podkastselskapet Bauer Media, bak blant annet eier Radio Norge, Radio Rock og mer enn 70 nettbaserte radiostasjoner, melder seg på i kampen om abonnementskronene i det norske markedet.
Premium-tjenesten lanseres senere i mai, men har allerede vært utprøvd i England, Danmark og Polen.
– Det har vært vellykket. Konverteringen er fantastisk med 70 prosent som forblir forbrukere, sier programdirektør Kristoffer Vangen i Bauer Media, til Medier24.
Produktet blir først lansert med et tre måneder langt prøveabonnement.
– Vi ønsker at folk skal teste det ut før vi tar penger for det, sier Vangen.
Han er fullt klar over at det er nytt å ta penger for radio.
– Bare ideen er kanskje vanskelig for mange, selv om vi tar en ganske lav sum med 49 kroner i måneden. Vi er spente på hvordan det norske markedet og hvordan dette blir tatt imot, sier han.
Mer konkret får de som betaler podkaster uten reklame, og egen skip-funksjonalitet på live-radio, samt egne spesialshow.
– Det skal være en forskjell å gå fra gratis til premium. Det du betaler for er funksjonalitet, mer innhold og du slipper reklame, sier Vangen.
Om andre aktører slenger seg på er han usikker på, men merker at bransjen er nysgjerrig.
– Det er mange som har stilt spørsmål i Europa når vi har vært ute og presentert det, men om de vil gjør det samme vet jeg ikke, sier han.
Allerede første året har selskapet ambisjoner om at det skal gå rundt.
– Det er en suksess for oss. Jeg kan ikke gi deg tall, men det tror vi på er fullt mulig. Det er ikke et kortsiktig prosjekt. Dette er en kurs som stakes ut som vi tror på er en naturlig evolusjon for radio, sier Vangen.
Han spår dog ikke gratisradioens død.
– Free to air-prinsippet er supersterkt i Norge, og vil være det største beinet å stå på, kanskje for alltid, men at radio trer inn i abonnementsverdenen for første gang tror jeg er smart, avslutter han.