Felicia Ferreira, sjefredaktør i svenske Dagen, Bjørn Kristoffer Bore, sjefredaktør i Vårt Land, og Sun Heidi Sæbø, sjefredaktør i Morgenbladet.Foto: Erika Persson/ Kent Olsen
Mentor Medier-redaktørene tar toppsjefen i forsvar:– Overrasket over kritikken
Konsernsjef Per Magne Tveiten bør gå av, mener tidligere klubbleder. Utsagnet overrasker svensk redaktør. Nå er hun spent på å se snuoperasjonen i Dagsavisen.
Medier24 har tatt en runde med flere redaktører i konsernet om hvordan de stiller seg til utspillet om at Per Magne Tveiten burde gå av som konsernsjef - og hva de mener Mentor Medier har oppnådd de siste ti årene.
– Burde endret strategien tidligere
Sjefredaktør
i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore, sier til Medier24 at konsernet har oppnådd
mye de siste ti årene.
– Vårt Land har gjennomført
et digitalt skifte. Vi setter dagsorden mer, og er mindre avhengig av
pressestøtten. Dagen gjør det godt i et tøft svensk marked, og har en sterk
digital utvikling, sier Bore og legger til:
– I tillegg har Mentors kjøp
av Morgenbladet vært en kjempesuksess. Veksten til Morgenbladet gjør at Mentor
sitt samlede opplag har økt de siste ti årene, sier han.
– På minussiden må vi dessverre
innse at Dagsavisens strategi under Eirik Hoff Lysholm ikke fungerte. Det var
godt tenkt, men man traff ikke endringene i markedet. I ettertid er det lett å se at man burde
endret strategien tidligere, da hadde avisen stått sterkere nå.
– Kan Per Magne Tveiten
fortsette i jobben som konsernsjef?
– Per Magne er en svært
dyktig og proff medieleder, og han kan langt mer om å styre et mediekonsern,
enn en sportsjournalist fra nedlagte Rogalands Avis kan.
Eirik Hoff Lysholm er blitt forelagt utsagnet fra Bore, les hans svar nederst i saken.
Fornøyde i Sverige
Sjefredaktør for svenske Dagen, Felicia Ferreira, har fått de samme spørsmålene på e-post.
– Mentor Medier er en av de mindre konsernene, men har likevel klart å være gode og langsiktige eiere for nisjeaviser som bidrar til å sikre mangfold i mediebransjen, skriver hun.
– Dagen i Sverige samt Vårt Land har god digital vekst og en stabil forretning. Vi har også god lønnsomhet knyttet til for eksempel abonnementsplattformen vår, Mediaconnect. I det siste har vi også utviklet spennende egne produkter i form av innloggingsflyt og nyhetsapper, forteller hun.
Hun mener konsernet har vært et godt hjem for flere aviser og teknologiselskap i en utfordrende bransje. Verdier som bærekraft over tid, etiske prinsipper og en ambisjon om virksomheter som bidrar til mangfoldet i samfunnet er viktig, mener hun.
– Samtidig er det alltid mange ting vi må ta tak i og videreutvikle sammen i konsernet. For eksempel ser vi fram til en snuoperasjon for Dagsavisen i tiden fremover med ny strategi og nytt lederskap.
– Kan Per Magne Tveiten fortsette som konsernsjef?
– Jeg ser på Per Magne Tveiten som en hederlig, dyktig og hardtarbeidende konsernsjef. Jeg har jobbet med ham i over ti år og har sett det harde arbeidet på nært hold. Jeg er overrasket over kritikken som er rettet mot ham personlig. Jeg mener absolutt at han kan fortsette som konsernsjef.
– Trygt eiermiljø
Sommeren 2020 ble Mentor Medier eier av Morgenbladet.
Sjefredaktør Sun Heidi Sæbø forteller at eierskapet har gitt avisen mulighet til å bygge opp sin kommersielle avdeling og at Sæbø kunne legge ny strategi for avisen.
– Den snuoperasjonen som Morgenbladet har vært gjennom, tror jeg bare kunne vært mulig gjennom samarbeidet og tilliten som er blitt vist fra våre eier, sier hun.
Hun trekker fram at etablerte redaktørstyrte medier i dag er under press.
– Da skal vi være takknemlige for at det finnes et eiermiljø som Mentor Medier, som er tydelig verdibasert og genuint opptatt av avisenes samfunnsoppdrag, kommenterer hun.
Sæbø mener Mentor Medier har lykkes med å samle flere tradisjonsrike aviser i Norge, og at de har gitt dem et trygt eiermiljø.
– Så synes jeg det blir spennende å se hva vi kan få til i fellesskap med Unite. Det er ingen tvil om at Francis Lundh har et kompetent team bak seg, sier hun.
– Kan Per Magne fortsette i jobben som konsernsjef?
– Klart han kan det. Jeg setter stor pris på samarbeidet vi har, og jeg opplever ham som en dyktig leder som tåler tøffe tak og som vil det beste for avisene.
Hadde rekkeviddestrategi
Konsernsjef Per Magne Tveiten sier til Medier24 at han aldri
har møtt Knutsen i Rogalands Avis.
– Utover at han ringte meg en
gang i forbindelsen med nedleggelsen av Rogalands Avis har jeg aldri snakket
med han. Og nedleggelsen ble gjennomført av ledelsen i Dagsavisen med bistand fra HR-avdelingen i Mentor Medier. Jeg vet ikke hva han bygger sin kritikk på, sier Tveiten.
Om den tidligere strategien til Dagsavisen sier Tveiten at
han først og fram er opptatt av å nå legge til rette for god vekst i avisen.
– Og så skal vi følge den
strategien vi har valgt, med at vi har valgt å satse mer på abonnement, også digitalt.
– Hva er det skiller Dagsavisen
fra de andre Mentor Medier-avisene, som kan vise til god digital vekst?
– Dagsavisen har hatt en tydeligere
rekkeviddestrategi, og har ikke satset like tungt på abonnement, det har vi nå justert
og satser mer på det.
– Mentor-avisene har tydelige
profiler. Har det vært vanskelig for Dagsavisen å finne sin profil?
– Dagsavisen har også et
tydelig oppdrag. Men i en rekkeviddestrategi skal man ikke se bort fra at den
profilen har blitt noe utvasket, også fordi avisen hadde flere merkevarer. Nå er det en merkevare, det gjør at man bedre kan rendyrke profilen.
Hoff Lysholm svarer
Tidligere Dagsavisen-redaktør Eirik Hoff Lysholm er blitt forelagt utsagnet om at strategien under hans ledelse ikke fungerte, fra sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore.
Han er stolt over det de fikk til i Dagsavisen i hans tid, og ønsker den nye ledelsen bestående av Lars West Johnsen og Nina Kordahl lykke til med et «krevende, men viktig oppdrag», skriver han i en SMS.
– Det er min klare oppfatning at den offensive strategien berget Dagsavisen og ga ny giv og framtidstro i organisasjonen. I tillegg ga den noen år med ekstrem digital vekst, og vi hadde flere år med historiske overskudd i ei avis som ikke var bortskjemt med sånt. Men på et tidspunkt trengte vi en annen digital infrastruktur og tilslutning til et nasjonalt annonsenettverk, og det lyktes vi dessverre ikke med å få til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no