I forrige uke ble det kjent at Mentor Medier gikk i minus i tredje kvartal.
I rapporten skriver styret at annonseinntektene har gått ned, og at mye av det henføres til Dagsavisen. Styret peker på endring i algoritmer hos Facebook, og mer innhold forbeholdt abonnenter.
Overfor Medier24 bekrefter sjefredaktør Andreas Heen Haaland-Carlsen det som står i kvartalsrapporten; at Dagsavisen har en krevende økonomi.
– Året startet med nedleggelsen av Rogalands Avis, som ble driftet under Dagsavisen AS. Denne nedleggelsen preger økonomien og resultatet vårt i høy grad, sier han.
Avisen har gjennomført en stor omlegging av både strategi og forretningsmodell, fra freesite til abonnement.
– Den endringen innebærer risiko i form av at annonseinntektene går ned raskere enn vi får veksten i form av nye abonnenter. Vi kaller det for spagaten, og det er krevende for hele avisa å stå i, sier han og fortsetter:
– Heldigvis har vi eiere som har tatt dette med i betraktningen og lar oss gjennomføre endringen, selv om det betyr underskudd i år.
Kontinuerlig jobbing
Første halvår 2021 hadde Dagsavisen et opplag på ca. 25.000. Første halvår 2024 er opplaget gått ned til litt i overkant av 15.000, ifølge opplagstall fra MBL.
Haaland-Carlsen svarer ikke direkte på opplagstallene, men forteller at de har jobbet mye med innhold i år.
– Vi prioriterer tøffere, og det er spesielt norsk politikk, utenriks og arbeidsliv-stoffet som har fått en tydeligere prioritet hos oss. Det tror vi leserne merker godt, sier han.
I tillegg jobber de kontinuerlig med tiltak som å ha streng kostnadskontroll og å snu hver krone, forklarer han.
– I tillegg har vi praktisert ansettelsesstans temmelig rigid, kommenterer Haaland Carlsen, som skyter inn at de nylig har hatt utlysning på ny kommentatorstilling.
– Det er årets høydepunkt for oss, sier han.
– Hardt rammet
På spørsmål om hvor avhengige Dagsavisen er av tredjeparts distribusjonsplattformer, svarer Haaland-Carlsen at Dagsavisen har hatt en stor andel tredjepartstrafikk.
– Vi har i løpet av året blitt hardt rammet av at Facebook nedprioriterer seriøse aviser, sier han.
Han opplyser at deres viktigste tredjepartskanal er Google Discover og søk.
– Vi jobber med å bygge så gode forsider vi klarer, og ser at vi har beholdt direktetrafikken selv om vi har plusset mye mer innhold i år. Det handler om å prioritere de beste og viktigste historiene, samtidig som vi jobber med historiefortelling helt ut på forsidene, kommenterer han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no