Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.Foto: Erik Waatland
Mentor Medier må enten kjøpe eller bli kjøpt: – Akkurat nå er planen å vokse
– Vi er i nedre sjikt av en kritisk størrelse, innrømmer konsernsjef Per Magne Tveiten. Nå åpner han opp om strategien for Vårt Land-, Dagsavisen- og Morgenbladet-eieren.
Konsernsjef Per Magne Tveiten begynte i Mentor Medier i 2013 og har sittet i toppen siden 2015 - i snart ti år.
Siden 2020 har omsetningen i konsernet falt med litt over fire prosent og selskapet har vært gjennom større endringer, ny eiersituasjon og nå også en fornyet vekststrategi.
Men til tross for offensive planer, er konsernet fortsatt for små, innrømmer Tveiten.
De har derfor lagt en ambisiøs plan.
– Vi er i nedre sjikt av en kritisk størrelse og vi ønsker å vokse. Både ved at våre eksisterende merkevarer vokser, men også gjennom oppkjøp av nye virksomheter. Markedet er ganske konsolidert, men vi tror fortsatt det finnes vekstmuligheter innen publisistisk virksomhet og medieteknologi, sier han og fortsetter:
– Vi har jo en størrelse som gjør at vi ikke kan konkurrere med de største mediekonsernene. Vi kan derimot være et lite og smidig mediemiljø hvor endringer skjer raskt og vi kan ha korte beslutningslinjer.
Tveiten har tro på nisjemedier og teknologisektoren.
Selskapets overordnede vekstmål er at de skal være det beste eiermiljøet for medieselskaper med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder.
For det er ikke et alternativ å ikke vokse nå. Det siste oppkjøpet ble foretatt i 2020 da de overtok først 90 prosent av aksjene i Morgenbladet - og senere har de kjøpt seg opp til 99,7 prosent.
Og Morgenbladet har vokst mye siden oppkjøpet.
I 2023 økte de omsetningen til 112 millioner kroner - en økning på 19 millioner kroner fra 2022, drevet av økt pressestøtte og abonnementsinntekter. Avisen rapporterte en EBITDA på 13,3 millioner kroner, en betydelig forbedring fra året før.
Salg av Mentor Medier ikke aktuelt
– Men når du sier at størrelsen i Mentor er i nedre sjikt av en kritisk størrelse, da har du to valg da: Enten å vokse organisk eller via oppkjøp - eller at Mentor blir kjøpt opp?
– Det er riktig. Og styret hos oss har tatt en beslutning at vi ønsker å forsøke å vokse. Så per nå er ikke et salg av Mentor Medier en aktuell problemstilling. Men her er det jo selvsagt styret og eiernes privilegium å til enhver tid finne den riktige løsningen.
I stedet er Tveiten på leting etter strategiske partnerskap eller samarbeid med medier.
– Synergiene ved å være sammen er mye større i en digital virkelighet enn i en analog og printbasert virkelighet.
Da var strategien, spesielt i Dagsavisen, i større grad knyttet til åpen trafikk - og de ønsket en partner som kunne bistå med å forløse kommersialisering av den trafikken.
– Det er fortsatt på annonse at vi opplever å ha størst drawback. Det er det ingen tvil om.
Nå som konsernet skal vokse - og har tro på nisjemarkedet, så er Tveiten åpen for å se seg rundt.
Mentor Medier har så langt ikke valgt å gå inn i B2B-markedet, men registrerer at både Watch Medier og Schibsted har satsinger. Selv er Mentor til stede i Sverige gjennom for eksempel Dagen (ikke norske Dagen).
– Jeg vil i alle fall ikke utelukke at det kan være interessant å gå den veien. Vi har jo ikke B2B i dag. Men det kan så absolutt åpne seg muligheter der, forteller han og legger til at det tekniske rigget er ganske likt som de har i dag.
– Det skader vel heller ikke at du har litt penger på konto?
– Ja, vi har jo en god likviditet. Og så er jo mye av likviditeten knyttet opp mot enkelte merkevarer, hvor det er utbytterestriksjoner.
– Dagsavisen passer veldig godt inn
Mentor Medier har sitt utspring i Vårt Land og har alltid hatt et fokus på verdibasert journalistikk. Tveiten understreker at konsernet ønsker å fremme publisistisk kvalitet og mangfold.
– Passer Dagsavisen inn i denne planen?
– Nettopp fordi at vi skal være et medieselskap med ulike verdimessige og ideologiske ståsteder, så mener jeg faktisk at Dagsavisen passer veldig godt inn i Mentor Medier.
«(..) Det er selvsagt Mentor Mediers rett å bestemme hva de vil gjøre med de aviser de eier, men jeg synes det er riktig å si - når vi nå bokstavelig talt står her ved veiens slutt for RA - at min opplevelse, er at de beslutningene ikke alltid har vært tatt med blikk på hva som hadde vært best for avisene selv (..)».
– Det etterlatte inntrykket etter den episoden er vel kanskje at Mentor Medier er en litt vanskelig eier. Hva tenker du om den episoden nå i etterkant?
– Når det gjelder å ha en free-site hvor en fokuserer på trafikk og gode annonsemodeller, så ser jeg at det er et poeng at vi der ville fått bedre betalt per bruker hvis den var en del av et større konsern. Det er riktig, sier Tveiten og fortsetter:
– Når det er sagt, så synes jeg uttalelsene fra Eirik var noe merkelige ut i fra perspektivet at han selv har ledet den strategiske utviklingen av dette selskapet gjennom svært mange år. Det å oppsummere hans egen tid på den måten, synes jeg fremstod litt spesielt.
Nå er det i alle fall ingen tvil lenger: Nå er det abonnement som gjelder.
Tveiten ser et betydelig potensial for vekst gjennom en tydeligere abonnementstrategi. Den nye sjefredaktøren Andreas Heen Carlsen har varslet at de skal ha en tyngre digital tilstedeværelse.
– Dagsavisen trenger å vokse på abonnement. Vi jobber nå med å styrke merkevaren og øke lojaliteten til leserne. Den nye redaktøren har allerede startet arbeidet med å spisse strategien mot en tydeligere abonnementsmodell, forteller Tveiten.
Til tross for disse tiltakene, er det en vei å gå før Dagsavisen kan konkurrere med de større aktørene. Dagsavisen er mindre enn KK, SOL, Stavanger Aftenblad og Finansavisen målt i persontall i første kvartal 2024, ifølge MBL.
Satser tungt på teknologi
En viktig del av Mentor Mediers vekststrategi er satsningen på medieteknologi. Selskapet har nylig slått sammen utviklingsmiljøet i Mentor Medier med Mediaconnect for å bli ledende på abonnementsteknologi og gode brukeropplevelser.
– Vi har store ambisjoner for det nye utviklingsmiljøet. Sammen med våre eksisterende publikasjoner og fremtidige kunder, skal vi utvikle og forbedre teknologien for å tilby de beste løsningene innen abonnement.
Tveiten ser på teknologiinvesteringen som en nøkkelfaktor fremover. Ifølge årsrapporten for 2023, hadde derimot Mediaconnect en svakere utvikling enn forventet, hovedsakelig på grunn av redusert oppdragsmengde og økte kostnader.
Til tross for dette har Mentor Medier fortsatt en solid balanse, med en egenkapital på 217,9 millioner kroner og en likviditetsbeholdning på 264 millioner kroner ved utgangen av første kvartal 2024.
Og dermed rom for å vokse.
Ti år til?
Mentor Medier har en kompleks eierstruktur, med store aktører som Polaris Media og private investorer som Odd Reidar Øie - som sin største eier.
– Eierskapet i Mentor Medier er sammensatt. Det viktigste er at vi har eiere som kan velge et styre som er kompetent til å være et styre for dette mediekonsernet.
– Historisk har Øie kjøpt posisjoner i en rekke mediehus - og solgt videre til industrielle eiere - som for eksempel Amedia. Tenker du at det kan bli et scenario her også?
– Jeg har ingen synspunkt på akkurat det. Jeg har ikke så lyst til å kommentere videre på det spørsmålet.
Tveiten har jobbet i selskapet gjennom vekst, nedgang, kriser og muligheter de siste ti årene. Og er åpen om hva han vil få til det neste året:
– Vi trenger å få enda bedre teknologi som gjør at mediehusene blir bedre i stand til å få til digital vekst - og jeg tenker at vi bør ha flere publikasjoner. Enten som vi eier selv - eller som vi inngår partnerskap med.
– Er du her i 10 år til?
– Hahaha. Det får fremtiden vise. Men jeg synes det er utrolig gøy.